۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
ثبات در نرخ جفت ارز دلار به لیر ترکیه| نرخ لیر در برابر دلار فعلا ثابت خواهد ماند
تحلیل بازار فارکس؛

ثبات در نرخ جفت ارز دلار به لیر ترکیه| نرخ لیر در برابر دلار فعلا ثابت خواهد ماند

نرخ جفت ارز دلار به لیر ترکیه (USD/TRY) طی چند هفته گذشته در روند بسیار کم نوسان قرار داشته و اکنون به بالاترین حد خود طی چند ماه گذشته رسیده است.

به گزارش بازار، نرخ جفت ارز دلار به لیر ترکیه (USD/TRY) طی چند هفته گذشته در روند بسیار کم نوسان قرار داشته و اکنون به بالاترین حد خود طی چند ماه گذشته رسیده است.

این جفت در حال حاضر با رقم ۱۸.۶۱ معامله می شود که چند پیپ پایین تر از بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی ۱۸.۸۰ است. در سال ۲۰۲۲، ارزش لیر ترکیه بیش از ۸۰ درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کرده است. به طور مشابه، دو ارز مهم دیگر بازار فارکس یعنی یورو و پوند انگلیس هم همچنان دست بالا را در رقابت با لیر ترکیه حفظ کرده اند.


دلیل قرار گرفتن نرخ جفت ارز USD/TRY در مرحله تثبیت نسبی، توجه سرمایه گذاران به واگرایی مداوم بین سیاست های پولی فدرال رزرو و بانک مرکزی ترکیه است. در ایالات متحده، فدرال رزرو در انقباض اقتصادی پیشتاز بوده و نرخ بهره بانکی را در سال جاری ۴۰۰ واحد افزایش داده و همچنین طی چند ماه گذشته ترازنامه خود را بیش از ۳۷۵ میلیارد دلار کاهش داده است.

بانک مرکزی ترکیه حتی با جهش تورم مصرف کننده و تولید کننده مسیری متفاوت را در پیش گرفته است. بانک مرکزی این کشور در سال جاری، علیرغم تجربه تورم بسیار سنگین و عجیب، نرخ بهره را ۳۰۰ واحد کاهش داده و تحلیلگران انتظار دارند که با آماده شدن ترکیه برای انتخابات ژوئن سال آینده، نرخ های بهره در این کشور همچنان پایین بیاید. این در حالیست که ارقام رسمی نشان می‌دهند که تورم ترکیه به بیش از ۸۶ درصد رسیده است.

پیش‌بینی نرخ دلار به لیر

ثبات در نرخ جفت ارز دلار به لیر ترکیه/ نرخ لیر در برابر دلار فعلا ثابت خواهند ماند

نمودار روزانه نشان می دهد که نرخ مبادله دلار به لیر ترکیه طی چند ماه گذشته در محدوده ای بسیار کم نوسان قرار داشته است. این نرخ اکنون اندکی زیر سطح مقاومت مهم ۱۸.۸۰ باقی مانده و در نتیجه، در محدوده میانگین متحرک ۲۵ روزه و ۵۰ روزه تثبیت شده است. این در حالیست که شاخص قدرت نسبی (RSI) به سمت نقطه خنثی حرکت کرده است.

بنابراین، نرخ جفت ارز USD/TRY احتمالاً طی این هفته معاملاتی (تا روز یکشنبه هفته آینده) در همین محدوده باقی خواهد ماند؛ مگر اینکه اتفاق مهمی افتاده و همه چیز عوض شود.

کد خبر: ۱۸۸٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha