۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
بورس تهران، منظومه‌ای سبز در کهکشانی خاکستری!
بازار تبعات رکورد جدید شاخص را تحلیل می کند

بورس تهران، منظومه‌ای سبز در کهکشانی خاکستری!

ندری عضو پژوهشکده پولی و بانکی کشور می‌گوید: در روزهایی که سایه رکود سراسر جهان را فراگرفته، نرخ رشد اقتصادی کشورها در حال کاهش و نرخ بیکاری در حال افزایش است، تنها بورس سه کشور ونزوئلا، زیمباوه و ایران اینگونه در حال رشد است. این مقایسه احتمالا از وضعیت نگران کننده اقتصاد ایران حکایت دارد.

خبرگزاری بازار- بورس تهران انگار منظومه ای سبز رنگ است در کهکشان خاکستری اقتصاد این روزهای ایران و حتی جهان. شاخص بورس در ساعت‌های ابتدایی معاملات روز شنبه از مرز یک میلیون واحد گذر کرد. شاخص کل که روزهای پایانی اسفند تقریبا ۵۲۰ هزار واحد بوده، حالا در کمتر از دو ماه نزدیک به دو برابر شده است.

اما رکورد شکنی‌ها در بازار بورس ایران در حالی همچنان ادامه دارد که بسیاری بورس‌های جهانی در سه ماه گذشته زیان‌های سنگینی را ثبت کردند. اما به نظر می‌رسد که رکود بالای صنایع، کاهش مبادلات تجاری و افت جهانی قیمت نفت هم نتوانست ترمز رشد بورس در ایران را بکشد.

 اما سوال اصلی اینجاست که رشد عجیب و غریب بازار سرمایه تا کی ادامه خواهد داشت و حمایت‌های دولت از روند رو به رشد آیا همچنان ادامه خواهد داشت. هرچند که رفتار کم سابقه بازار در دو ماه گذشته موجب نگرانی تحلیل گران و کهنه کارهای بازار شده اما تازه واردهای بورس را حسابی هیجانی کرده است. آنگونه که حسن قالیباف اصلی رییس سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرده روزانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان پول جدید وارد بورس می‌شود.

او که همچون برخی دیگر از مسئولان دولتی از رشد بازار به عنوان فرصتی برای ورود مردم به بازار سهام یاد می‌کند، این احتمال را که دولت در افزایش شاخص دست دارد را خواسته و ناخواسته تقویت می‌کند. کامران ندری عضو پژوهشکده پولی و بانکی کشور در این باره به بازار می گوید:  دولت در شرایط کنونی با کسری بودجه مواجه است و باید به فکر کسب درآمد باشد. باید توجه داشت که درآمد نفتی دولت با ریزش شدید قیمت نفت حتی از آنچه انتظار می‌رفت نیز کمتر خواهد بود. درآمدهای مالیاتی نیز با تعطیلی اقتصاد احتمالا نزول شدیدی تجربه کرده است.

به گفته او، در چنین شرایطی تنها راه حلی که می تواند به دولت در کاهش کسری بودجه کمک کند، استفاده حداکثری از ظرفیت بورس برای واگذاری دارایی‌های خود و کسب بیشترین درآمد از این محل است.

نگاه بدبینانه به رشد شاخص

عضو پژوهشکده پولی و بانکی کشور که معتقد است رشد یا افت بازار سرمایه یک بازی دو سر باخت است، می‌گوید: اگر دولت تشویق‌ها برای هدایت نقدینگی به بازار را ادامه دهد، سفته بازی در این بازار بیشتر شده و اگر حمایت نکند، افت شاخص زیان سنگینی را به سهامداران به ویژه سهامداران خرد که همان مردم عادی هستند وارد می‌کند.  

این کارشناس اقتصادی همچنین در رابطه با دلایل رشد بورس گفت: رشد بازار سرمایه دو دلیل اصلی دارد که یکی از آنها تورم بالا در کشور است. دوم اینکه دولت در حال حاضر تحت پوشش هدایت نقدینگی سفته بازی در بازار سرمایه را تشویق می‌کند.

بورس ایران در مسیر ابرتورم دارها

او با اشاره به رشد نقدینگی به ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان، در رابطه با وضیعت بازار سرمایه در ماه‌های آینده گفت: بعد از کاهش نرخ سود برای اینکه این حجم از نقدینگی وارد بازار ارز و سکه نشود، به بازار سرمایه هدایت شده است. این روند می‌تواند در ماه‌های آینده هم ادامه داشته باشد. اما تورم هم که یکی از دلایل اصلی رشد شاخص است، هیچ چشم انداز مثبتی برای کنترل آن وجود ندارد. طبیعی است که وقتی تورم مدام در حال افزایش است رشد شاخص هم ادامه پیدا خواهد کرد.

ندری می‌گوید: در روزهای که سایه رکود سراسر جهان را فراگرفته، نرخ رشد اقتصادی کشورها مدام در حال کاهش و نرخ بیکاری در حال افزایش است، تنها بورس سه کشور ونزوئلا، زیمباوه و ایران اینگونه در حال رشد است. به عبارت دیگر تنها بورس  کشورهایی که دچار ابرتورم هستند، همانند ایران رفتار می‌کند که نشان دهنده شرایط بد اقتصادی و نگران کننده وضعیت بازار سرمایه است.

البته در این میان هستند کارشناسان بسیاری که با خوش بینی تحولات بازار سرمایه ایران را نگاه می کنند و معتقدند در نهایت با ورود این میزان سرمایه به بورس، اتفاقات مثبتی می تواند بروز کند  یا این که حداقل از بروز اتفاقات منفی در خارج از بازار سرمایه پیش گیری شود.

شاخص بورس ایران از سال ۱۳۹۵ و از ۹۳ هزار واحد استارت خود را شروع کرده و امروز قله تاریخی یک میلیون واحد را پشت سر گذاشته است. بر همین اساس تحلیلگران معتقدند بورس ایران یکی از کم ریسک ترین بازارها برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول است.

کد خبر: ۱۸٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha