۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
امتناع بانک‌ها در ارائه تسهیلات تولید به بهانه نبود منابع
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران عنوان کرد

امتناع بانک‌ها در ارائه تسهیلات تولید به بهانه نبود منابع

­غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران گفت: بانک‌ها به بهانه نبود منابع، از دادن تسهیلات به واحدهای تولیدی امتناع می‌کنند.

به گزارش بازار به نقل از مجمع کارآفرینان ایران، حمیدرضا غزنوی در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی افزود: مدیران بانک‌ها می‌گویند سرمایه نداریم این در حالی است که بانک‌ها انواع و اقسام برج‌ها را در الهیه و زعفرانیه دارند، اما حاضر به فروش به این ساختمان‌ها نیستند. چرا این‌همه ساختمان را نمی‌فروشید که به حوزه تولید تسهیلات دهید؟ بروید ببنید این همه برج که هر روز سبز می‌شود متعلق به کدام بانک‌ها است؟ ما به عنوان مجمع کارآفرینان می‌گوییم یکی از راه‌های حل مسئله تسهیلات بانک‌ها فروش این‌همه برج و ساختمان است.

وی درباره مسائل صنایع و پیشران‌های اقتصادی ایران نیز گفت: یک مسئله مهم دیگر موضع ذی‌نفع واحد است که الان معیار ذی‌نفع واحد ۵ درصد است که اصلا عدد منطقی نیست و خواسته مجمع افزایش این عدد به بالای ۲۰ درصد تا نزدیک به ۵۰ درصد است. درباره همین موضوع می‌دانیم که بانک‌ها درصدی از سرمایه ثبتی را برای تسهیلات لحاظ می‌کند، اما می‌توان معیارهای دیگری را هم لحاظ کرد. علاوه‌براین وام سندیکایی، وام‌های تشویقی در حوزه‌های مختلف و چندین مورد دیگر می‌تواند به حل مسئله تسهیلات بخش تولید کشور کمک کند. برخی بانک‌ها الان می‌گویند که وام نمی‌دهند، اما بخش صنعت را به سمت صندوق‌های ایجادشده از سوی خود سوق می‌دهند که درصد آن بالاتر است. با این روش می‌شود به حمایت از صنعت کشور پرداخت؟

غزنوی در پاسخ به پرسشی درباره ضمانت برای استفاده از تسهیلات صنعتی‌شدن هم افزود: روند آزادکردن تسهیلات باید مرحله به مرحله باشد که امکان سواستفاده از این تسهیلات ایجاد نشود.

وی همچنین درباره شرایط برخی شرکت‌ها که گفته می‌شود تجربه موفقی نداشتند هم گفت: باید درنظر گرفت که این شرکت‌ها و صنایع بخش تولید چه کمکی به توسعه و ارزآوری کشور داشته است. اگر منابع بانک‌ها به سمت تولید برود اثر ثانویه آن قطعا رشد و توسعه اقتصاد کشور خواهد شد و دلیل اینکه پشتوانه پول بسیاری از کشورها تولید و صنعت ملی است، هم به همین موضوع برمی‌گردد. در صنایع مختلف بخش عمده صنعت کشور که بیشترین سهم بازار را دارند، عضو مجمع هستند و به همین دلیل هم این مجمع نماینده صنعت پیشران کشور است. این سخنان و خواسته‌ها هم از همین جهت است.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در پاسخ به پرسش دیگری درباره امکان ایجاد انحصار هم گفت: معمولا روال است که دیگر صنایع کشور را بلافاصله با خودرو مقایسه می‌کنند که به گمانم درست نیست؛ هم اکنون در برخی حوزه‌ها مانند لوازم خانگی با وجود ممنوعیت واردات، شاهد رقابت شدید نشان‌های برتر مختلف در کشور هستیم.

غزنوی با اشاره به برخی آمار و مقایسه ایران با کشورهای منطقه، افزود: برآوردهای جدید سازمان تجارت جهانی، نشان می‌دهد که رشد واردات خاورمیانه بسیار چشم‌گیر است ضمن اینکه سه گروه اصلی که واردات ایران از اروپا بوده، بیش از ۶ درصد افزایش یافته است. آمارهای گمرک هم شرایط چندان بهتری را نشان نمی‌دهد.

وی درباره بخش تسهیلات گفت: صادرات زغفران به عنوان یک شاخص در ۵ ماهه نخست امسال، افت مشخصی در مقایسه با سال گذشته داشته است که همه این آمار از یک بی‌ثباتی در شرایط اقتصادی کشور حکایت دارد و باعث خروج سرمایه از کشور شده است.

غزنوی با اشاره به شرایط دیگر کشورها که در سال‌های گذشته شاهد رشد و توسعه چشم‌گیری بودند، افزود: تجربه کره‌جنوبی، آلمان و ترکیه نکات مفیدی برای ما دارد. «رانت ویژه» عبارتی است که در همه این کشورها به کار رفته و به توسعه این کشورها کمک کرده است؛ در این کشورها صنایع و کارخانه‌هایی را به عنوان پیشران درنظر گرفتند و شرایط ویژه‌ای در حوزه تسهیلات، مالیات و دیگر حوزه‌ها برای این صنایع درنظر گرفتند که در نهایت منجر به توسعه و فاصله این کشورها با دیگر همسایگان شده است. این درحالی است که در شرایط کشور ما گام چندانی در این زمینه برداشته نشده‌است.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران به راهکارهای توسعه کشور پرداخت و گفت: توجه به صنایع خرد و متوسط هیچ‌گاه زمینه‌ساز توسعه کشور ما نخواهد شد و کشور نیازمند تولید انبوه است که ضرورت آن توجه به صنایع مزیت‌دار و پیشران‌های اقتصادی است. ما برنامه پنج ساله صنعت برای حمایت از صنایع مختلف نداریم و این سوال است که چرا نداریم؟ دلیل اینکه صنایع ما آنقدر بزرگ نیست تا در دنیا عرض اندام کند هم همین موضوع است و این درحالی است که تجربه کشورهای توسعه‌یافته می‌گوید که راهکار در حمایت از صنایع پیشران است.

غزنوی همچنین افزود: در کشورهای توسعه‌یافته ابتدا به پیشران‌ها و در مرحله بعد زنجیره ارزش توجه شده است. کار پیشران‌ها تولید ثروت است و این پیشران‌ها از صفر شروع کرده‌اند و در سالیان متمادی به شرایط کنونی رسیده‌اند. این درحالی‌است که در کشور ما هیچ برنامه و راهبرد و قانونی برای پیشران‌ها نداریم. ما که در جلسات و برنامه‌های مختلف بحث پیشران‌ها را مطرح می‌کنیم برای بسیاری از مسئولان تازگی دارد و این درحالی است که در بسیاری از کشورها مثل کره‌جنوبی از دهه‌ها پیش به این موضوع توجه کرده است.

وی درباره راه‌حل هم با اشاره به حذف ارز دولتی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: «در حوزه پیشران‌ها شاهد چنین تصمیمات به نسبت انقلابی نیستیم درحالی که نیاز کشور و توسعه همین موضوع است. به عنوان مثال صنعت و پیشران اقتصادی نیازمند وام و تسهیلات است، اما الان سرمایه در گردش حوزه تولید ارائه نمی‌شود یا مسئله ذی‌نفع واحد وجود دارد.»

غزنونی در مورد وضع صنایع کشور در صورت تحقق یافتن توافق هسته‌ای هم گفت: ظلم به همه دستگاه‌ها است که منابع ارزی کشور را صرف واردات کنیم چه برجام انجام شود و چه نشود. باید به سمت تولید داخل و واردات ماشین‌آلات سنگین یا ضروری برویم آن‌هم ماشین‌آلاتی که در کشور تولید نمی‌شود. ما برای هر شرکت و صنعت باید تصمیم مشخص و خاص بگیریم و نمی‌شود برای همه صنایع و شرکت‌ها یک تصمیم مشخص گرفت. باید برای هر صنعت و هر شرکت پیشران یک تصمیم خاص گرفت و حاکمیت باید در همین حد برای صنایع و شرکت‌های پیشران مختلف تصمیم بگیرد.

وی درباره هجمه‌هایی که به برخی از پیشران‌ها نیز وارد می‌شود، تاکید کرد: صحبتی در حوزه سیاسی ندارم، اما اقتصاد سیاسی موضوع مهمی است که به گمانم این موضعات باید با این محور سنجیده شود. مثلا عربستان تلاش می‌کند که در حوزه لبنیات بازار منطقه را بگیرد و یکی از دلایل حمله به شرکت‌های لبنیاتی ما به همین موارد برمی‌گردد. برخی از این موارد یک جریان برنامه‌ریزی‌شده است و باید مراقب سواستفاده بیرونی‌ها و رسانه‌های وابسته به برخی از این کشورها باشیم.»

کد خبر: ۱۸۸٬۸۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha