۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
ثبات قیمت ۳۵ هزار تومانی دلار با فروش اوراق ارزی| بازار دلالان سودجو ارزی کساد شد
«بازار» گزارش می دهد؛

ثبات قیمت ۳۵ هزار تومانی دلار با فروش اوراق ارزی| بازار دلالان سودجو ارزی کساد شد

فروش اوراق ارزی درحالی آغاز شده است که به گفته کارشناسان این اقدام تاثیر خود را بر کاهش میزان تقاضا در بازار برای خرید ارز به جای می گذارد و باعث می شود تا قیمت ها جهشی افزایش نیابد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: فروش اوراق ارزی بانک مرکزی از دیروز شکل عملیاتی به خود گرفت تا از این طریق مردم به جای رجوع به صرافی ها یا بازار آزاد ارز برای خرید دلار اوراق آن را خریداری کنند، این سیاست هرچند می تواند بخش قابل توجهی از سرمایه گذاران ارزی را راهی چنین بازاری کند تا آنها با تبدیل دارایی هایی خود به اوراق ارزی مانع از افت ارزش آن شود اما به گفته کارشناسان راه مهار کاهش قیمت ها در بازار ارز را باید در مهار رشد نرخ تورم جستجو کرد و این سیاست گذاری ها اگرچه کارساز است و به صورت گذرا شاید تاثیر خود را بر ساماندهی نرخ ارز و یا حداقل ممانعت از رشد جهشی قیمت این کالا به جای گذارد ولی این احتمال وجود دارد که با مداخلات قیمتی در آینده اعتماد سیاست گذاران ارزی را کم کند.

بانک مرکزی با استفاده از ابزارهای خاص مانع از رشد قیمت ها و زمینه کاهش ارز را فراهم کرد. این بانک طی یک هفته اخیر با اعمال سیاست گذاری هایی چون انتشار اوراق سکه و ارز توانست بازار را مدیریت کند و دلار ۳۷ هزارتومانی آزاد را به ۳۵ هزار تومان برساند، اقدامی که هیجان و التهاب را از بازار گرفت آنطور که اکنون چون اوائل هفته گذشته صف های طولانی خرید ارز و سکه در بازار به چشم نمی خورد

اعمال سیاست هایی که مانع از رشد قیمت ارز شد

بازار ارزی که بانک مرکزی اعلام کرده است؛ با استفاده از ابزارهای خاص مانع از رشد قیمت ها و زمینه کاهش آن فراهم می شود. البته این بانک طی یک هفته اخیر با اعمال سیاست گذاری هایی چون انتشار اوراق سکه و ارز توانست بازار را مدیریت کند و دلار ۳۷ هزارتومانی آزاد را به ۳۵ هزار تومان برساند، اقدامی که هیجان و التهاب را از بازار گرفت آنطور که اکنون چون اوائل هفته گذشته صف های طولانی خرید ارز و سکه در بازار به چشم نمی خورد. علاوه بر انتشار اوراق سکه و ارز بانک مرکزی طی ۳ هفته اخیر مقادیر قابل توجه ارز را به بازار تزریق کرد به گونه ای که متوسط روزانه عرضه ارز دوبرابر میزان تقاضا، در سامانه نیما بود.

این رویکرد بانک مرکزی که منجر به فروکش التهاب بازار و محدود شدن فعالیت سفته بازان و معامله گرانی که از سر هیجان بازار را قرق کرده بود شد، تاثیر بسزایی نیز بر کاهش قیمت ها در بازار ارز و طلا به جای گذاشته است. اکنون نیز که فروش اوراق ارزی از سوی بانک مرکزی کلید خورده است، معلوم نیست اثرات چنین سیاستی چگونه و چه مقدار بتواند بازار ارز را متحول کند و منجر به رضایت بخشی سرمایه گذاران شود.

هر ابزاری برای شروع به کار باید هدف آن معلوم و مشخص شود طوری که سایر سیاست گذاری های اقتصادی نیز همسو و همراه آن باشد اما از آنجایی که این همسویی در حوزه های اقتصادی خیلی به درستی اتفاق نمی افتد، معلوم نیست نتیجه چنین سیاست گذاری هایی به کجا ختم شود. آنطور که برخی از شکست های سیاست گذاری های مالی در کشور به دلیل عدم همسویی دیگرسیاست گذاری ها هم طراز در این راستاست

سیاست گذاری های اقتصادی برای مدیریت بازار ارز بایستی همسو باشند

سعید اسلامی، کارشناس مالی و عضو سابق شورای عالی بورس در گفتگو با «بازار» درباره اثرات انتشار و فروش اوراق ارزی که دیروز از سوی بانک مرکزی شکل اجرایی به خود گرفت، گفت: هر ابزاری برای شروع به کار باید هدف آن معلوم و مشخص شود طوری که سایر سیاست گذاری ها اقتصادی نیز همسو و همراه آن باشد اما از آنجایی که این همسویی در حوزه های اقتصادی خیلی به درستی اتفاق نمی افتد، معلوم نیست نتیجه چنین سیاست گذاری هایی به کجا ختم شود.

به طور مثال اکنون نرخ تورم در کشور بالاست و سیاست گذار برای مهار این شاخص مهم اقتصادی در حال تلاش است. حال چون هدفگذاری معلوم است ولی دیده می شود سایر سیاست گذاریها هم پای چنین سیاستی درحرکت نیستند بنابراین نتیجه آن تورمی است که به جایی اینکه روندی کاهشی داشته باشد برعکس شده است.

وی با بیان اینکه برخی از شکست های سیاست گذاری های مالی در کشور به دلیل عدم همسویی دیگرسیاست گذاری هاست هم طراز در این راستاست، اظهارداشت: با نگاه سیاست گذاری کوتاه مدت برای رونق بازاری چون بازار ارز نمی توان نتیجه جامع و قابل توجهی را گرفت. به طورمثال انتشار اوراق ارزی اگرچه دارای جذابیت هایی است اما بی تردید خالی از ابهام نیز نیست زیرا هنوز متوجه نقش کامل بانک مرکزی در از بین بردن ریسک این اوراق نیستیم.

وقتی سیاست گذار طرحی را مطرح و معرفی می کند برای سودآن باید یک حداقل و حداکثری را در نظرگیرد بنابراین انتشار اوراق ارزی هنوز معلوم نیست چه تاثیر و نتیجه ای را برای بانک مرکزی به جای می گذارد. در چنین شرایطی برداشت شخصی من از این طرح (انتشار اوراق ارزی) آن است که امیدوارم به سرنوشت اجرای چنین طرحی در سالهای پیشین مبتلا نشود

اوراق ارزی به سرنوشت بازار سرمایه مبتلا نشود

این کارشناس خبره مالی در ادامه افزود: وقتی سیاست گذار طرحی را مطرح و معرفی می کند برای سودآن باید یک حداقل و حداکثری را در نظرگیرد بنابراین انتشار اوراق ارزی هنوز معلوم نیست چه تاثیر و نتیجه ای را برای بانک مرکزی به جای می گذارد. در چنین شرایطی برداشت شخصی من از این طرح (انتشار اوراق ارزی) آن است که امیدوارم به سرنوشت اجرای چنین طرحی در سالهای پیشین نشود چرا که مداخلات قیمتی در این بخش مشکل آفرین خواهد بود و از طرفی چنانچه خوب اجرا نشود اعتماد بانک مرکزی ازسوی سرمایه گذاران سلب خواهد شد.

عضو سابق شورای عالی بورس خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از نرخ توافقی دلارمی شود، این موضوع از طریق تعاملات جاری بازار تعیین نمی شود و مداخلات در تسویه و بازدهی چنین معاملاتی نرخ را تحت تاثیر قرارمی دهد. در نتیجه معلوم نیست نرخ ها در این بازار به چه شکل رقم خورد. از طرفی چون سرمایه گذاران در همه بازارهای سرمایه گذاری بدعهدی هایی را از سیاست گذاران برای تعیین نرخ ها دیده و تجربه کرده اند، بنابراین چنین سیاستی یعنی فروش اوراق ارزی سیاستی مقطعی برای کنترل هیجانات در معاملات بازاراست.

هراقدامی درراستای رشد بی منطق قیمت ارز و با استفاده از ابزارهای مختلف انجام شود، ضروری است، اما به نظر می رسد مشکل افزایش قیمت ارز باید ریشه ای حل شود. اکنون که بانک مرکزی اقدام به انتشار اوراق ارزی کرده است چنانچه به درستی اجرا و مردم از سرمایه گذاری در این بازار راضی شوند، اقدامی قابل توجه است به شرط اینکه چنین سیاستی مقطعی نباشد

مشکل نوسان قیمت ها در بازار ارز باید ریشه ای حل شود

اسفندیارشاه منصوری، کارشناس بازار نیز در گفتگو با «بازار» درباره اثرات فروش اوراق ارزی در کاهش قیمت این کالا گفت: هراقدامی درراستای رشد بی منطق قیمت ارز و با استفاده از ابزارهای مختلف انجام شود، ضروری است، اما به نظر می رسد مشکل افزایش قیمت ارز باید ریشه ای حل شود. اکنون که بانک مرکزی اقدام به انتشار اوراق ارزی کرده است چنانچه به درستی اجرا و مردم از سرمایه گذاری در این بازار راضی شوند، اقدامی قابل توجه است به شرط اینکه چنین سیاستی مقطعی نباشد.
وی با بیان اینکه صیانت از منابع ارزی به دلیل محدودیت در ارزآوری کشور بسیار مهم است، گفت: تا زمانی که با حفظ چارچوب ها مراودات اقتصادی با دنیا برقرارنشود مشکل نوسان قیمت ها در بازار ارزادامه دارد. درچنین شرایطی سیاستهای ارزی باید طوری اعمال شود که با مدیریت بازار مانع از عرضه ارزی به نفع عده ای سودجو باشد.

این کارشناس مالی خاطرنشان کرد: اکنون سرمایه گذاران به دلیل رکود در بازارها سعی می کنند دارایی هایشان را به بازارهای سودآور سوق دهند با این وجود خرید اوراق ارزی چنانچه با مدیریت درست انجام شود بی تردد می تواند اثرات خود را بر کاهش التهاب بازار ارز به جای گذارد. شاه منصوری ادامه داد: قیمت ارز هم اکنون تابعی ازعرضه و تقاضاست حال چنانچه عرضه محدود باشد قیمت ها افزایشی خواهد شد اما به نظر می رسد دولت بخصوص بانک مرکزی اقداماتی را بکار گیرد که نرخ دلار در محدوده ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان قرار گیرد.

بنا به این گزارش، دو روز است که بانک مرکزی اقدام به فروش اوراق ارزی کرده است، این اقدام که به کاهش میزان مراجعه خریداران ارز به بازار شده است، تاثیر خود را بر روی کاهش قیمت ها در این بازار نیز تا حدودی به جای گذاشته است. از طرفی همزمان با آغاز فروش اوراق ارزی بانک مرکزی، فهرست شعب ارزی بانک ملی ایران به عنوان بانک عامل برای ارائه این اوراق منتشر کرده تا دسترسی خریداران به این نوع اوراق آسان شود. تاریخ انتشار این اوراق ۲۵ آبان‌ماه، با سر رسید سه ماهه است و حداقل و حداکثر میزان خرید اوراق توسط هر شخص حقیقی ایرانی بالاتر از ۱۸ سال، به ترتیب معادل ریالی ۱۰۰۰ دلار و ۴۰۰۰ دلار است. همچنین هر مشتری می‌تواند تنها یک بار با کد ملی خود اقدام به خرید این اوراق کند و متقاضیان خرید، باید وجه ریالی آن را با نرخ پایانی روز قبل دلار توافقی (اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی) بپردازند.

کد خبر: ۱۸۸٬۹۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha