۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
روند کند لایروبی بنادر شمال| لایروب ها در راه خزر
بازار گزارش می‌دهد؛

روند کند لایروبی بنادر شمال| لایروب ها در راه خزر

ساری- کاهش تراز آب دریا، افزایش سطح روسوبات لایروبی بنادر استان های شمالی نظیر مازندران را _با توجه به نقش فعال آن در کریدور شمال – جنوب_ الزامی می سازد، این درحالی که اکنون روند لایروبی کند است.

بازار؛ گروه استان ها: سه بندر فعال در نوشهر، امیرآباد و فردیونکنار وجود دارد که طی سال های اخیر کاهش تراز آب دریای خزر، سطح رسوبات آن را افزایش داده است و تداوم این فرایند پهلوگیری کشتی های تجاری و نفتی را در بنادر با دشواری روبرو می کند.

تراز آب دریای خزر طی دهه های اخیر حدود یک متر کاهش یافت از این رو تامین تجهیزات برای لایروبی و افزایش عمق حوضچه ها برای ورود کشتی های تجاری و پهن پیکر الزامی به نظر می رسد. تداوم کاهش آب آسیب های فراوانی را در نوار ساحلی خزر به جا می گذارد و با توجه به آنکه بنادر مازندران نقش مهمی در توسعه صادرات و مبادلات تجاری دارند، کم توجهی به لایروبی آن می تواند پیامدهایی را در اقتصاد منطقه به جای گذارد.

بندر نوشهر دارای سابقه بیش از ۸۰ ساله است و لایروبی حوضچه آن از جمله نیازها برای اجرای طرح های اقتصادی و توسعه محسوب می شود. رستم زرودی فرماندار نوشهر در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به نقش مهم بندر در اقتصاد شهرستان و استان آن را از بنگاه های بزرگ و مهم اقتصادی یاد کرد.

نقش ویژه بندر نوشهر در کریدور شمال - جنوب

وی با اظهار این که لایروبی نشدن حوضچه نگرانی هایی را ایجاد می کند، خواهان تامین اعتبار و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این طرح مهم شد و گفت: بندر نوشهر در کردیور شمال – جنوب نقش فعالی دارد از این رو رفع موانع فراروی آن الزامی به نظر می رسد و سازمان بنادر و دریانوردی باید توجه ویزه ای به مسئله داشته باشد.

روند کند لایروبی بنادر شمال| لایروب ها در راه خزر

از آن جایی که توسعه حمل و نقل دریایی و تعاملات تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای شمالی دریای خزر و همچنین ایجاد و توسعه کریدور شمال – جنوب از برنامه ها در حوزه تجارت بین الملل به شمار می رود، نأمین عمق ایمن آب راهها و توسعه تجهیزات لایروبی اصلی مهم است و باید متولیان امر در این حوزه برنامه ریزی لازم داشته باشند.

لایروبی نشدن چالشی فراروی کشتیرانی و دریانوردی

سعید کیاکچوری مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران نیز با اشاره به این که کاهش تراز آب دریای خزر مشکلاتی را برای بنادر استان های شمالی و استان ایجاد کرده است، لایروبی بندر را نیاز ضروری دانست و گفت: لایروبی نشدن و کاهش سطح آب و عمق حوضچه و کانال ها می تواند فعالیت های کشتیرانی و دریانوردی را با چالش روبرو کند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار بندر نوشهر را بزرگترین بنگاه تجاری غرب استان ذکر کرد و گفت: کاهش تراز آب دریای خزر خطری جدی برای همه بندر محسوب می شود از این رو لایروبی برنامه جدی بندر نوشهر است.

وی گفت: تمرکز و برنامه اصلی را روی لایروبی حوضچه و کانال دسترسی قرار می دهیم تا فعالیت های بندر با مشکل مواجه نشود.

لایروب هزار مترمکعبی به خزر می آید

کیاکجوری از آغاز ساخت یک فروند شناور لایروب هزار مترمکعبی موتوردار برای بندر نوشهر در شرکت صنایع دریایی صدرا خبر داد و گفت: این لایروب قابلیت انجام عملیات لایروبی در همه مناطق دریای خزر را خواهد داشت و با بهره برداری از آن مشکلات ناشی از رسوب گذاری و لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بنادر نوشهر و فریدونکنار حل می شود.

وی میزان تخلیه و بارگیری انواع کالا را در بنادر نوشهر و فریدونکنار ۹۳۸ هزار و۷۸۱ تن بیان کرد.

روند کند لایروبی بنادر شمال| لایروب ها در راه خزر

بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت نوشهر با دارا بودن ۲ بندر تجاری (نوشهر - فریدونکنار ) علاوه بر فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی ، مسئولیت حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی از رامسر غربی ترین خطه مازندران تا ساری در زمینه حفاظت و ایمنی دریانوردی، جستجو و نجات دریایی، برقراری ارتباطات دریایی، حفظ محیط زیست دریایی و مقابله با آلودگی دریا، ایمنی آبراه دریایی ، رعایت و اعمال کنوانسیون های بین المللی در مدیریت امور بندری و دریایی، برگزاری آزمون های تخصصی، صدور گواهینامه های شایستگی برای خدمه شناورهای تجاری و صیادی و شناسنامه های دریانوردی، ثبت و بازرسی کلیه شناورها و صدور گواهینامه های مربوطه و کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی ها و شناورها بر عهده دارد.

محمدتقی انزان پور مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد نیز لایروبی را نیاز اصلی بنادر شمالی بیان کرد و گفت: بندر امیرآباد نیز در معرض رسوب گذاری قرار دارد، از این رو عملیات لایروبی اسکله ها و حوضجه ها همواره در دستور کار قرار دارد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار تامین عمق ایمن کانال ها و حوضجه ها برای تردد کشتی ها و شناورها را از برنامه های مهم بندر ذکر کرد و گفت: ۱۵ پست اسکله در این بندر وجود دارد که تلاش می کنیم با لایروبی آن امکان پهلوگیری کشتی های تجاری ر فراهم کنیم.

عمق‌یابی و تهیه اطلاعات مکانی بنادر به‌همراه پایش دوره‌ای رسوب‌گذاری در حوضچه و کانال‌های منتهی به بنادر، تاثیر بسزایی در ارتقای کیفی دریانوردی و حمل و نقل ایمن دارد با توجه به نقش بنادر مازندران در توسعه تجارت خارجی، توجه به لایروبی حوضچه برای تقویت این نقش امری مهم به شمار می رود.

کد خبر: ۱۸۴٬۴۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha