۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷
وضعیت بحرانی در اروپای مرکزی بر اثر افزایش قیمت‌ها

وضعیت بحرانی در اروپای مرکزی بر اثر افزایش قیمت‌ها

قیمت‌های لجام گسیخته در اروپای مرکزی برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد.

به گزارش بازار، در حالی که انتظار می‌رود روند رو به رشد وجود دارد که قیمت‌های لجام گسیخته در اروپای مرکزی برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بوداپست و ورشو، اروپای مرکزی و شرقی ماه‌هاست که در خط مقدم نبرد تورم، چه از نظر تسریع فشار قیمت‌ها و چه از نظر تلاش‌های نابرابر بانک‌های مرکزی کشورهای این منطقه برای مهار این تورم رو به رشد قرار دارند.

تازه‌ترین ارقام تورم در منطقه از حدود ۱۶ درصد در رومانی تا کمی بیش از ۲۰ درصد در مجارستان، بسیار بالاتر از محدوده‌های هدف بانک مرکزی است. قیمت نان و پنیر در مجارستان در ماه سپتامبر حدود ۷۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و این درحالی است که قیمت شکر در لهستان ۵۰ درصد افزایش یافت و برخی از مغازه‌ها در تابستان به سبب احتکار با پیش بینی افزایش بیشتر قیمت‌ها با کمبود شکر مواجه بودند.

در حالی که اتحادیه‌ها برای افزایش شدید دستمزدها با هدف حفظ قدرت خرید در حال چانه زنی هستند و شرکت‌ها قیمت‌های خود را برای حفظ دامنه سود افزایش می‌دهند بنابر اعلام بانک‌های مرکزی کشورهای منطقه این خطر وجود دارد که رکود قریب الوقوع اقتصادی مانع از تورم نشود.

نیکلاس فار، اقتصاددان موسسه موسوم به اروپای نوظهور کپیتال اکونومیکس، گفت: " هر چه تورم و فشار برای افزایش دستمزدها بالا باقی بماند به همان مقدار خطر نرخ بهره بالاتر و افزایش شدید بیکاری برای کاهش تقاضا و بازگرداندن ثبات قیمت‌ها بیشتر می‌شود. "

کد خبر: ۱۸۶٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha