۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
آمادگی ۵ هزار مسکن نیمه تمام برای ورود به طرح اقدام ملی مسکن
معاون وزیر راه و شهرسازی به بازار خبر داد

آمادگی ۵ هزار مسکن نیمه تمام برای ورود به طرح اقدام ملی مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای استفاده بیشتر از ظرفیت بخش خصوصی در اجرای طرح اقدام ملی مسکن راهکارهای خوبی پیش بینی شده گفت: ۵ هزار مسکن نیمه تمام برای ورود به طرح اقدام ملی مسکن اعلام آمادگی کردند.

خبرگزاری بازار- وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد برای تشویق سرمایه گذاران و سازندگان مسکن طرحی را به اجرا بگذارد که هم سازندگان از فروش واحدهای خود مطمئن باشند و هم اینکه متقاضیان مسکن از تحویل به موقع واحدهای مسکونی ثبت نامی خود اطمینان حاصل کنند. بنابراین این وزارتخانه با ابلاغ بخشنامه ای به سراسر کشور و قالب در اقدام ملی مسکن ملی تلاش دارد تا هم منافع متقاضیان و سرمایه‌گذاران را در این برنامه توامان تامین کند و هم متقاضیان را به این اطمینان برساند که واحدهای تحت‌نظارت دولت احداث و تحویل خواهد شد. یکی از دلایلی که باعث شده این روزها شاهد واحدهای خالی از سکنه و تعداد زیاد واحدهای لوکس خالی در کشور به خصوص در مناطق شمالی تهران باشیم نادیده گرفته شدن تقاضا و نیاز مسکن بوده است. 

بنابراین گزارش، عدم توجه به نیاز تولید مسکن و عدم پاسخگویی به تقاضا باعث شده که این روزها شاهد انباشت تقاضا در کشور باشیم و همین انباشت تقاضا باعث شده تا هر چند سال یک بار با یک جهش قیمتی شدیدی در بخش مسکن مواجه شویم. نبود برنامه مشخص و اینکه تولید مسکن مطابق با نیاز نبوده موجب شده تا بنا به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی سالانه با ۶۰۰ هزار کمبود مسکن مواجه باشیم. به طور میانگین در هفت سال گذشته شهرداری ها ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار پروانه ساختمانی صادر کرده اند که مشخص نیست چه تعداد از آنها ساخته شده است. تعداد واحدهای مسکونی کشور ۲۶ میلیون است در حالی که تعداد خانوار سه تا چهار میلیون از واحدهای مسکونی کمتر است اما کمبود مسکن در بخشی است که توان خرید برای آنها وجود دارد. 

تمامی سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی که دارای زمین در محدوده شهرها هستند، یا دارای واحدهای مسکونی نیمه تمام بوده و یا واحدهای مسکونی تکمیل شده آماده فروش دارند می‌توانند در اجرای طرح اقدام ملی مسکن همکاری کنند

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه به تمامی ادارات راه و شهرسازی استانها ابلاغ کرده ایم که تمامی سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی که دارای زمین در محدوده شهرها هستند، یا دارای واحدهای مسکونی نیمه تمام بوده و یا واحدهای مسکونی تکمیل شده آماده فروش دارند می‌توانند در اجرای طرح اقدام ملی مسکن همکاری کنند گفت: در زمان کوتاهی که این بخشنامه را به ادارات راه و شهرسازی استانها ابلاغ کرده ایم بیش از ۵ هزار واحد مسکونی نیمه تمام اعلام آمادگی کرده اند که واحدهای مسکونی خود را در قالب طرح اقدام ملی مسکن وارد طرح کرده و به متقاضیان ثبت نام کننده مسکن ملی با نظارت کامل دولت واگذار کنند. 

وی در پاسخ به این پرسش که پیش بینی می شود در حال حاضر در کل کشور چه تعداد مسکن نیمه تمام داشته باشیم گفت: پیش بینی ها حاکی از وجود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نیمه تمام در کشور است بنابراین با اعلام آمادگی این ۵ هزار واحد مسکونی برای ورود به طرح اقدام ملی مسکن هم طرف سرمایه گذار از بابت فروش و وجود متقاضی خیالی آسوده خواهد داشت و هم اینکه متقاضی مطمئن خواهد بود که پول او سوخت نخواهد شد و به طور قطع و یقین واحد مسکونی خود را تحویل خواهد گرفت. 

با آسیب شناسی که انجام دادیم به دنبال این هستیم که ببینیم چرا در سال های گذشته وقتی تمام بار تولید مسکن بر دوش بخش خصوصی و سازندگان و سرمایه گذاران بوده تولید مسکن مطابق با نیاز نبوده است

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که دلیل اینکه تولید مسکن به شدت از تقاضا عقب است چیست ؟ گفت: با آسیب شناسی که انجام دادیم به دنبال این هستیم که ببینیم چرا در سال های گذشته وقتی تمام بار تولید مسکن بر دوش بخش خصوصی و سازندگان و سرمایه گذاران بوده تولید مسکن مطابق با نیاز نبوده است. که قطعا به دو عامل اساسی رسیدیم و سعی کردیم در طرح اقدام ملی مسکن برنامه ای را پیش بیریم تا این نقیصه تا حدودی برطرف شود. 

محمودزاده با بیان اینکه هزینه های بالای تولید مسکن برای سازندگان و بی اعتمادی متقاضیان مسکن از تحویل واحدهای مسکونی در موعد مقرر از دلایل اصلی عدم تطابق تولید مسکن با نیاز کشور بوده است تاکید کرد: هزینه بالای تولید مسکن دلایل مختلفی دارد که یکی از دلایل آن هزینه بالای زمین است بنابراین در طرح اقدام ملی مسکن تلاش کردیم تا این مشکل را برطرف کنبم یعنی سازنده یا واحد نیمه تمام داشته باشد و یا اینکه دارای زمین باشد تا بتواند در طرح اقدام ملی مسکن ورود کند. به هر حال در این طرح متقاضی به طور مشخص وجود دارد و آورده متقاضی و تسهیلات بانکی می تواند به سازندگان و دارندگان واحدهای مسکونی نیمه تمام کمک قابل ملاحضه ای کند. 

۳۲۰۰ واحد مسکونی نیمه تمام در مراحل پایانی ورود به طرح اقدام ملی مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حال سوال این است که چرا در سال‌های گذشته بخش خصوصی کمتر از نیاز، تولید مسکن داشته است پس نشان می‌دهد که آینده بازار مسکن برای سازندگان و متقاضیان مبهم است. پس همواره این نگرانی برای سرمایه‌گذاران و سازندگان مسکن وجود داشته که چنانچه واحدی احداث شود که بدون متقاضی بماند و این نگرانی برای متقاضیان نیز بوده که در حین اجرا، به دلیل نبودن سرمایه کافی، کار ناتمام بماند و متقاضی نتواند در زمان مقرر واحد مسکونی خود را مورد بهره‌برداری قرار دهد در این اقدام جدید کاملا برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از ۵ هزار واحد مسکونی که اعلام آمادگی کرده اند وارد طرح اقدام ملی مسکن شوند سه هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی به مراحل نهایی خود رسیده اند اظهار داشت: متقاضیان مسکن نیز مطمئن باشند واحدهایی که خریداری خواهند کرد تحت نظارت دولت است و مشکلی در طی خرید و مشارکت نخواهند داشت و احتمال از بین رفتن منابع مالی آنها صفر است.

کد خبر: ۱۸٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha