۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
آژانس اقدام غیرسازنده‌ای انجام داد| اقدام متقابل و موثر انجام می‌دهیم
وزیر امور خارجه:

آژانس اقدام غیرسازنده‌ای انجام داد| اقدام متقابل و موثر انجام می‌دهیم

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه اقدام اخیر آژانس در شورای حکام اقدامی غیرسازنده بود، تاکید کرد: ایران ضمن پایبندی به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی خود در این زمینه اقدام متقابل انجام خواهد داد.

به گزارش بازار، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ظهر روز شنبه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه عمان با تاکید بر اینکه روابط ایران و عمان نمونه ممتازی از روابط همسایگی مبتنی بر دوستی، برادری و صداقت در عرصه دیپلماتیک است، افزود: امروز در جریان دیدار با وزیر خارجه عمان در مورد موضوعات مختلف از جمله روابط دو جانبه گفت‌وگو و رایزنی کردیم.

وی افزود: در این دیدار آخرین روند اجرایی شدن توافقات صورت گرفته بین رئیس‌جمهور ایران و پادشاه عمان در دیداری که با یکدیگر داشتند مورد بررسی قرار گرفت و بسیار خرسندیم که توافقات صورت گرفته بین دو کشور بر اساس نیت موجود بین مقامات عالی رتبه ایران و عمان به سرعت در ابعاد مختلف در حال اجرایی شدن است و ما شاهد رشد فزاینده همکاری‌های دو کشور در حوزه اقتصادی و تجاری هستیم.

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما از تلاش‌های سازنده عمان در کمک برای رفع تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران تشکر می‌کنیم، اظهار کرد: همچنین تلاش‌های عمان برای رسیدن به گام‌های نهایی توافق در این زمینه را ارج می‌نهیم.

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه عمان با اشاره به اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای تصریح کرد: معتقدیم که کشورهای منطقه خود توانایی حفظ صلح و امنیت در منطقه را دارند و حضور نیروهای نظامی خارجی در منطقه تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه است. باور داریم که حضور نیروهای نظامی خارجی در منطقه امروز تهدیدی برای منطقه خلیج فارس است و امنیت انرژی در منطقه را تهدید می‌کند. اکنون تعدادی از شناورهای بدون سرنشین خارجی در آب‌های خلیج فارس در حال تردد هستند و این موضوع مشکلات امنیتی منطقه را مضاعف می‌کند.

امیر عبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در روزهای گذشته دشمنان ایران با سوءاستفاده از احساسات پاک مردم و با دخالت‌های مکرر خود تلاش کردند که وضعیت داخلی ایران را تحت تاثیر قرار دهند و این دخالت‌ها تا جایی پیش رفت که ما شاهد حملات تروریستی شیراز و ایذه بودیم و این عملیات تروریستی باعث به شهادت رسیدن و مجروح شدن تعدادی از هموطنان‌مان شد، این حوادث را محکوم می‌کنیم و آن را در راستای تداوم و فشار حداکثری آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران می‌دانیم.

امیر عبداللهیان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت کنونی یمن، گفت: ما در موضوع یمن معتقدیم توقف جنگ، آتش بس و لغو محاصره مردم این کشور دو روی یک سکه هستند. در هفته‌های گذشته آتش بس در یمن تمدید نشده است و ما امیدواریم نسبت به استمرار آتش بس و لغ محاصره انسانی مردم یمن اقدام شود.

وی همچنین گفت: مقاومت مردم یمن در سال‌های گذشته در برابر اشغالگران خارجی ستودنی است.

این دیپلمات عالی رتبه ایرانی در ادامه صحبت‌های خود در نشست مطبوعاتی با وزیر خارجه عمان به اقدام هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران اشاره کرد و گفت: در اواخر هفته گذشته شاهد اقدام غیر سازنده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودیم. در حالی که دو هفته پیش هیاتی متشکل از وزارت خارجه ایران و سازمان انرژی اتمی به وین سفر کرده بودند و در خصوص همکاری‌های نیرومندانه‌تر آژانس و ایران توافق کرده بودند و دیدار سازنده‌ای نیز با آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتند اما یکباره در راستای تاثیرگذاری بر محیط داخلی ایران و اعمال فشار حداکثری و در تداوم سیاست و رویه به شدت ریاکارانه آمریکا، به یکباره قطعنامه‌ای علیه ایران روی میز گذاشته شد و آمریکا و سه کشور اروپایی از آژانس سوءاستفاده سیاسی کردند.

وی در همین راستا گفت: ما ضمن پایبندی به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی خود در برابر این تحولات، اقدام متقابل و موثر انجام می‌دهیم.

کد خبر: ۱۸۸٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha