۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
ابزار دیجیتال انسان را از کتاب بی‌نیاز نکرده است
رئیس‌ جمهور:

ابزار دیجیتال انسان را از کتاب بی‌نیاز نکرده است

رئیس جمهور گفت: امروز در دنیا جاهلیت مدرن با استفاده از امپراطوری رسانه و فناوری نمی‌خواهد جوامع بشری آگاه شود اما یکی از راه‌های آگاهی جوامع کتاب و کتاب خوانی است.

به گزارش بازار، سید ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه در آیین ملی بزرگداشت روز کتابخوانی و کتابداری که در تالار وحدت برگزار شد، با بیان اینکه دشمنانِ آگاهی، در گذشته پس از حمله به هر کشوری اول کتابخانه‌های آن را به آتش می‌کشیدند تا جهل را در آن کشور توسعه دهند، تصریح کرد: امروز نیز جاهلیت مدرن با ابزار امپراطوری رسانه و فناوری به دنبال حاکمیت جهل و نادانی بر جوامع است، چرا که می‌داند جامعه آگاه زیر بار سلطه نمی‌رود.

وی کتاب و کتابخوانی را از شاخصه‌های مهم فرهنگی برشمرد و گفت: اساساً هدایت انسان با کتاب آغاز شده و شأن نزول کتاب حکیم و کتاب نوین برای به تکامل رسیدن انسان بوده است.

رئیس جمهور در ادامه یکی از راه‌های اصلی آگاهی از احوال پیشینیان و فرهنگ گذشته و همچنین انتقال علم را کتاب و کتابخوانی دانست و افزود: حقیقتاً کتاب ذخیره ارزشمندی برای انتقال فرهنگ، آداب، رسوم و علم به عصرها و نسل‌هاست و باید گرامی داشته شود.

رئیس جمهور با اشاره به آیه شریفه «نون و القلم و مایسطرون» اظهارداشت: کتابی در قرآن کریم مورد سوگند خدای متعال است که موجب هدایت بشر و انتقال علم و دانش و فرهنگ به عصرها و نسل‌ها باشد و «مسطوری» که در قرآن به آن اشاره شده آگاهی‌بخش و راهگشای زندگی آحاد بشر است.

آیت‌الله رئیسی در ادامه کتابداری را دانشی بسیار مهم و قابل توجه دانست و گفت: کتابداران به واسطه انس با کتاب و نگهداری از این ذخیره ارزشمند، در واقع در گلستان زندگی می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: آنجا که کتابداری با علم و دانش همراه بوده این ذخایر ارزشمند با موفقیت به نسل‌های بعدی منتقل شده، مانند کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه آیت‌الله مرعشی در قم که گنجینه‌هایی بزرگ و ارزشمند از آثار مکتوب پیشوایان، علما و اندیشمندان گذشته است.

وی با تأکید بر ضرورت گسترش و ارتقای کتابخانه‌ها در کشور، تصریح کرد: همواره یکی از دغدغه‌های بسیاری از علما و دانشمندان معاصر ما حفظ و نگهداری از کتاب و کتابخانه‌هایشان و انتقال آنها به نسل‌های بعدی بوده که در اینجا اهمیت جایگاه کتابخانه و کتابداری مشخص می‌شود.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه کتاب‌های دیجیتال به هیچ عنوان نتوانسته کتاب‌های مکتوب را به حاشیه ببرد، افزود: ابزار دیجیتال اگر چه منجر به تسهیل دسترسی شده، اما هرگز انسان را از کتاب بی‌نیاز نکرده است.

آیت‌الله رئیسی حمایت از کتابداران به عنوان حافظان ذخایر ارزشمند علمی، فرهنگی و دینی کشور را که عمدتاً از قشر بانوان هستند، مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت وظیفه دارد از این سرمایه‌های گرانسنگ که بی‌نام و نشان از ذخایر ارزشمند کشور حراست می‌کنند، حمایت و مشکلات آنها را بررسی و مرتفع نماید.

رئیس جمهور توجه به کتاب و کتابخوانی را از شاخصه‌های مهم برای پیشرفت فرهنگی کشور دانست و افزود: نشاط اجتماعی، امید به زندگی و ایجاد شادمانی بویژه در نسل جوان در گرو توجه به کتاب و کتابخوانی است که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان در سلوک و رفتار نیز اینگونه بوده‌اند.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی باید با ایجاد دسترسی آسان به کتاب گسترش فرهنگ کتابخوانی را در کشور دنبال کنند، اظهار داشت: امروز کتابخوانی برای جامعه ما از ضرورت‌های جدی است و باید به صورت روزانه برای آن برنامه‌ریزی کرد تا نوجوانان و جوانان ما با کتاب انس بیشتری پیدا کنند.

رئیس جمهور با اشاره به تأثیر قابل توجه کتاب و کتابخوانی در گره‌گشایی از شبهات ذهنی نسل جوان، افزود: امروز کسانی در تلاشند با ایجاد شبهات علمی یا شهوت عملی، نسل جوان ما را منحرف کنند که در این زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی جامعه و نسل جوان ما را در برابر این تهاجم مصون خواهد کرد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دشمنانِ آگاهی، در گذشته پس از حمله به هر کشوری اول کتابخانه‌های آن را به آتش می‌کشیدند تا جهل را در آن کشور توسعه دهند، تصریح کرد: امروز نیز جاهلیت مدرن با ابزار امپراطوری رسانه، علم و فناوری و قدرتی که در اختیار دارد به دنبال حاکمیت جهل و نادانی بر جوامع است، چرا که می‌داند جامعه آگاه زیر بار سلطه نمی‌رود.

رئیس جمهور افزود: کتابخوانی و مطالعه تاریخ ضمن آگاهی‌بخشی از سرنوشت کسانی که فریب دشمن را خوردند موجب رسوایی هر چه بیشتر نظام سلطه خواهد شد که به نام آزادی و توجه به حقوق انسان‌ها جوامع را نابود کردند.

وی ایجاد فتنه‌ها و آشوب‌ها از جمله اغتشاشات اخیر در کشور را در راستای نیات پلید نظام سلطه برای تسلط دوباره بر کشور و مردم ما دانست و گفت: ملت زنده، پویا و اهل دانش در سال ۵۷ یکبار سلطه‌گران را از این کشور بیرون راند و دیگر اجازه نخواهد داد، آنها بر این کشور مسلط شوند.

رئیس جمهور همچنین با ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهیختگان و اصحاب کتاب‌خوانی و کتابداران، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان حوزه کتاب تشکر کرد و به آنان خسته نباشید گفت.

کد خبر: ۱۸۸٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha