۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
روزنامه‌های باطله در مشهد به مداد تبدیل می‌شوند| افغانستان بازار پر مهر لوازم التحریر ایرانی
در گفت‌وگو با یک کارآفرین مطرح شد؛

روزنامه‌های باطله در مشهد به مداد تبدیل می‌شوند| افغانستان بازار پر مهر لوازم التحریر ایرانی

مشهد- تولید مداد با استفاده از روزنامه‌های باطله هر چند با استقبال خوبی در جوامع مختلف روبرو است اما روند تولید این کالا به دلیل تورم و بی‌ثباتی اقتصادی چندان هم آسان نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: امروزه مدادهای تولیدشده از روزنامه‌های باطله و مجلات کهنه به دلیل هزینه‌های پایین تولید وبه راحتی در دسترس بودن مواد اولیه آن و عدم تخریب طبیعت به‌منظور تولید آن‌ها روزبه‌روز جانشین مدادهای سنتی چوبی در بازارهای مصرف جهانی شده است و با استقبال خوبی در بازار مواجه شده است.

در استان خراسان رضوی نیز یکی از کارآفرینانی که در این گفت‌وگو میهمان این هفته تحلیل بازار است با استفاده از همین شیوه نه‌تنها به حفظ محیط‌زیست کمک کرده بلکه با ایجاد اشتغال خانگی به‌عنوان کارآفرین برتر در این استان انتخاب‌شده است.

به‌منظور آشنایی با این کارآفرین برتر که به عنوان پشتیبان در حوزه مشاغل خانگی نیز مطرح است با مدیرعامل کارخانه «مداد بیست» ساعاتی را به گفت‌وگو نشستیم.

* لطفاً خودتان را معرفی بفرمائید.

سعید محتشم، متولد ١٣۴٩ و دارای مدرک کارشناس مدیریت بازرگانی هستم که در حال حاضر به‌عنوان مدیرعامل کارخانه مداد رنگی بیست فعالیت داشته و در سال ۱۳۹۰ موفق به کسب عنوان کارآفرین برترشدم.

* چرا سراغ تولید مداد رفتید؟

من ابتدا با تحقیق در این زمینه کارم را شروع کردم از طرفی با توجه به خلأهایی که در جامعه وجود داشت به سراغ بحث تولید مداد رفتم که ٧٠ درصد از لوازم‌التحریر بازار وارداتی بود و ازاین‌رو بازار را برای سرمایه‌گذاری در این زمینه مناسب دیدم .

روزنامه‌های باطله در مشهد به مداد تبدیل می‌شوند| افغانستان بازار پر مهر لوازم التحریر ایرانی

برای سرمایه‌گذاری‌های کلان و ایجاد اشتغال نیاز روز جامعه و بازار بسیار مهم است تا کار هدف و صرفه اقتصادی داشته باشد از طرفی هدف این مجموعه این بود که از مواد بازیافتی کالای فرهنگی تولید کند که خوشبختانه موفق شدیم.

* چه محصولاتی را تولید می‌کنید؟

واحد تولیدی بانام مداد بیست و با شعار دوستدار محیط‌زیست در سال ١٣٩٠ به بهره‌برداری رسید .مجموعه ما در این واحد مشغول به تولید انواع مدادها مانند مداد رنگی، مداد مشکی و مداد قرمز با استفاده از کاغذ روزنامه است.

تولید مداد از کاغذ روزنامه باعث جلوگیری از قطع درختان می‌شود و واحد تولیدی ما سعی بر این دارد با این روند در تولید به حفظ محیط‌زیست کمک کند و هیچ‌گونه استفاده‌ای از چوب نکند.

* به ازای هر کیلو روزنامه چند مداد می‌توان تولید کرد؟

از هر کیلو کاغذ روزنامه می‌توان حدود ٢٩٠ عدد مداد تولید کرد.

* چی شد که به‌عنوان پشتیبان اشتغال خانگی شناخته شدید؟

در مجموعه «مداد بیست» بخشی از کار به‌صورت مشاغل خانگی تعریف‌شده است و به دلیل پیشرو بودن در برون‌سپاری و ایجاد اشتغال خانگی در سال ١٣٩٠ در حوزه سامان‌دهی مشاغل خانگی به‌عنوان پشتیبان معرفی‌شده و به‌عنوان کارآفرین برتر انتخاب‌شده است.

* آیا تمام مواد اولیه از داخل کشور تأمین می‌شود؟

تنها مغز مدادها از شرکتی تحت لیسانس برند فابرکاستل نیز تأمین می‌شود که کیفیت قابل قبولی نیز دارد.

* چقدر برای این کار سرمایه‌گذاری کردید؟

اگر میزان سرمایه شروع کار اکنون با سال ١٣٩٠ مقایسه شود این کار حدود ٣٠ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد .

روزنامه‌های باطله در مشهد به مداد تبدیل می‌شوند| افغانستان بازار پر مهر لوازم التحریر ایرانی

* این واحد تولیدی برای چند نفر اشتغال ایجاد کرده است؟

همان‌طور که اشاره شد انواع مدادها پس از تولید به قسمت بسته‌بندی می‌روند که مجموعه ما این قسمت را برون‌سپاری کرده و از نیروها داخل خانه خواسته می‌شود، بسته‌بندی مدادها را انجام دهند سپس بسته‌بندی مدادها به کارخانه بازمی‌گردد و فرایند تکمیلی بر روی آن‌ها انجام‌شده و به بازار عرضه می‌گردد.

به‌طورکلی می‌توان گفت این واحد تاکنون به‌طور مستقیم برای ٣٠ نفر و به‌طور غیرمستقیم برای ٧٠ نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده است.

* تا چه میزان دولت از محصولات تولیدی شما حمایت کرده است؟

همه واحدهای تولیدی، عموماً مشکلاتی در رابطه با حمایت دولت بخصوص در بخش اخذ تسهیلات دارند و متأسفانه ما نیز از آن قاعده مستثنا نبوده‌ایم و هیچ‌گونه حمایتی نشده‌ایم.

* بازار فروش محصولات شما در چه شهرهایی است؟

بازار فروش داخل ایران در شهرهای استان خراسان، تهران و تعداد دیگری از سایر استان های کشور است.

آیا صادرات هم دارید؟

بله محصولات ما به کشورهای افغانستان و عراق صادر می‌شود .لازم به ذکر است که شرایط صادرات در کشور افغانستان بسیار مطلوب است چراکه شروع سال تحصیلی کشور افغانستان فروردین‌ماه است و بازار فروش لوازم‌التحریر در فصل زمستان بسیار پررونق است که در آن زمان بازار فروش در داخل ایران کاهش‌یافته است و این اتفاق باعث حفظ تولید نسبی در تمامی ماه‌های سال می‌شود.

* به‌عنوان یک تولیدکننده با چه مشکلاتی در مسیر تولید دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟

حوزه تولید، کاری گروهی است که به‌صورت هدفمند توأم با عشق و تلاش فراوان انجام می‌شود تا بتوان از مشکلات زیاد آن در این مسیر عبور کرد.

یکی از مشکلاتی که در ابتدا شیوع بیماری کرونا گریبان گیر واحد ما شد تعطیلی تمامی مقاطع تحصیلی و به حداقل رسیدن استفاده از لوازم‌التحریر بود. متأسفانه از ابتدا شیوع این بیماری تا انتهای آن بازار فروش محصولات ما بسیار کاهش یافت اما همان‌طور که در قبل هم اشاره کردم با عشق به تولید و تلاش فراوان مجموعه را حفظ کردیم تا منبع درآمد نیروهای ما نیز حفظ شود تا همچنین مجموعه‌ای که حاصل تلاش چندساله ما بود سر پا بماند .

روزنامه‌های باطله در مشهد به مداد تبدیل می‌شوند| افغانستان بازار پر مهر لوازم التحریر ایرانی

* تحریم‌ها چه اثری بر روی کار و فعالیت شما داشته است؟

تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز در تمامی قسمت‌های تولید ،تأثیر داشته است و افزایش قیمت کاغذ، افزایش قیمت اقلام بسته‌بندی، افزایش میزان دستمزد و سایر هزینه ها باعث می‌شود قیمت تمام‌شده محصولات افزایش داشته باشد و اگر این افزایش قیمت‌ها، کنترل‌شده نباشد، تولیدکننده از رقابت بازارهای فروش خارج‌شده و یا محصول او از سبد خرید موردنیاز افراد حذف می‌گردد و یا کاهش پیدا می‌کند.

به‌طور مثال از سال گذشته تاکنون حدود ۴۵ درصد با افزایش قیمت مواجه بوده‌ایم یعنی یک جعبه ١٢ عددی مداد رنگی از ٧ هزار تومان به ١١ هزار و ۵٠٠ تومان رسیده است اما خوشبختانه بازهم قیمت محصولات تولیدی ما با توجه به کیفیت مطلوب آن‌یک سوم مدادهای چوبی و یا مدادهای مشابه است.

* قیمت مداد روزنامه ای با چوبی چقدر تفاوت دارد؟

به‌طور مثال قیمت مدادهای تولیدی ما با مدادهای چوبی در هر یک مداد حدود ١۵٠٠ تومان تفاوت دارد.

* برای تهیه مواد اولیه چه مشکلاتی دارید و افزایش قیمت‌ها برای شما چه مشکلاتی را ایجاد کرده است؟

مواد اولیه مورداستفاده ما کاغذ روزنامه است که به‌نوعی کاغذ بازیافت نیز است .بخشی از این کاغذها داخلی و بخشی دیگر نیز وارداتی است خوشبختانه در سال‌های اخیر زمینه تولید کاغذ روزنامه در ایران فراهم‌شده و تولیدات قابل‌توجه است که این اتفاق باعث شده علاوه بر تأمین نیاز بازار مجموعه ما نیز بتواند، مواد اولیه موردنیاز خود را تأمین کند اما با توجه به افزایش قیمت‌ها مواد اولیه ما نیز افزایش قیمت داشته است .به‌طور مثال از سال گذشته تاکنون کاغذ روزنامه از ١٧ هزار تومان به حدود٣۵ هزار تومان رسیده است.

کد خبر: ۱۸۹٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شیرین عندلیب الشهدا IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
      0 0
      بسیار عالی برای من کاری ندارین اجرت باالله بفکر محیط زیست هستی ومملکت