۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
صندوق‌های سرمایه گذاری ابزاری برای کاهش ریسک ورود به بازار سرمایه
یادداشت

صندوق‌های سرمایه گذاری ابزاری برای کاهش ریسک ورود به بازار سرمایه

همدان - صندوق های سرمایه گذاری به عنوان ابزاری برای کاهش ریسک ورود به بازار سرمایه در سراسر دنیا شناخته شده اند و از این رو استفاده از آن در میان سهامداران خرد که اطلاعات تخصصی از وضعیت کلان بازار ندارند شایع است، این بخشی از یادداشت سیدناصر محمودی مدیرکل اقتصاد و دارایی همدان است.

سیدناصر محمودی - صندوق‌های سرمایه گذاری به عنوان ابزاری برای کاهش ریسک ورود به بازار سرمایه در سراسر دنیا شناخته شده اند و از این رو استفاده از آن در میان سهامداران خرد که اطلاعات تخصصی از وضعیت کلان بازار ندارند شایع است.

سرمایه گذاری در صندوق‌ها از طریق خرید واحدهای هر صندوق امکان پذیر است؛ صندوقهای ETF همانند سهام عادی در بورس قابل خرید و فروش هستند و می‌توانند از انواع درآمد ثابت، سهامی، مختلط یا مبتنی بر طلا باشند.

از همین رو وزارت امور اقتصادی و دارایی هفته گذشته طی اطلاعیه‌ای فراخوان واگذاری (شماره یک) پذیره نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) «واسطه‌گری مالی یکم» را منتشر کرد که در این اطلاعیه آمده که وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در تعدادی از بانک‌ها و بیمه‌ها واگذار خواهد کرد.

مردمی سازی اقتصاد کشور هدف واگذاری سهام شرکت‌های منتخب دولتی

استفاده از صندوق‌های سرمایه گذاری با توجه به شرایط فعلی که متقاضیان شرکت در این صندوق‌ها بیش از اندازه است اقدام درستی است و می‌تواند به جذب نقدینگی در بازار بورس کمک کند.

تشکیل کد یا هلدینگ‌هایی مانند واگذاری سهام عدالت، واگذاری گروهی سهام شرکت‌های دولتی که چند شرکت پالایشگاهی و فولادی هستند و تخصیص به کد ملی اشخاص می‌تواند بخش عمده‌ای از نقدینگی را جذب کند.

در واقع با توجه به محور قرار گرفتن هجوم نقدینگی به بازار سرمایه، یکی از تدابیر پیشنهادی اولیه شورای عالی بورس و وزیر اقتصاد عرضه سهام شرکت‌های دولتی بود که گزینه به جایی است و با توجه به شرایط حاکم بر کشور می‌تواند مؤثر واقع شود.

با توجه به سیاست های اقتصادی دولت مبنی بر گسترش خصوصی سازی و اتخاذ تصمیم واگذاری بخش بزرگی از سهام شرکت های دولتی به عموم مردم، مصوب شد در گام اول سهام متعلق به دولت از سهام بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات و قرض‌الحسنه مهر ایران به عنوان بانک‌های منتخب آماده پذیره نویسی و همچنین شرکت های بیمه البرز و بیمه اتکایی امین از طریق ایجاد صندوق سرمایه گذاری با نام«صندوق واسطه گری مالی یکم» به افراد حقیقی واگذار شود.

داشتن تنها کد بورسی برای پذیره‌نویسی الزامی نیست

این واگذاری با همکاری معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان بورس اوراق بهادار و سازمان خصوصی سازی صورت پذیرفته است و متقاضیان باید توجه داشته باشند که داشتن تنها کد بورسی برای پذیره‌نویسی الزامی نیست.

متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از دو ماه به بعد از تخصیص امکان پذیر است، می‌توانند به تدریج طی ماه‌های آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی مطابق رویه‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه اقدام کنند.

ویژگی بارز این واگذاری، بهره مندی تمامی ایرانیان، از تخفیف ۲۰ درصدی است؛ سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، ۲۰ میلیون ریال (معادل دو میلیون تومان) تعیین شده است و پذیره نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

پذیره نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‌های آنلاین معاملاتی و درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب صورت می‌پذیرد و شروع این پذیره نویسی از ۱۴ اردیبهشت بوده و پایان آن ۳۱ اردیبهشت خواهد بود.

کد خبر: ۱۸٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha