۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
حمایت کمرنگ صنایع بزرگ کرمان از شرکت های کوچک| جای معاونت فناوری در استانداری ها خالیست
در گفتگو با بازار بررسی شد؛

حمایت کمرنگ صنایع بزرگ کرمان از شرکت های کوچک| جای معاونت فناوری در استانداری ها خالیست

کرمان- صنایع بزرگ در استان صنعتی کرمان می توانند نقشی پررنگ در رشد و توسعه واحدهای فناور کوچک و متوسط داشته باشند این در حالیست که این مساله در حال حاضر کمرنگ است.

بازار؛ گروه استان ها: شرکت های دانش بنیان می توانند با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه مناطق مختلف نقش اساسی ایفا کنند.

با توجه به اینکه کرمان استانی صنعتی است فضا برای کار شرکت های دانش بنیان در این منطقه نسبتما فراهم است. این در حالیست که شرکت های نو پا نیازمند حمایت هستند و در این زمینه حمایت های دولتی و صنایع بزرگ از آنها بسیار حائز اهمیت است. به گفته مسئولان صنایع بزرگ کرمان رغبت چندانی به همکاری با صنایع نو پا ندارد و این مساله به ضرر استان تمام می شود. حمایت از شرکت های فناور نو پا می تواند آنها را در مسیر رشد هر چه بیشتر و تبدیل شدن به شرکت های بزرگ قرار دهد.

انتقاد از همگرایی کمرنگ در استان کرمان

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: ۷۰ شرکت دانش بنیان در استان کرمان وجود دارد که نیمی از آنها در پارک علم و فناوری مستقر هستند.

فرشید کی نیا با اشاره به اهمیت هم افزایی در استان ها افزود: استان کرمان در این زمینه رتبه بالایی در کشور ندارد که دلیل آن کمرنگ بودن دیدگاه همگرایی است. اگر این هم افزایی در استان کرمان شکل بگیرد باعث می شود در آینده بسیاری از مشکلات شرکت ها برطرف شود.

وی عنوان کرد: در پارک علم و فناوری به عنوان یکی از مراجعی که ارتباطات را در اکوسیستم فناوری تسهیل می کند، سعی می کنیم با دستگاه های مختلف مذاکره و تفاهم کرده تا زمینه ای را ایجاد کنیم که از منابع هر دستگاه به صورت مشترک استفاده کنیم و یک افزایی ایجاد شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان گفت: با شرکت شهرک های صنعتی رابطه نزدیکی داریم و در حال انعقاد تفاهم نامه ای هستیم که بتوانیم از خدمات کارگاهی، آزمایشگاهی و فضاهایی که دارند؛ برای شرکت های فناور مستقر در پارک علم و فناوری استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه اکوسیستم فناوری شامل دانشگاه ها، محققان، سرمایه گذاران، صنایع بزرگ و دستگاه های حاکمیتی نظیر استانداری هاست، افزود: همچنین قوانین و مقررات حمایت کننده نیز حائز اهمیت است؛ همه موارد باید در کنار هم در یک مجموعه قرار بگیرند تا هدف نهایی محقق شود.

شرکت ها و صنایع بزرگ می توانند از محل پرداخت مالیاتشان در شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری کنند و این کار به عنوان مالیات تکلیفی آنها محسوب می شود

کی نیا اظهار کرد: قانون جهش تولید قانونی بسیار مترقی و پیشرو در جهت حمایت از دانش بنیان است. این قانون موارد زیادی را شامل می شود؛ به عنوان نمونه شرکت ها و صنایع بزرگ می توانند از محل پرداخت مالیاتشان در شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری کنند و این کار به عنوان مالیات تکلیفی آنها محسوب می شود. همچنین می توانند واحدهای تحقیق و توسعه خود را راه اندازی کنند که پارک می تواند میزبان این واحدها باشد.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان گفت: تاکنون پارک میزان ۱۵ واحد تحقیق و توسعه بوده که امسال راه اندازی شده اند.

اهمیت ارتباط واحدهای فناور با صنایع بزرگ

وی عنوان کرد: واحدهای فناور معمولا شرکت های کوچک یا متوسطی هستند که نمی توانند به طور مستقیم کارهای بزرگ صادراتی انجام دهند یا با صنایع بزرگ کار کنند. این واحدها باید در بستری مثل واحدهای تحقیق و توسعه با شرکت ها و صنایع بزرگ ارتباط پیدا کنند. این بستر مناسبی است که قانون فراهم می کند.

کی نیا با اشاره به اینکه مشاوره، راهنمایی و اطلاع رسانی در این زمینه جزو وظایف پارک علم و فناوری است، افزود: تور ملی فناوری در استان کرمان راه اندازی شده است که افراد شرکت کننده با تمام قوانین، روش ها و راه های حمایتی شرکت های فناور آشنا می شوند و از محصولات شرکت های دانش بنیان بازدید می کنند.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان اظهار کرد: نمایشگاه دائمی محصولات شرکت های فناور و دانش بنیان استان کرمان در انتهای خیابان امام جمعه در ساختمان پارک علم و فناوری راه اندازی شده است. این نمایشگاه در تمام ساعات اداری آماده بازدید علاقمندان است.

وی با اشاره به اینکه در این مکان محصولات حدود ۶۰ شرکت مختلف از سراسر استان قرار داده شده است، اظهار کرد: این نمایشگاه محل مناسبی برای دیده شدن محصولات شرکت های دانش بنیان و حمایت از آنهاست.

حمایت کمرنگ صنایع بزرگ از شرکت های کوچک و متوسط

کی نیا با تاکید بر اینکه حمایت صنایع بزرگ از شرکت های کوچک و متوسط مستقر در پارک های استان بسیار حائز اهمیت است، گفت: این مساله در استان کرمان کمرنگ است و این قبیل صنایع بیشتر علاقمند به همکاری با صنایع بزرگ هستند.

وی با بیان اینکه شرکت های نوپا و تازه تاسیس ارتباطات کاری شرکت های قدیمی را ندارند و در قرارداد نمی توانند برخی تضامین را بدهند؛ افزود: برای حل این مشکل و براساس رایزینی هایی که انجام داده ایم، پارک ها به عنوان یک واسطه با صنایع قرارداد می بندند و سپس آن قرارداد را به شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری منتقل می کنند. در واقع از اعتبار و برند پارک استفاده می شود و تضامین را پارک ها می دهند.

کی نیا عنوان کرد: مذاکره با صنایع بزرگ مانند مس سرچشمه و گل گهر را آغاز کرده ایم و امیدوارم امسال به نتیجه برسد.

جای خالی معاونت فناوری در استانداری ها

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان با اشاره به اهمیت حمایت های دولتی اظهار کرد: جای معاونت فناوری در استانداری های کشور خالی است متاسفانه با همه اهمیت و تاکیدی که بر بحث فناوری و شرکت های دانش بنیان وجود دارد اما این معاونت ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: پیشنهاد این مورد داده شده اما باید ساختار کلی دیده شود. در حال حاضر کارهای مربوط به این حوزه توسط مابقی معاونت های موجود انجام می شود اما شاید بهتر باشد برای تاکید بر حمایت از شرکت های فناور این ساختار در استانداری کرمان ایجاد شود.

کی نیا اظهار کرد: کانون های خلاقیت و نوآوری در ابتدای چرخه حمایتی از ایده ها، خلاقیت و توانایی جوانان استان برای تبدیل به کسب و کار است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون یک کانون در شهرداری کرمان راه اندازی شده است، افزود: در آستانه راه اندازی کانون در سراسر استان هستیم. این کانون ها از دانشجویان و دانش آموزان دارای ایده حمایت می کند. بر این اساس با برگزاری دوره ها و حضور اساتید و راهنماها کمک می کنیم ایده آنها پیاده سازی شود.

کی نیا عنوان کرد: بعد از این مرحله مراکز رشد یا هسته های فناور قرار دارند که ایده ها را به نمونه های اولیه صنعتی و تجاری تبدیل می کنند تا بتوانند وارد یک کسب و کار شوند.

وی گفت: وقتی این واحد فناور به یک شرکت رشد یافته تبدیل شود؛ از مرکز رشد بیرون می آید و دیگر می تواند روی پای خود ایستاده و تولید داشته باشد.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان اظهار کرد: در مرحله بعد، پارک ها قرار دارند و شرکت می توانند به پارک آمده و از تسهیلات برای معافیت مالیاتی، صادرات، واردات و... استفاده کند.

چند و چون حفاظت از مالکیت معنوی ایده ها

کی نیا در خصوص حفاظت از مالکیت معنوی ایده ها چنین گفت: این مساله دغدغه بسیار مهمی است. پارک علم و فناوری کرمان مرجع ارزیابی اختراعات هم می باشد و به جوانان استان کمک می شود تا بتوانند اختراعاتشان را ثبت کنند. ثبت اختراع یکی از راه های حفاظت از ماکیت معنوی ایده است اما کاملا از دسترسی غیرمجاز به ایده ها جلوگیری نمی کند.

وی توضیح داد: وقتی محصولی تولید می شود مسلما بقیه می توانند از آن استفاده کنند روشی که در بحث کسب و کارها توصیه می شود «برندسازی» است.

کی نیا گفت: وقتی یک شرکت در مرکز رشد پا می گیرد اولین کاری که از آنها می خواهیم این است که «برند» داشته و آن را ثبت کنند تا محصولش با آن برند شناخته شود. بر اساس آن اگر قرار باشد شرکت دیگری از آن کپی برداری کند می تواند از آن شکایت کند.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان ادامه داد: برند شرکت که محصولی را تولید می کند بسیار مهم و ملاک تشخیص اصالت آن محصول است. همچنین قوانین حمایت معنوی دیگری وجود دارد که در صورت مشاهده موردی افراد می توانند شکایت کنند. ما هم در دفتر حقوقی مشاوره پارک به افراد کمک می کنیم.

وی اظهار کرد: واحد مهمی که در بسیاری از مراکز تحقیقاتی دنیا وجود دارد «واحد انتقال تکنولوژی یا دانش فنی» است این واحدها در پارک کرمان فعال شده اند که به بحث مالکیت فکری کمک می کند. بر این اساس ایده فناورانه افراد ارزیابی و ارزش مالی آن احصا می شود و می توانند با سرمایه گذارانی که داریم برای فروش ایده هایشان صحبت کنند. این راهکاری است که صاحب ایده می تواند از آن به انتفاع برسد.

کی نیا در خصوص دریافت تسهیلات هم گفت: تسهیلات متنوعی به شرکت های فناور و دانش بنیان داده می شود. صندوق پژوهش کشوری و استانی حمایت کرده و به شرکت های مختلف تسهیلات می دهند.

وی با بیان اینکه فرآیندهای اداری در این زمینه را پارک کوتاه می کند و ضمانت های لازم را انجام می دهد؛ در واقع پارک واسطه می شود تا وام سریعتر پرداخت شود، افزود: فرآیندهای بانکی مساله ایست که همه تولیدکنندگان درگیر آن هستند.

در حال راه اندازی کانون های خلاقیت و نوآوری در اکثر شهرستان های کوچک به ویژه در جنوب استان کرمان هستیم؛ این مساله کمک می کند که فاصله دسترسی افراد به مراکز حمایت کننده کوتاه شود

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان همچنین در خصوص خدمت رسانی به نخبگان در روستاها و شهرستان های کوچک گفت: در حال راه اندازی کانون های خلاقیت و نوآوری در اکثر شهرستان های کوچک به ویژه در جنوب استان کرمان هستیم؛ این مساله کمک می کند که فاصله دسترسی افراد به مراکز حمایت کننده کوتاه شود.

کی نیا در خصوص فرآیند طولانی تاسیس شرکت ها اظهار کرد: فرآیند راه اندازی یک واحد یا شرکت فناور در مراکز رشد آهسته است. دلیل این آهستگی این است که واحدهای گفته شده باید رشد کند که فرآیندی زمانبر و هزینه بر بوده و نیازمند ممارست، همراهی، تشویق و راهنمایی است.

وی ادامه داد: انتظار اینکه در کوتاه مدت آمار جدید و جهش بزرگ در تعداد شرکت های نوپا و در حال رشد ایجاد شود امکان پذیر نیست و نیازمند وقت زیاد و سرمایه گذاری است.

لزوم اصلاح دیدگاه صنایع بزرگ

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان در پاسخ به اینکه کدام نهادها در این زمینه می توانند کمک کنند، چنین گفت: یکی از مهم ترین چالش هایی که در استان کرمان داریم اصلاح دیدگاه صنایع بزرگ استان است. علیرغم اینکه قوانین خوبی وضع شده که از کسب و کارهای دانش بنیان حمایت می کنند اما بسیاری از صنایع بزرگ کرمان علاقه زیادی به شرکت های داخل استان ندارند.

وی عنوان کرد: شرکت های نوپای فناور قابلیت رقابت با شرکت های بزرگ داخلی و خارجی را ندارند به همین دلیل قوانین حمایتی وضع می شود که رشد کرده و محصولاتی تولید کنند که ما را از وابستگی به بسیاری محصولات واردتی بی نیاز کند.

کی نیا بیان کرد: باید این دیدگاه به وجود آید که اگر صنایع بزرگ از محصولات شرکت های کوچک در سطح استان حمایت کنند ممکن است کیفیت کمتری داشته باشد اما در چند سال آینده فضای فناوری در کرمان به وجود می آورد که انتفاع آن به خودشان می رسد. در واقع به مرور شرکت های نوپا در راستای نیازهای صنایع بزرگ استان کرمان جهت دهی می شوند.

وی در خصوص چرایی متمایل نبودن صنایع بزرگ به شرکت های کوچک داخل استان گفت: این صنایع دیدگاه اقتصادی به این مساله دارند و فکر می کنند وقتی که می توانند محصول ارزان تر با کیفیت بالاتر را وارد کرده یا از شرکت های بزرگتر داخل کشور تهیه کنند چرا باید به گونه ای دیگر رفتار کنند؟ که البته این نگاهی کوتاه مدت است.

رئیس پارک علم و فناوری استانه کرمان ادامه داد: برای بلند مدت و آینده بهتر است که از شرکت های استان حمایت شود. در حالا حاضر شاید این شرکت ها محصول کمتر با کیفیت پایین تر داشته باشند اما زمانی که رشد کنند تبدیل به شرکت های بزرگ در آینده می شوند.

کی نیا در خصوص اقدامات انجام شده برای ترغیب صنایع بزرگ به این مساله چنین گفت: در این خصوص جلسات متعددی را برگزار کرده ایم؛ با همکاری سازمان برنامه و بودجه استان و معاونت اقتصادی استانداری کرمان پی گیر این موضوع هستیم و جلساتی با صنایع بزرگ برگزار کرده ایم.

وی اظهار کرد: فرهنگ همکاری بین صنایع بزرگ و واحدهای کوچک و متوسط باید کم کم در استان کرمان ایجاد شود.

کد خبر: ۱۸۴٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha