۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
اولویت دولت کاهش فشار تورمی بر دهک‌های پایین درآمدی است
وزارت امور اقتصاد و دارایی:

اولویت دولت کاهش فشار تورمی بر دهک‌های پایین درآمدی است

وزارت اقتصاد اعلام کرد فشار تورم بیش از همه بر دهک‌های پایین درآمدی وارد می‌شود، به همین دلیل دولت سیزدهم تمرکز خود را بر مهار عوامل ایجاد تورم معطوف کرده است.

به گزارش بازار، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد: دولت سیزدهم از زمان آغاز فعالیت یکی از اولویت‌های اصلی خود را کاهش تورم و بهبود معیشت مردم قرار داد و روند نزولی نرخ تورم که طی ماه‌های اخیر آغاز شده موید این موضوع است.

در حالی که نرخ تورم در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم بر اساس گزارش مرکز آمار ایران به رقم ۴۵.۸ درصد در شهریور ماه ۱۴۰۰ رسیده بود، اما با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی از قبیل ثبات بخشی به بازار ارز، نظارت بر قیمت کالاها و خدمات و تأمین مناسب کالاهای اساسی که از سوی دولت در پیش گرفته شد، نرخ تورم روند نزولی به خود گرفت و به رقم ۳۸.۷ درصد در پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ رسید که موید کاهش ۷.۱ واحد درصدی این شاخص کلان اقتصادی است.

همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه (تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل) با ۸.۱ واحد درصد کاهش از ۴۳.۷ درصد در شهریور سال ۱۴۰۰ به ۳۵.۶ درصد در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ رسید. روند تورم ماهانه نیز با اتخاذ سیاست‌های تیم اقتصادی دولت سیزدهم کاهشی شد و از ۳.۹ درصد در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ به ۱.۳ درصد در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ رسید، هرچند در این مورد هم در ماه‌های اول سال روند افزایشی داشت، اما در ادامه طی ماه‌های تیر و مرداد با کاهش قابل توجه همراه بوده است.

هر چند با مردمی کردن یارانه‌ها در ابتدا شوک قیمتی به وجود آمد و نرخ تورم افزایش یافت، اما دولت سعی کرد با افزایش مبلغ یارانه نقدی هر نفر به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان تا حدی قدرت خرید افراد ضعیف جامعه را حفظ کند تا به مرور زمان نرخ تورم روند نزولی به خود بگیرد که نتایج آمارها نیز بیانگر کاهش تورم و موفقیت آمیز بودن این سیاست است.

البته نباید فراموش کرد که کاهش یکباره نرخ تورمی که سال‌ها است به دلیل اتخاذ سیاست‌های اشتباه اقتصادی از سوی دولت‌های گذشته آن گونه که برخی منتقدین انتظار دارند، شدنی نیست و نیازمند گذشت زمان است و دولت سیزدهم با تمام توان به دنبال تحقق این موضوع و بهتر شدن وضعیت معیشتی جامعه است.

کد خبر: ۱۸۴٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha