۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
میزان تولید بخش کشاورزی به ۱۳۵ میلیون تن رسیده است
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

میزان تولید بخش کشاورزی به ۱۳۵ میلیون تن رسیده است

زنجان- معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز با افزایش جمعیت کشور به ۸۵ میلیون نفر میزان تولید در بخش کشاورزی به ۱۳۵ میلیون تن رسیده است. 

به گزارش خبرنگار بازار، مجتبی خیام نکویی ظهر چهارشنبه در ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان زنجان و آیین امضای تفاهم نامه تاسیس دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی در استان زنجان گفت: امروز امنیت غذایی در برخی کشورها مثل آمریکا حتی مقدم بر امنیت ملی است.

وی ابراز کرد: در ابتدای انقلاب با جمعیت ۳۶ میلیون، ۳۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی در کشور داشتیم و امروز با افزایش جمعیت کشور به ۸۵ میلیون نفر، میزان تولید در بخش کشاورزی به ۱۳۵ میلیون تن رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: حدود نیمی از این افزایش تولید ناشی از رسوخ دانش و فناوری به حوزه کشاورزی است.

خیام نکویی با بیان اینکه در سال ۱۴۳۰ جمعیت کشور به ۱۰۳ میلیون نفر خواهد رسید، تاکید کرد: نیاز غذایی در آن مقطع ۱۸۵ تا ۱۹۰ میلیون تن خواهد بود، بنابراین بالغ بر ۵۵ میلیون تن تولید غذا در کشور را باید افزایش دهیم.

وی گفت: می خواهیم الگوی کشت را در کشور ایجاد کنیم یعنی از زمانی که حتی مشکل منابع آب هم نداشتیم ولی تا کنون در این زمینه حرکت قابل توجهی نداشتیم.

متولی تولید غذا فقط جهاد کشاورزی نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی،به تدوین و ابلاغ سند الگوی کشت در شهریور امسال در کشور اشاره کرد و گفت: این سند با هدف دست یابی به امنیت غذایی پایدار و اقتدار غذایی تدوین شده است.

خیام نکویی ادامه داد: متولی تولید غذا فقط جهاد کشاورزی نیست و از این رو رئیس ستاد الگوی کشت کشور، معاون اول رییس جمهور و در استان ها نیز ریاست این ستاد بر عهده استانداران گذاشته شده است.

وی بر لزوم ضرورت پیاده سازی نظام نوآوری در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: هدف ما از این پیگیری این موضوع، انقلاب بهره وری در بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد: راهبرد اصلی کشور دستیابی به امنیت غذایی پایدار است.

امروز ۹۰ درصد روغن کشور وارد می شود

خیام نکویی افزود: امروز در حوزه تولید غذا با چالش هایی از جمله ضریب کم نفوذ دانش در بخش کشاورزی، نداشتن الگوی کشت، محدودیت منابع، واردات بخشی از نیازهای غذایی، کوچک شدن اراضی، عملکرد ضعیف اراضی دیم و ضعف جدی در نظام آموزشی کشاورزی مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز ۹۰ درصد روغن کشور وارد می شود و کمتر از ۱۰ آن تولید داخل است، امروز ذائقه مردم کشور به سمت غذاهای فست فودی و سرخ کردنی تغییر کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: حدود ۱۲ هزار عضو هیات علمی در حوزه کشاورزی کشور داریم و با وجود چنین ظرفیت هایی ضریب نفوذ دانش در مزرعه در کشور ۶ درصد است.

خیام نکویی به راه اندازی دهکده های فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی در استان ها اشاره کرد و گفت: یکی از مولفه های دانش بنیان شدن بخش کشاورزی در کشور، ایجاد شرکت ها، هسته ها و واحدهای دانش بنیان در این حوزه است.

وی افزود: راه اندازی دهکده های فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی در استان ها می تواند بخشی از زیرساخت های مورد نیاز این موضوع را فراهم کند.

کد خبر: ۱۸۸٬۲۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha