۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
کرونا کام قنادان را تلخ کرد/ بی رغبتی شهروندان به خرید زولبیا بامیه
تحلیل بر وضعیت بازار شیرینی جات؛

کرونا کام قنادان را تلخ کرد/ بی رغبتی شهروندان به خرید زولبیا بامیه

صنوف شیرینی وقندریز حال خوشی ندارند. ازسویی زیان های شب عید و ازسویی دیگر، احتیاط در خرید اقلام خوراکی ماه رمضان، فعالان این حوزه را با مشکلات عدیده مالی روبرو کرده. این درحالی است که هنوز از تسهیلات کمکی دولت هم خبری نیست.

به گزارش بازار حبیب اسلامی، رئیس اتحادیه آب نبات و قندریز تهران با اشاره به اینکه شیوع کرونا باعث شد طی ۲ ماه انتهایی سال گذشته بازار صنف فروشندگان مواد قندی و آب نبات به حالت قفل در بیاید، گفت: وضعیتی که در بازار شاهد بودیم موجب شد برخی مطالبات وصول نشود و چک های برگشتی فعالان این صنف افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: برخی از فعالان صنف آب نبات و قندریز واحدهای صنفی استیجاری در اختیار دارند و در شرایط کرونا مشکلات این کسبه با مالکانی که همکاری نکردند را نیز شاهد هستیم. این در حالی است که مسئولان دولتی قول هایی دادند که هنوز عملیاتی نشده است.

اسلامی با بیان اینکه آماری از تعدیل نیروهای این صنف نداریم، تأکید کرد: حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد کسبه صنف آب نبات و قندریز استیجاری هستند و بعد از دو تا سه ماه مقاومت در برابر شرایط اقتصادی شان تاب مقاومت شان کم شده است.

وامی که روی کاغذ جاخوش کرد
رئیس اتحادیه آب نبات و قندریز در پاسخ به سوالی مبنی براینکه پرداخت وام های ۱۶ میلیونی به کسبه به ازای هر نیروی کاری اخراج نشده که از هفته آینده قرار است عملیاتی شود تا چه حد موثر است و با انتقاد به مدیریت اقتصادی دولت این طور پاسخ داد: پرداخت این وام ها هنوز در مرحله نامه نگاری است و بعد از عملیاتی شدن بازهم فعال صنفی ملزم به بازپرداخت است در حالی که در شرایط اقتصادی کنونی کسبه بدهی زیادی دارند.

علی بهره مند، رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان تهران هم که دیگر مهمان تلفنی برنامه صبح و گفت و گو بود با اشاره به اینکه کسبه این صنف متحمل زیان های انباشته قبلی شدند و شیوع کرونا هم به مشکلات شان افزوده است، گفت: قنادها از چند ماه قبل از سال نو ملزومات شان را تهیه می کنند در حالی که کرونا باعث شد بازار شب عید شان از بین برود.

بی مهری مردم به زولبیا و بامیه

وی درباره وضعیت بازار ماه مبارک رمضان صنف قنادان و شیرینی فروشان هم گفت: در ماه رمضان مصرف زولبیا و بامیه افزایش پیدا می کند و امسال هم شاهد فروش بیشتر این محصولات هستیم اما در مقایسه با سال های گذشته افت فروش این محصولات هم محسوس شده است و به دلیل شیوع کرونا مردم با رغبت کمتری این محصولات را خریدار می کنند.

در بخش دیگری بهره مند با توضیح اینکه در کشور ۳۵ هزار واحد صنفی قنادی و شیرینی فروشی وجود دارد، تعداد فعالان این صنف را بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: برخی همکاران مان به خاطر وضعیت اقتصادی اقدام به تعدیل نیرو کردند و ما برای جلوگیری از این وضعیت با دولت نامه نگاری هایی انجام دادیم تا آنها حمایت کنند.

وی تأکید کرد: صنف قنادان و شیرینی فروشان از جمله اصناف اشتغال زاست که اگر دولت حمایت نکند کسبه مجبور به تعدیل نیرو هستند.

در پایان بهره مند با توضیح اینکه هنوز بخشنامه عملیاتی برای پرداخت وام های ۱۶ میلیون تومانی به ازای هر نیروی کاری یک واحد صنفی ابلاغ نشده است، گفت: البته این وام ها کمک کننده هستند اگر به واقعیت بپیوندد.

کد خبر: ۱۸٬۴۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha