۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
موج سرما استان سمنان را در بر می‌گیرد | هشدار سرمازدگی و خسارت برای کشاورزان
در اواسط هفته جاری؛

موج سرما استان سمنان را در بر می‌گیرد | هشدار سرمازدگی و خسارت برای کشاورزان

سمنان- هواشناسی اعلام کرد در هفته پیش رو، شاهد کاهش محسوس دما در سراسر استان سمنان خواهیم بود تا حدی که امکان سرمازدگی درختان نیز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، کارشناسان هواشناسی استان سمنان برای آغاز هفته ورود سامانه جدید بارشی و کم فشار را پیش‌بینی کرده‌اند که می‌تواند سبب کاهش دمای تا هشت درجه شود که البته برای درختان و باغات و مزارع به مثابه یک هشدار جدی سرمازدگی تلقی می‌شود.

تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های هواشناسی نشان می دهد که فعالیت این سامانه از امروز در سراسر استان به تدریج آغاز و در میانه هفته به اوج خواهد رسید. کارشناسان هواشناسی اعلام کردند که در اغلب مناطق استان شاهد آسمان ابری، بارش باران و حتی در ارتفاعات برف خواهیم بود.

کاهش شدید دما

این سامانه کم فشار بارشی به خصوص در نواحی شمالی و ارتفاعات سبب بارش‌های رگبار و رعد و برق خواهد شد. بارش ها در ارتفاعات به صورت برف است لذا از رانندگانی که قصد تردد در جاده های کوهستانی استان سمنان را طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه دارند، تقاضا شده تا تجهیزات فصل سرما را به همراه داشته باشند.

طبق اعلام کارشناسان هواشناسی، وزش باد شدید از دیگر آثار ورود سامانه کم فشار بارشی به استان سمنان همچنین این سامانه در مناطق سردسیر استان مانند کالپوش، رضوان، تاش، شمال دامغان و فولاد محله و شهمیرزاد سبب بارش برف می شود. گفتنی است دمای هوای شهرهای بسطام، شاهرود، دیباج، دامغان، شهمیرزاد و رضوان همزمان با روز شامگاه سه شنبه صفر یا زیر صفر خواهد بود.

تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های هواشناسی نشان می دهد که فعالیت این سامانه از امروز در سراسر استان به تدریج آغاز و در میانه هفته به اوج خواهد رسید

نکته قابل توجه در ورود سامانه کم فشار بارشی به استان سمنان کاهش محسوس دمای هوا است طبق اعلام هواشناسی تا اواسط هفته جاری دمای هوا در استان سمنان تا درجه کاهش می یابد به گونه ای که دمای هوا در ارتفاعات به زیر صفر رسیده و در مناطق سردسیر به درختان و مزارع آسیب خواهد رساند.

احتمال سرمازدگی درختان

گفته می‌شود استفاده از پلاستیک برای روکش کردن درختان تنها در صورتی می تواند جلوی سرمازدگی را بگیرد که مانند گلخانه‌ها، لوازم گرمایشی زیر سطح پلاستیک روشن باشد وگرنه پلاستیک به تنهایی از سرمازدگی جلوگیری نخواهد کرد.

از سوی دیگر آتش روشن کردن و لاستیک سوزی که در سال های اخیر بین کشاورزان باب شده نیز نمی تواند راهکار چندان مناسبی باشد چرا که در وهله اول آتش برای درختان مضر است و در وهله بعد حجم و وسعت سرما و زمین به اندازه ای نیست که بتوان از همه آن مراقبت کرد. همچنین به دامداران نیز توصیه شده تا تمهیدات فصل سرما را برای هفته جاری در نظر داشته باشند.

متاسفانه در سال‌های اخیر مسئولان هیچ راهکاری برای مقابله با سرمازدگی ارائه نکرده و سال به سال محصولات کشاورزان استان سمنان بر اثر سرمازدگی آبان و آذر و همچنین فروردین ماه نابود می‌شود. شگفت آور اینکه برخی شرکت های دانش بنیان نیز در این حوزه ورود کرده و دکل های دمنده هوای گرم را اختراع کرده‌اند اما هزینه گزاف ساخت آنها و عدم حمایت سبب شده تا این طرح ها هم نتیجه ندهد. یکی از نکات عجیب در استان سمنان ساخت ارقام مقاوم به سرما از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی است اما به دلیل ضعف شدید در بخش ترویج، جهاد کشاورزی نتوانسته آنها را به سطح کشت بیاورد.

کد خبر: ۱۸۵٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha