۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
فروشگاه‌های مجازی بلای جان فروشگاه های واقعی| حکایت فروشندگان تقلبی تا تعمیرگاه‌های جعلی
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

فروشگاه‌های مجازی بلای جان فروشگاه های واقعی| حکایت فروشندگان تقلبی تا تعمیرگاه‌های جعلی

مشهد- رصد بازار داخلی در حوزه‌ لوازم‌خانگی حکایت از فروش کالاهای تقلبی با نام‌های تجاری و برند های معروف دارد که این روزها تعمیرگاه‌های جعلی نیز به آن افزوده‌ شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: فروش لوازم‌خانگی جعلی گرفته تا لوازم‌یدکی خودرو و بسیاری از کالاهای دیگر به دلیل تقلب و جعل درفروش از تهدید سلامتی مردم که بگذریم سرمایه مردم را هدر داده و اعتماد مردم را نسبت به بازار کاهش می‌دهد.

هرچند از گذشته‌های دور هشدارهای متعدد در این زمینه داده‌شده است، اما بی‌توجهی مسئولان همچنان ادامه دارد، نکته جالب‌توجه این بوده که طبق قانون باید کلیه اجناس موجود در کشور دارای شناسه مخصوصی باشند، تا امکان اصالت کالا فراهم شود.

براین ‌اساس مطابق با آیین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صمت با همکاری با گمرک باید اقداماتی را در این زمینه انجام دهد، به بیانی دیگر کلیه تولیدکنندگان داخلی در کنار کلیه کالاهای وارداتی باید دارای شناسه مخصوصی باشند و فروشندگان نیز مجاز به فروش کالای فاقد شناسه نیستند.

به‌عبارت‌دیگر کلیه اجناس فاقد شناسه کالا و شناسه رهگیری، قاچاق و جعلی شناخته می‌شود و جرائمی برای عرضه‌کنندگان این کالاها در نظر گرفته می‌شود، بااین‌وجود در کشور شاهد برخورد با توزیع‌کنندگان کالای تقلبی و قاچاق نبوده‌ایم و همین امر سبب شده است که بخش عمده‌ای از بازار کشور را اجناس قاچاق شامل شود.

متأسفانه شواهدی وجود دارد، برخی از تولیدکنندگان داخلی، علامت تجاری شرکت‌های مطرح خارجی را بر روی کالای تولید تقلبی خود قرار داده و با چنین شیوه‌ای اجناس خود را به فروش می‌رسانند، درحالی‌که این امر کالا غیرقانونی محسوب می‌شود.

فروشگاه‌های مجازی

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی مشهد پیرامون فروش کالاهای متعدد در بازار و از طریق فضای مجازی در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: فروش بدون ضابطه در فروشگاه‌های مجازی برای بسیاری از فروشگاه‌های که به‌صورت قانونی فعالیت دارند دردسرساز شده است.

فروشگاه‌های مجازی بلای جان فروشگاه های واقعی| حکایت فروشندگان تقلبی تا تعمیرگاه‌های جعلی

سید رسول ابن الرضا در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد، این است که فروشگاه‌های مجازی هیچ‌کدام دارای مجوز از اتحادیه مربوطه نمی‌باشند و تنها مجوز برای فروش کالا به‌صورت مجازی اخذ می‌کنند و اگر کالاهای قاچاق را به فروش برسانند ،نظارتی بر این سایت ها نیست و حتی شاهد فروش کالاهای قاچاق در سایت‌های معتبر نیز هستیم.

وی در این رابطه توضیح داد: متأسفانه این موضوع موجب شده است تا بسیاری از کالاهای قاچاق و تقلبی نیز از این طریق وارد بازار شده و به فروش برسد.

وی در پاسخ به این سؤال که قیمت‌گذاری بر روی کالاهای عرضه‌شده در شبکه‌های مجازی به چه شکل است به بازار گفت: متأسفانه، همان‌طور که نمی‌توان بر روی کالای قاچاق نظارت داشت بر روی قیمت آن نیز نظارتی وجود ندارد و فروش آن به‌طور کامل ممنوع است و لذا بهترین مکان و محل برای فروش بدون نظارت همین فضای مجازی است.

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی بابیان اینکه بر روی فروشگاه‌هایی که دارای جواز کسب هستند نظارت کامل برای ورود و خروج اجناس قاچاق وجود دارد می‌افزاید: ما بیشتر تخلفات را در حال حاضر در بخش فضای مجازی و فروشندگانی می‌بینیم که تحت نظارت هیچ دستگاه و یا اتحادیه‌ای نیستند و هر جنسی را با هر قیمتی به فروش می‌رسانند.

تعمیرگاه‌های جعلی

افزایش قیمت لوازم‌خانگی که این روزها مصرف‌کننده را مجبور کرده برای خرید یک ماشین لباسشویی ۱۹ میلیون تومان دست‌به‌جیب شود حالا مراجعه افراد به این بازار را کاهش داده و بسیاری از افراد به‌جای خرید و تعویض لوازم‌خانگی به فکر تعمیرات آن هستند که به گفته برخی مسئولان تعداد مراجعه برای تعمیر وسایل ۹۰ درصد افزایش‌یافته است.

تعمیر لوازم‌خانگی نکته منفی ندارد ولی از آنجایی با مشکل مواجه می‌شود که شرکت‌های تقلبی و جعلی افزایش پیداکرده‌اند و خود را برند های اصلی معرفی می‌کنند و خسارت‌های بیشتری به افراد وارد خواهند کرد.

بنا بر گفته یکی از کارشناسان صنعت لوازم‌خانگی باوجود شرکت‌های معتبر برای بهبود مسائل کمی و کیفیت محصولات، بسیاری از شرکت‌های جعلی اقدام به عرضه خدمات پس از فروش لوازم‌خانگی می‌کنند که به سبب ارتقای سایت خود با تولید محتوا و سئو همچنین استفاده از شماره تماس‌های رند و پاسخ به سوا لاتی که ممکن است مشتریان برایشان پیش بیاید در جستجوهای اولیه گوگل قرار می‌گیرند و با همین استراتژی‌ها از کافی نبودن مردم و مشتریان سوءاستفاده می‌کنند.

فروشگاه‌های مجازی بلای جان فروشگاه های واقعی| حکایت فروشندگان تقلبی تا تعمیرگاه‌های جعلی

وجود شرکت‌های جعلی به نام برندهای مطرح و حتی برندهای کرده‌ای سبب خسارت زیاد به لوازم‌خانگی شده و استفاده از قطعات تقلبی به‌جای اصل سبب بی‌اعتمادی مردم نسبت به برند های اصلی شده است.

در این رابطه کارشناسان معتقدند شرکت‌های لوازم‌خانگی و دستگاه‌های مسئول وظیفه‌دارند شرکت‌های ارائه خدمات پس از فروش معتبر را به خریداران بشناسانند که خریداران به شرکت‌های جعلی اعتماد نکنند و از طرفی اسامی شرکت‌های معتبر و مورد تائید سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همراه با آدرس و شماره تلفن باید در معرض دید عموم قرار دهند و از سوی دیگر همچنین پلیس فتا نیز باید درصدد شناسایی شرکت‌های جعلی برآید و به صنعت لوازم‌خانگی در این راستا کمک کند.

فضای مجازی نظارت می‌خواهد

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی مشهد در پاسخ به این سؤال که آیا برای فروشگاه‌های مجازی نسبت به صدور جواز الکترونیکی از طرف اتحادیه اقدام می‌شود و یا برای ساماندهی، فروشگاه‌های مجازی بدون مجوز و غیرقانونی تصمیمی اتخاذشده است اظهار می‌کند: در رابطه با تخلفات در این زمینه، تصمیماتی برای پیگیری فروشگاه‌ها مجازی گرفته‌شده است که تا زمانی که مجوز از اتحادیه مربوطه دریافت نکرده‌اند، اجازه فروش نداشته باشند اما متأسفانه مشکلی که در این زمینه وجود دارد، این است که صفحه مجازی، صفحه‌ای است که نظارت و جلوگیری از فروش کالا در آن دشوار است.

سید رسول ابن الرضا بابیان اینکه تصمیم بر آن است که بر روی قیمت، کیفیت کالا و... نظارت دقیق شود عنوان می‌کند: وجود کالاهای قاچاقی و تقلبی جزء مشکلات اصلی ما و همچنین برای مردم است و اتحادیه در تلاش است کالاهای تقلبی که با برندهای معتبر به فروش می‌رسد را شناسایی کرده و از فروش آن جلوگیری کند .

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی مشهد البته در این راستا از مصرف‌کنندگان نیز تقاضا دارد تا برای مقابله با اجناس قاچاق این اتحادیه را همراهی کنند و از فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز ،خرید خود را انجام تا کمتر دچار ضرر و زیان شوند.

وی ابراز می‌کند: در حال حاضر فروشگاه‌های دارای مجوز، هولوگرام هایی در پشت شیشه‌های خود نصب‌کرده‌اند که قابل‌شناسایی برای اعتماد در خرید هستند و لذا در صورت بروز هرگونه تخلف مردم می‌توانند نسبت به شکایت از واحد مربوطه اقدام و حق‌وحقوق خود را در صورت تضییع دنبال کنند اما این اتحادیه در برابر سایت های بی‌نام‌ونشان فروش لوازم‌خانگی مسئولیتی برای نظارت و پیگیری ندارد.

کد خبر: ۱۸۵٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha