۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۷
شرایط نه چندان خوب، برای بازرگانان جنوب؛ انتظار برای گشایشی جدید
بازار از بوشهر گزارش می‌دهد؛

شرایط نه چندان خوب، برای بازرگانان جنوب؛ انتظار برای گشایشی جدید

بوشهر- کرونا باعث تغییرات عمده در سطح جهان شده است و در همین راستا فعالیت‌های تجار و بازرگانان بوشهری نیز به شدت از این شرایط تاثیر پذیرفته و چالش‌های جدی را پیش روی آن‌ها قرار داده است.

فرشاد درگاهی، بازار؛ چند ماهی است که کرونا در سطح جهان شیوع یافته است و در کشور ما نیز شاهد شیوع این بیماری و افزایش روز افزون تعداد مبتلایان هستیم و گویا در شرایط فعلی نباید به فکر پایان کرونا باشیم.

در حالی که کرونا تهدیدی برای سلامت و جان انسان‌ها محسوب می‌شود، بخش‌های دیگر زندگی انسان‌ها را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است که از جمله آنها می‌توان به تاثیرات کرونا بر اقتصاد اشاره کرد که البته تنها مربوط به ما نیست و همه جهان را در چالش جدی قرار داده است.

بوشهر یک استان ساحلی و همجوار با خلیج فارس است که بخش زیادی از مردم این استان از طریق دریا امرار و معاش می‌کنند و یکی از مشاغل مهم مردم تجارت و بازرگانی است که افراد زیادی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در این عرصه فعالیت دارند.

فعالان حوزه اقتصادی و بازرگانی استان بوشهر از همان ابتدای شیوع کرونا فعالیت خود را تعطیل کردند تا عامل شیوع این بیماری نباشند و بهترین روزهای فروش خود را از دست دادند.

اما این روزها لنج‌داران استان بوشهر و فعالان اقتصادی و تولیدی با مشکلات و چالش‌های جدی روبرو هستند که در صورتی که حل نشود، می‌تواند بحران‌های جدیدی را در حوزه اقتصادی ایجاد کند.

لنج‌داران سرگردان بین ایران و امارات

از مهمترین نقاط ارتباط تجاری بازرگانان بوشهری، کشور امارات متحده عربی است که این روزها بنادر آن به روی لنج‌داران بوشهری بسته شده است و فعالیت‌های لنج‌داران و تجار با سختی زیادی روبرو شده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه لنج داران و حمل و نقل دریایی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به تاثیر بیماری کرونا بر تجارت بین ایران و امارات اظهار داشت: شرایط مبادله تجاری بین ایران و امارات فراهم نیست.

سید علی موسوی گمارانی از تلاش برای دریافت مجوز ورود شناورهای تجاری به امارات خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر این مهم محقق نشده است و در صورت انجام آن به اطلاع لنج‌داران خواهیم رساند.

هیچ شناور باری سنتی استان بوشهر از اسفند ماه سال گذشته تاکنون اجازه ورود به بندرهای کشور امارات را نداشته ‌است

وی با اشاره به اینکه هیچ شناور باری سنتی استان بوشهر از اسفند ماه سال گذشته تاکنون اجازه ورود به بندرهای کشور امارات را نداشته ‌است، افزود: امیدواریم به زودی شاهد رفع این مشکل باشیم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه لنج داران و حمل و نقل دریایی بوشهر با بیان اینکه فعلا هیچ زمانی برای رفع این مشکل بین ایران و امارات تعیین نشده است، افزود: برای بازشدن راه لنج‌داران استان بوشهر به امارات زمان مشخصی وجود ندارد.

لنج‌های سنتی استان بوشهر بعد از حدود ۲۰ روز سرگردانی در بنادر کشور امارات اجازه ورود را دریافت نکردند و این موضوع باعث بروز مشکلات فراوانی برای شناورها و سرنشینان آن شده است.

شرایط سخت فعالان اقتصادی در روزهای کرونایی

علاوه بر لنج‌داران، فعالان اقتصادی و تولیدی استان بوشهر نیز این روزها شرایط سختی را تجربه می‌کنند و انتظار می‌رود که دولت حمایت لازم را از فعالان این عرصه داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با بازار به شرایط سخت بازرگانان و لنج‌داران استان اشاره کرد و اظهار داشت: فعالان تجاری استان بوشهر در شرایط شیوع کرونا همکاری گسترده‌ای را در زمینه پیشگیری از این بیماری داشتند.

 در شرایطی که کرونا در همه جا نفوذ کرده است، در صورتی که حمایت لازم از فعالان اقتصادی صورت نگیرد، با چالش‌های جدی روبرو خواهند شد

خورشید گزدرازی اضافه کرد: فعالان اقتصادی استان بوشهر علاوه بر اینکه فعالیت‌های تجاری خود را در این ایام تعطیل کردند، کمک‌های بسیار زیادی نیز برای تامین ماسک، گان، دستکش، وسایل حفاظتی و ابزار تشخیصی و... داشتند.

وی به مشکلات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در شرایط کنونی اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه امسال به نام جهش تولید نامگذاری شده است باید برای رفع مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان اقدامات لازم انجام شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر تصریح کرد: این روزها و در شرایطی که کرونا در همه جا نفوذ کرده است، در صورتی که حمایت لازم از فعالان اقتصادی صورت نگیرد، با چالش‌های جدی روبرو خواهند شد.

زندگی بندرنشینان به دریا وابسته است و برخی از طریق صید و صیادی و برخی از طریق تجارت و بازرگانی امرار و معاش می‌کنند و اگر فعالیت‌های دریایی از آنها گرفته شود سفره آنها خالی می‌ماند.

انتظار می‌رود مسئولان با درک صحیح و کامل از وضعیت این روزهای لنج داران و بازرگانان استان بوشهر زمینه گشایش را برای فعالیت‌ها آنان فراهم سازند.

کد خبر: ۱۸٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha