توافقات تجارت با روسیه در مرحله رسیدن به نتایج ملموس قرار دارد
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه:

توافقات تجارت با روسیه در مرحله رسیدن به نتایج ملموس قرار دارد

صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه می‌گوید: حمل و نقل، گمرک و مسیر مالی، سه فاکتور بسیار مهم در تجارت ایران و روسیه است که در هر کدام از این موارد کارهای خوبی انجام شده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، همایش تجاری ایران و روسیه با حضور هیئت اقتصادی ۱۲۰ نفری روسیه و فعالان اقتصادی ایران به میزبانی اتاق ایران در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

در این همایش معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ضمن خوشامدگویی به هیات تجاری روسیه و تقدیر از ریاست اتاق ایران برای برگزاری بزرگترین همایش تجاری دو کشور در دهه‌های اخیر، گفت: روابط نزدیک ایران و روسیه همچنان در حوزه اقتصاد به جایگاه شایسته‌ای نرسیده است. بر همین اساس سفر وزاری مختلف کشورمان به روسیه به منظور زمینه‌سازی برای توسعه روابط تجاری انجام شده و در دیدار روسای جمهور دو کشور نیز این مهم مورد تاکید قرار گرفته است.

مهدی صفری، با اشاره به اینکه توسعه تجارت ایران و روسیه در سه حوزه اصلی نیازمند تسهیل و تسریع است، افزود: حمل و نقل، گمرک و مسیر مالی، سه فاکتور بسیار مهم در تجارت ایران و روسیه است که در هر کدام از این موارد کارهای خوبی انجام شده است.

او همچنین با اشاره به مذاکرات بسیار با روسیه به منظور ارتقاء تجارت دو جانبه، اظهار کرد: در مرحله ای هستیم که باید از این توافقات نتایح ملموسی به دست بیاوریم و مسئولیت این اتفاق بر عهده تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور است که در این همایش حضور دارند.

صفری با تاکید بر اهمیت حمل و نقل در توسعه تجارت، گفت: ما موفق شدیم تعرفه های عبور در رابطه با راه اهن را همسان سازی کنیم و اخیرا موفق شدیم تعرفه‌های راه آهن از ترکمنتستان به قزاقستان و ایران را نیز همسان کنیم. همچنین در مورد حمل و نقل دریایی خزر و دریای سیاه، کشتی‌های ایران می‌توانند در بنادر دریایی سیاه پهلو گرفته و بارگیری کنند و در دریای خزر نیز کشتی‌های رو-رو و چند کشتی موقت برای کانتینربری خریداری شده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه علاوه بر این اقدامات، همچنان چند شرکت بخش خصوصی و بانک مشغول خریدن کشتی هستند تا توان باربری در دریای خزر را بالا ببرند، افزود: در حوزه هوایی نیز ما در شرایط فعلی ماهانه ۶۰ تا ۸۰ پرواز به روسیه داریم و در بحث جاده‌ای هم توافقات خوبی بین ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان و کشورهای منطقه اوراسیا برای همسان‌سازی تعرفه‌ها انجام شده است.

او با اشاره به راه‌اندازی گمرک سبز با آذربایجان و روسیه گفت: مشکلات حوزه حمل و نقل و گمرک، ضایعات زیادی برای روابط تجاری ما به همراه داشت اما مشکلاتی که ایجاد شده بود از دیروز رفع شد.

صفری تاکید کرد: در بحث توسعه تجارت، گمرک بسیار اهمیت دارد و حتی اگر قراردادها هم بین دو کشور بسته شود و حمل و نقل و گمرک ایراد داشته باشد به بن بست می‌خوریم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه یکی از اقدامات خوب برای افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه را پیشنهاد پلمپ الکترونیکی عنوان کرد و گفت: ما این پیشنهاد را مطرح کردیم که کامیون اینجا پلمپ شود، در روسیه قابل قبول باشد و در مسیر کاری با آن نداشته باشند. در ابتدای امر، گمرک روسیه هم این موضوع را قبول کرده و امیدواریم با حل این مساله یک مسیر تجاری آرام و یک زمینه مساعد برای جهش تجارت داشته باشیم.

صفری با ابراز امیدورای نسبت به اینکه در این همایش قراردادهای خوبی نوشته شود، گفت: همه کارهای مورد نیاز برای توسعه همکاری‌ها انجام شده است و اکنون همه چیز به شما بستگی دارد. بانک مرکزی تا امروز ۵ هیات بلندپایه به روسیه اعزام کرده و مذاکرات طولانی داشتند. در مقابل بانک‌های روسی هم به ایران آمدند و زیرساخت‌ها در حال آماده شدن است؛ به گونه‌ای که بانک مرکزی می‌گوید تا ۴ ماه دیگر رابطه تجاری ما با روسیه از لحاظ مالی بسته خواهد شد و اگر این کار انجام شود، چنین رابطه با بیش از ۱۰ کشور دیگر نیز شکل خواهد گرفت.

صفری در پایان با اشاره به وعده اولیه روسای جمهور دو کشور برای افزایش ارزش تجارت به ۵ میلیارد دلار در مرحله اول، گفت: تجار می‌توانند این کار را شکل دهند. در بخش‌های مختلف با همدیگر قرارداد ببندند و به تعهدات پایبند باشند ضمن اینکه ما انتظار داریم در جریان سفر هیات روسی به اصفهان و گیلان، از ظرفیت‌های خوبی که دو طرف دارند استفاده شود.

کد خبر: ۱۸۷٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha