۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
اعلام آمادگی ایران و عمان برای تعمیق روابط اقتصادی با تکیه بر تبادل فناوری

اعلام آمادگی ایران و عمان برای تعمیق روابط اقتصادی با تکیه بر تبادل فناوری

معاون وزیر صمت با ابراز ضرورت تدوین دستورالعمل و نقشه راه همکاری‌های مشترک میان دو کشور ایران و عمان در بخش صنعت برای ارتقای مراودات اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش بازار، در دیدار رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی و مدیرکل بازرگانی، صنایع و ترویج سرمایه گذاری وزارت صنعت، تجارت و توسعه سرمایه گذاری کشور عمان با مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، بر آمادگی دو کشور برای تعمیق روابط اقتصادی و استفاده از ظرفیت شهرک‌های سرمایه گذاری مشترک تأکید شد. این نشست در راستای تداوم برنامه‌های توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و با هدف ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تکیه بر ظرفیت‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط دو کشور برگزار شد.

حمد بن حمود القصابی رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی و سامی بن سالم الساحب مدیرکل بازرگانی، صنایع و ترویج سرمایه گذاری وزارت صنعت، تجارت و توسعه سرمایه گذاری کشور عمان روز گذشته(شنبه) با حضور در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با علی رسولیان دیدار و راهکارهای افزایش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و عمان در حوزه صنایع و شهرک‌های صنعتی را بررسی کردند.

این دیدار در چارچوب سفر صالح بن سعید مَسَن معاون وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه گذاری و معاون کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور در رأس هیأتی از مسئولان بخش‌های دولتی و فعالان بخش خصوصی عمان به تهران برای توسعه مناسبات تجاری صورت گرفته است.

علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با ابراز ضرورت تدوین دستورالعمل و نقشه راه همکاری‌های مشترک میان دو کشور در بخش صنعت برای ارتقای مراودات اقتصادی تاکید کردو اظهار داشت: راه‌اندازی شهرک سرمایه گذاری خارجی می‌تواند در راستای ارتقای همکاری‌های اقتصادی بسیار مثمرثمر باشد. برخی کشورها مانند ترکیه نیز تمایل به ایجاد و راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی مشترک با ما را دارند.

رسولیان به ظرفیت‌های موجود برای ارتقای مراودات تجاری دو کشور اشاره کرد و گفت: اعزام هیأت‌های تجاری میان ایران و عمان و حمایت از شرکت‌های توانمند دو کشور برای شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی مشترک نیز ظرفیت قابل توجهی برای تعمیق ارتباطات به‌خصوص در حوزه بنگاه‌ها و کسب و کارها خواهد بود.

وی با یادآوری این‌که رویکرد دولت سیزدهم، توسعه روابط اقتصادی با کشورهای خارجی است، افزود: مردم و دولت دو کشور ایران و عمان همواره ارتباطات نزدیکی با هم داشته‌اند که این موضوع زمینه تعمیق هرچه بیشتر روابط میان دو کشور را فراهم می‌آورد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه این نشست با تشریح آخرین وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشورمان بیان کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۴۰ ناحیه صنعتی و ۵ منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره‌برداری، ۸۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۸ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۹ هزار و ۸۸۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۷۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر را در سراسر کشور فراهم نموده است.

رسولیان در خصوص برخی از محورهای ارائه خدمات این سازمان به صنایع کوچک نیز توضیح داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ۸۵ محور حمایتی در حوزه‌هایی از جمله آموزش، شرکت در نمایشگاه‌ها، اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری و اقتصادی، تحقیق و توسعه، برندینگ، تبلیغات، ایجاد دفاتر تجاری در دیگر کشورها، تحقیق و توسعه، انتقال فناوری، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و دانشی شدن واحدهای صنعتی، حمایت‌های مناسبی را به‌عمل می‌آورد.

وی با بیان این‌که مدل حمایتی "یونیدو" که در اکثر کشورهای توسعه یافته پیاده سازی شده است، به‌عنوان الگوی حمایتی ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، اضافه کرد: با کشورهای آلمان و ترکیه تبادلات و توافقات در حوزه فناوری داریم که این حوزه نیز می‌تواند زمینه تعمیق روابط اقتصادی میان دو کشور را فراهم آورد. به عنوان نمونه، امسال ۲۳ نفر از فعالان اقتصادی ایران در راستای همین تبادل فناوری‌ها به کشور آلمان رفته و در جلسات B ۲ B به توافقات و تفاهم‌نامه‌های خوبی رسیده‌اند.

همچنین با بیان این‌که مدل خوشه‌های صنعتی با شناسایی مناطق مستعد و نگاه ویژه به زنجیره‌های تولید را نیز پیاده سازی کرده‌ایم، ادامه داد: در این راستا ۵۰۵ خوشه صنعتی شناسایی شده است، ۲۰۲ خوشه خاتمه یافته، ۵۰ خوشه در حال اجرا و مابقی در حال مطالعه است که این الگو نیز یکی از زمینه‌های تعمیق روابط تجاری میان دو کشور می‌تواند باشد.

رسولیان با یادآوری این‌که عارضه‌یابی برای احیاء واحدهای راکد و ارتقای ظرفیت واحدهایی که زیر ۵۰ درصد فعالیت می‌کنند نیز در دستور کار است، گفت: ۱۲ هزار واحد صنعتی راکد شناسایی شده است و برنامه داریم که تقریباً سالی ۲۰۰۰ واحد راکد را احیاء کنیم و به چرخه تولید بازگردانیم و برای هر واحد راکد تقریباً ۶۰ محور و موضوع مختلف مورد شناسایی و احصاء قرار گرفته است.

وی همچنین یادآور شد: کمیته نوسازی و بهسازی صنایع نیز با محوریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تشکیل شده است که این کمیته در حوزه تأمین فناوری و با نقش هم‌رسانی فعالیت می‌کند و عمدتاً به‌صورت مشارکتی با مؤسسات توانمند، اقدامات بهسازی و نوسازی را انجام می‌دهد.

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی عمان نیز در این دیدار، آمادگی کشورش برای ارتقای مراودات تجاری با ایران با تکیه بر ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی را اعلام کرد و گفت: با سرمایه‌گذاران خارجی مشابه سرمایه‌گذاران عمانی برخورد می‌کنیم و سرمایه‌گذاران ایرانی که تمایل به فعالیت در شهرک‌های صنعتی عمان را دارند، مورد حمایت قرار خواهیم داد.

حمد بن حمود القصابی همچنین ایجاد شهرک سرمایه گذاری مشترک را ظرفیت دیگری برای ارتقای مراودات دو کشور دانست و افزود: منعی برای سرمایه گذاری در قالب شهرک‌های صنعتی مشترک نداریم و حمایت‌های لازم را با محوریت بخش خصوصی انجام خواهیم داد.

وی اضافه کرد: شهرک‌های صنعتی عمان مانند ایران در همه جای کشور گسترده هستند و حمایت از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی عمان از اولویت‌های ماست.

همچنین سامی بن سالم الساحب مدیرکل بازرگانی، صنایع و ترویج سرمایه گذاری وزارت صنعت، تجارت و توسعه سرمایه گذاری کشور عمان در این دیدار، به‌هم‌رسانی شرکت‌ها و فعالان اقتصادی دو کشور و ایجاد ارتباط میان متخصصان ایرانی و عمانی را مورد تأکید قرار داد و خواستار استمرار فعالیت‌های مشترک اقتصادی میان دو کشور شد.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در بخش دیگری از این نشست، ایجاد هاب صادراتی در عمان برای صادرات محصولات کشورمان و تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع ایران از طریق عمان را پیشنهاد کرد.

عزیزاله قربانی با بیان این‌که ۹۰۰ شرکت صادراتی در حوزه صنایع کوچک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مستقر است، گفت: پیوند شهرک‌های صنعتی عمان با واحدهای کوچک و متوسط کشورمان نیز می‌تواند زمینه ارتقای همکاری‌های دو طرف را فراهم آورد.

وی با اشاره به این‌که حدود ۶۰۰ شرکت دانش بنیان نیز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشورمان مستقر شده است، این حوزه را نیز نقطه عطف و زمینه ساز ارتقای مراودات تجاری دو کشور دانست.

شایان ذکر است، مرداد امسال پیرو نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عمان و به منظور افزایش حجم صادرات و سهم کشورمان از واردات به کشور عمان و توسعه نفوذ کالاهای غیرنفتی ایرانی در بازار عمان با هدف افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور از طریق ارائه مشوق‌ها و حمایت‌های یارانه‌ای به شرکت‌های توانمند تولیدی و یا صادراتی بخش خصوصی ایران، تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه‌ای با حضور علی رسولیان، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، "علیرضا پیمان پاک"، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت و محسن ضرابی رئیس اتاق مشترک ایران و عمان امضای شد.

بر اساس تفاهم‌نامه همکاری منعقده، مقرر شد اتاق مشترک ضمن رایزنی با برگزار کنندگان نمایشگاه‌های تخصصی عمان و حمایت از مجریان ایرانی دارای مجوز از سازمان توسعه تجارت برای برگزاری پاویون‌های ج. ا. ایران در عمان، نسبت به اخذ تخفیف برای حضور تولید کنندگان و یا صادر کنندگانی که قصد حضور در نمایشگاه به‌صورت مستقیم را دارند اقدام نموده و هماهنگی‌های لازم برای اعزام هیأت‌های تجاری تخصصی و نیز برگزاری نشست‌های تجاری رودررو (B ۲ B) به‌عمل آورد.

کد خبر: ۱۸۷٬۳۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha