۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
مالیات صاحبان مشاغل خودرویی در سال ۹۹ مقطوع پرداخت می‌شود
مدیرکل امور مالیاتی زنجان:

مالیات صاحبان مشاغل خودرویی در سال ۹۹ مقطوع پرداخت می‌شود

زنجان - مدیرکل امور مالیاتی زنجان گفت: مالیات عملکرد سال ۹۸ صاحبان وسایط نقلیه مسافری، باری، ماشین‌آلات راهسازی و صنعتی با رعایت گروه‌بندی استان‌ها به صورت مقطوع تعیین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بازار به نقل از امور مالیاتی میر حیدر رضوی گفت: صاحبان مشاغل خودرویی، تکلیفی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی نداشته و مالیات عملکرد سال ۹۸ این مودیان طبق روال سال‌های گذشته به صورت مقطوع، تعیین و پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: مطابق دستورالعمل سازمان، استان‌های کشور با توجه به امکانات و شاخص‌های موثر و به لحاظ وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و شرایط جوی به پنج گروه تقسیم شده‌اند که زنجان در کنار استان‌های آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، سمنان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان در گروه سوم قرار دارد.

رضوی بیان کرد: طبق جدول ارائه‌شده در این دستورالعمل، مالیات عملکرد صاحبان وسایط نقلیه عمومی تا ظرفیت هفت تُن بر اساس تقسیم‌بندی فوق و با اِعمال ضرایب، ۷۵ تا ۱۰۰ درصد میزان مالیات سال گذشته تعیین شده است.

وی ادامه داد: مالیات عملکرد استان‌های گروه سوم برای مرکز استان ۹۰ و سایر نقاط استان به میزان ۸۵ درصد مالیات سال گذشته تعیین شده است.

رضوی تصریح کرد: در خصوص مالکان تاکسی و وانت‌بار که مالک بیش از یک خودرو از این نوع باشند، مالیات خودروهای بعدی نیز به صورت مقطوع، تعیین شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: برای سایر صاحبان مشاغل خودرویی که دارای بیش از یک خودرو باشند، مالیات خودروهای بعدی به صورت مقطوع با ۲۵ درصد افزایش نسبت به جدول مربوطه، محاسبه و وصول خواهد شد.

وی افزود: در صورتی که خودروی اول مودی، تاکسی یا وانت بوده و خودروهای بعدی از سایر خودروها یا ادوات موضوع جداول این دستورالعمل باشد، مالیات خودروهای بعدی با در نظر گرفتن رقم مربوط به مالیات خودرو یا وسیله مذکور با ۲۵ درصد افزایش به صورت مقطوع خواهد بود.

رضوی اظهار داشت: طبق این دستورالعمل، مودیانی که در سال ۱۳۹۸ فعالیت کامل نداشته‌اند، مالیات آن‌ها بر اساس مدت کارکرد، محاسبه می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان اظهار کرد: صاحبان مشاغل موضوع این دستورالعمل، مکلفند مالیات مقرر عملکرد سال ۱۳۹۸ را حداکثر تا پایان خردادماه ۱۳۹۹ پرداخت کنند و در صورت پرداخت نکردن مالیات در مهلت یادشده، مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحیه‌های بعدی آن خواهند شد.

این مسؤول تصریح کرد: مالیات صاحبان انواع وانت‌بار پلاک سفید، وانت‌بارهای کرایه آژانس‌ها، سواری‌های پلاک سفید کرایه آژانس‌ها یا موسسات تحت نظارت تاکسیرانی و یا شرکت‌های تاکسی اینترنتی و وانت‌بار اینترنتی، مطابق جدول اعلام شده، محاسبه و وصول می‌شود.

وی گفت: بر اساس این دستورالعمل، مالیات عملکرد سال ۱۳۹۹ صاحبان خودروهایی که در سال جاری به صورت قطعی واگذار شوند به صورت علی‌الحساب بر مبنای مدت فعالیت با ۲۰ درصد افزایش از جداول موضوع این دستورالعمل و رعایت سایر بندهای آن و نیز مالیات صاحبان خودروهای مدل ۱۳۹۹ به نسبت مدت فعالیت در سال مذکور معادل ۲۰ درصد بیشتر از مالیات خودروهای مدل ۱۳۹۸ تعیین می‌شود.

رضوی در خصوص سایر وسایل نقلیه عمومی که اسامی آن‌ها قید نشده است، اظهار داشت: صاحبان این خودروها باید با رعایت گروه‌بندی صاحبان مشاغل موضوع ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی متناسب با گروه‌بندی خود و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر قانونی اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: نظر به اینکه مالیات صاحبان مشاغل خودرویی موضوع این دستورالعمل به صورت مقطوع تعیین می‌شود، لذا اِعمال مقررات مواد ۱۳۷، ۱۶۵، ۱۷۲ و سایر موارد مشابه در خصوص اینگونه مودیان موضوعیت نداشته و چنانچه صاحبان مشاغل موضوع این دستورالعمل، درخواست اعمال مقررات مواد مذکور را داشته باشند، مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی موضوع ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم بوده و ادارات امور مالیاتی نیز موظفند مالیات متعلق به این دسته از مودیان را از طریق حسابرسی و با رعایت مقررات تعیین کنند.

کد خبر: ۱۸٬۵۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha