۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
دولت برای رفع گرانی و مشکلات معیشتی بیشتر تلاش کند| تأکید بر اصلاح ساختار بانک‌ها و حمایت از تولید
اساتید حوزه در دیدار مخبر مطرح کردند؛

دولت برای رفع گرانی و مشکلات معیشتی بیشتر تلاش کند| تأکید بر اصلاح ساختار بانک‌ها و حمایت از تولید

قم- تعدادی از اساتید حوزه در دیدار معاون اول رئیس جمهور بر تلاش و توجه ویژه دولت و مسئولان اقتصادی برای رفع گرانی و مشکلات معیشتی تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور روز سه شنبه در سفر یک روزه به قم با آیات عظام جوادی آملی و نوری همدانی و همچنین حضرات آیات عباس محفوظی، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کرد که در این دیدارها گزارشی از وضعیت کشور و عملکرد دولت سیزدهم ارائه کرد.

وی پس از زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی ملاقات کرد که این استاد سطوح عالی حوزه در این دیدار بر تلاش و خدمت بیشتر دولت برای رفع مشکلات قشرهای مختلف مردم تأکید کرد.

این مرجع تقلید شیعیان مردم ایران را مردمی محترم، فهمیده و فداکار دانست و تصریح کرد که مردم جایگاه مهمی دارند و باید با عزت و آبرو اداره شوند.

این استاد حوزه علمیه قم، قرآن را حافظ جمهوری اسلامی دانست و با توجه به هجمه های همه جانبه دشمن، حل مشکلات جاری را مورد تأکید قرار داد.

کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت کالاها مردم را به شدت آزار می‌دهد

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی نیز در دیدار محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تلاش دولت در حل مشکلات کشور اظهار داشت: امروز کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت کالاها مردم را به شدت آزار می‌دهد.

وی افزود: با توجه به افزایش درآمدهای دولت، مردم انتظار دارند که در سفره‌های خود آن را احساس کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه برخی از تجار و کسبه از بالا رفتن قیمت ارز سو استفاده می‌کنند، بیان داشت: باید دولت نظارت کاملی بر بازار داشته باشد، به محض افزایش نرخ دلار، برخی از کسبه با اینکه اجناس را به نرخ ارز پایین تهیه کردند، ولی به قیمت روز محاسبه کرده و می‌فروشند که واقعاً بی‌انصافی است.

آیت الله مکارم شیرازی دریافت سود توسط نظام بانکی کشور و ورود گسترده کالا به صورت قاچاق را از دیگر مشکلات سیستم اقتصادی دانسته که باید دولت نسبت به اصلاح آن اهتمام ویژه داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آشوب‌های موجود در کشور اشاره کرد و افزود: در این قضایای اخیر بخشی از مشکلات متوجه برخی تصمیم گیری‌های غلط است که می‌بایست برنامه‌ریزی بهتری می‌شد.

این مرجع تقلید افزود: در طرف مقابل برخی توطئه‌گران یا افراد فریب‌خورده نیز اقدام به آتش‌زدن و تخریب و ریختن خون بی‌گناهان می‌کنند که باید با جدیت با آن مقابله شود، البته باید برای انتقادها گوش شنوا داشت و موقعیت مناسبی برای اظهار صحیح آن فراهم کرد.

آیت الله مکارم شیرازی در مسأله حجاب نیز گفت: باید با کار فرهنگی مسأله حجاب را حل کرد، نه با فشار.

وی در پایان این دیدار خبررسانی سریع و به موقع را از اولویت‌های مهم دولت برشمرده و خواستار تقویت آن شدند.

نباید مردم از گرانی و سختی معیشت رنج ببرند

آیت‌الله‌ العظمی‌ حسین نوری همدانی نیز در دیدار با معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات دولت در توجه به‌ رفع مشکلات کشور و مردم اظهار داشت: همه انسان‌ها دارای مسئولیت اجتماعی‌ هستند و مسئولیت دولت در این زمینه مضاعف است.

وی تأکید کرد: مشکلات دولت را مشکلات خود می‌دانیم و برای موفقیت دولت دعا می‌کنیم و برای کمک به دولت از آنچه در توان داریم دریغ نمی‌کنیم.

این مرجع‌ تقلید شیعیان با اشاره به منشور حکومتی امام علی(ع) به مالک اشتر، افزود: هیچ حجابی نباید بین کارگزاران و مردم باشد و مسئولان باید حرف‌ها و درددل‌های مردم را بشنوند و همه تلاش خود را برای حل مشکلاتشان‌ به کار گیرند.

وی توجه به عدالت را از مهمترین وظایف حکومت و دولت دانست و گفت: دولت باید توجه ویژه‌ای به رفع فقر داشته باشد تا کسی نیازمند نباشد. مردم سرمایه اصلی جامعه هستند و مردم همواره پشتیبان اسلام و انقلاب و نظام بوده‌اند و امروز هم دولت را در اداره امور کمک خواهند کرد.

دولت برای رفع گرانی و مشکلات معیشتی بیشتر تلاش کند| تأکید بر اصلاح ساختار بانک‌ها و حمایت از تولید

آیت‌الله‌ نوری همدانی‌ با اشاره به نقش مهم وحدت‌ و برادری در پیشبرد امور، تاکید کرد: مردم باید از مسئولان حقیقت عدالت را ببینند.

استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به مشکلات اقتصادی ادامه دادند: پایین بودن ارزش پول ملی، نبود نظارت بر قیمت‌ها، اخذ دیر کرد و... مشکلاتی هستند که باید با برنامه ریزی دقیق برطرف شوند.

وی با بیان این که نباید مردم از گرانی و سختی معیشت رنج ببرند خاطرنشان کرد: برای تقویت نظام و رفع مشکلات، از نیروهای متعهد و کارآمد و متخصص استفاده شود و به انتقادات دلسوزان نظام گوش داده شود، امر به معروف و نهی از منکر دلسوزانه مسئولان در کار رفاقت و همدلی سبب پیشرفت کارها و تقویت نظام و غلبه بر مشکلات می شود.

این مرجع تقلید در ادامه با تأکید بر لزوم توجه به مردم و مشکلات آنها گفت: مردم مهم ترین سرمایه نظام هستند، باید با تواضع و گرمی به صحبت های مردم گوش داد و برای رفع مشکلات تمامی ابزارها و امکانات را بکار گرفت. صداقت در گفتار و عدالت در رفتار و همدلی با مردم سبب دلگرم شدن آنان و ناامیدی دشمنان می شود. مردم سخن صادقانه را می پذیرند و در مشکلات همراه شما هستند از این رو تمام همت شما خدمت به مردم باشد.

وی اخذ دیرکرد و ربا در بانک‌ها را یکی از آسیب‌های اقتصادی دانست و گفت: گرفتن دیر کرد ربا و حرام است. در اسلام هیچ گناهی به اندازه ربا بزرگ شمرده نشده است و مسئولان امر برای اصلاح ساختار بانک‌ها و هدایت سرمایه به سمت رونق اقتصادی و حمایت از تولید داخلی پیگیر این موضوع باشند.

حوادث و مشکلات نباید دولت را در خدمت‌رسانی به مردم باز دارد

آیت‌الله‌ العظمی سبحانی نیز دیدار معاون اول رئیس جمهور، با قدردانی از تلاش‌ها و خدمات دولت، اظهار داشت: اداره کشور همواره امری دشوار همراه با فراز و فرود بوده و حوادث، فرصتی برای آسیب‌شناسی و رفع نقاط ضعف هستند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه حوادث و مشکلات نباید دولت را از پیگیری برنامه‌ها و تلاش‌هایش در خدمت‌رسانی به مردم باز دارد، برای دولت در پیشبرد اهدافش‌ آرزوی موفقیت کرد.

دولت برای رفع گرانی و مشکلات معیشتی بیشتر تلاش کند| تأکید بر اصلاح ساختار بانک‌ها و حمایت از تولید

جامعه نیاز به امید آفرینی دارد

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در دیدار با مخبر با اشاره به وقایع اخیر در کشور اظهار داشت: دشمنان بیش از ۴۰ سال است که درصدد آسیب رساندن به کشور هستند و پشتیبانی های آنها از این حوادث بی سابقه است اما عنایت و لطف خداوند همواره در مقاطع مختلف باعث حفظ انقلاب اسلامی شده و توطئه دشمنان ناکام بوده.

وی بر لزوم گفت‌وگو با مردم و آگاهی بخشی به جامعه تاکید کرد و افزود: باید دستگاه های متولی فرهنگ بیش از گذشته فعال باشند و با آگاهی بخشی به جامعه طراحی و توطئه های دشمنان را خنثی کنند.

آیت الله حسینی بوشهری تسریع در تکمیل و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را پراهمیت خواند و گفت: باید برای کمک به کسب و کارهای مبتنی بر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اقدامات لازم صورت گیرد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه جامعه بیش از پیش نیاز به امید آفرینی دارد، گفت: دشمنان با تمام وجود و با استفاده از تبلیغات گسترده به دنبال آن هستند که گرد یأس و ناامیدی را در جامعه پراکنده کنند که باید برای مقابله با این هدف برنامه ریزی لازم را انجام دهیم.

تأکید بر توجه ویژه به آسیب‌های اجتماعی در کشور

آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور نیز در دیدار معاون اول رئیس جمهور به ۱۰ مطالبه خود از دولت اشاره کرد و گفت: اولین مسئله و مطالبه ما «نخبگان و توجه ویژه به نخبه ها از حیث زیرساخت و هم حمایت» از آنان است.

دومین مطالبه مدیرحوزه های علمیه از دولت، «توجه ویژه به آموزش و پرورش و سرمایه گذاری در این زمینه» بود و «توجه دولت بر هنر و تولیدات هنری» نیز تأکید وی بود که به عنوان سومین مطالبه خود برشمرد.

آیت الله اعرافی «توجه ویژه به پاسخگویی و ارتباط بین حوزه و نظام اسلامی» را چهارمین مطالبه خود بیان کرد و بر «بین المللی تر شدن دانشگاه با توجه به جایگاه امروز انقلاب اسلامی» به عنوان پنجمین مطالبه خود تصریح کرد.

مدیر حوزه های علمیه «حمایت بیشتر از بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری در مسائل اقتصادی و پذیرش رقابت واقعی» را ششمین مطالبه خود بیان کرد و در هفتمین مطالبه خود «به حل مسئله آب به صورت بنیادی با توجه به مشکل اصلی ۱۲ استان» تأکید کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، در ادامه این دیدار «توجه به نسل جوان و سرمایه فرهنگ»، «مسئله فرهنگ در کشور» و همچنین «توجه ویژه به آسیب های اجتماعی در کشور» را از دیگر مطالبات خود از دولت برشمرد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در ادامه دیدارهای خود با مراجع تقلید و استادان برجسته حوزه علمیه قم با آیت الله عباس محفوظی هم دیدار گفت و گو کرد.

دولت برای رفع گرانی و مشکلات معیشتی بیشتر تلاش کند| تأکید بر اصلاح ساختار بانک‌ها و حمایت از تولید

ارتباط میان دولت و حوزه باید تقویت شود

مخبر نیز در این دیدارها با ابلاغ سلام رئیس جمهور، از مراجع‌ عظام به‌عنوان سرمایه‌ معنوی نظام اسلامی یاد کرد و دعای خیر آنها را پشتوانه دولت مردمی دانست.

وی کشور را دارای مزیت‌ها و نعمت‌های خدادادی کم نظیر دانست که با اتکا به هر یک از آنها می توان کشور را بخوبی اداره کرد.

معاون‌ اول رئیس‌جمهور به اقدامات دولت در خصوص تامین کالاهای اساسی، فروش نفت، اصلاح یارانه ها، انتقال آب، تامین انرژی، سرمایه گذاری خارجی، دیپلماسی منطقه ای، مسکن و اشتغال اشاره کرد و برنامه های دولت را برای کنترل تورم و رشد اقتصادی کشور تشریح کرد.

وی با قدردانی از مواضع مراجع و علما در حمایت از دولت اظهار داشت که تدابیر و نظرات مراجع معظم راهگشای دولت در مسیر حل مشکلات مردم و پیشرفت کشور خواهد بود.

مخبر به تشریح اقدامات دولت در حوزه اشتغالزایی، ساخت مسکن، توسعه ترانزیت و طرح های آبرسانی اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری از منابع داخلی و خارجی در بخش‌های مختلف انجام شده و برنامه ریزی خوبی برای واگذاری زمین به مردم علاوه بر طرح های احداث مسکن در دست اقدام قرار دارد.

وی به برنامه های دولت برای تامین آب مورد نیاز برخی استان ها اشاره کرد و گفت: دولت موضوع پنج خط انتقال آب را از خلیج فارس و دریای عمان در دست اقدام دارد تا بتوان در استان هایی که با مشکل آب مواجه هستند، مسائل را برطرف کنیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین از برنامه دولت برای توسعه خطوط ریلی کشور و تکمیل زیرساخت های ترانزیتی خبر داد و گفت: برای این منظور مجوزهایی دریافت کرده ایم تا تامین مالی این طرح ها را به خوبی انجام دهیم.

مخبر همچنین بر اهمیت ارتباط هر چه نزدیکتر میان دولت و حوزه تاکید کرد و گفت: لازم است ارتباطات و روابط میان دولت و حوزه بیش از گذشته تقویت شود تا بتوانیم ضمن انتقال دغدغه های طرفین، همفکری و هماهنگی بیشتری برای حل مسائل و مشکلات کشور داشته باشیم.

کد خبر: ۱۸۸٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha