۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
ارزانی موقت است؛ بلوای گاز در قاره سبز ادامه دارد| پایان وابستگی به گاز مسکو ۲ الی ۳ سال زمان می برد
آیا نگرانی ها نسبت به زمستان سخت در اروپا پایان یافته؟

ارزانی موقت است؛ بلوای گاز در قاره سبز ادامه دارد| پایان وابستگی به گاز مسکو ۲ الی ۳ سال زمان می برد

درحالی برخی افت قیمت گاز اروپا را به معنی رفع نگرانی ها نسبت به کمبود انرژی می دانند که نبی کارشناس انرژی می گوید همه چیز به شرایط جوی بستگی دارد و ممکن است دوباره شاهد افزایش تقاضا و شوک قیمتی باشیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: زمستان اروپا دیگر آغاز شده است؛ اما نه آنقدر سخت که پیش بینی می شد. یورو نیوز می گوید که فرضیه زمستان سخت پایان یافته و مخازن گاز اروپا پر شده است. قیمت آتی گاز برای نوامبر سال ۲۰۲۳ تا حدود ۱۴۰ یورو پایین آمد و به مقدار کمتر از جنگ روسیه و اوکراین رسید. این افت قیمت البته در شرایطی رخ می‌دهد که هم‌زمان با پُرشدن انبارهای ذخیره گاز طبیعی مایع در اروپا، محموله‌های جدید همچنان در بنادر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال پهلوگیری هستند. البته آنگونه که برخی از کارشناسان مطرح می کنند، افت قیمت ها در روزهای اخیر به معنی رفع تمام نگرانی ها و عبور از مهلکه زمستان سخت نیست. آنها می گویند که شرایط بازار در ماه های آینده تا حد زیادی به وضعیت جویی بستگی دارد.

محمد نبی کارشناس انرژی که افت تقاضای ایجاد شده را موقتی و مقطعی می داند، در اینباره دلایل افت قیمت گاز به بازار گفت: ظرفیت ال ان جی اروپا به نوعی پر شده و بیش از این نیز ظرفیت جذب این سوخت وجود ندارد. از طرفی هزینه ذخیره سازی ال ان جی در کشتی ها بسیار بالا بوده و هزینه بالایی را به کشورها تحمیل می کند. این عوامل موجب شد که قیمت گاز حتی برای لحظاتی منفی شده و به قیمت های قبل از جنگ روسیه و اوکراین بازگردد.

ظرفیت ذخیره سازی اروپا حدود ۱۲۰ میلیارد متر مکعب است که نمی تواند پاسخ گوی کل نیاز این قاره در فصل سرما باشد. با این اوصاف اگر زمستان سختی را در پیش رو داشته باشیم، اتحادیه اروپا نمی تواند صرفا از طریق مدیریت تقاضا آن را سپری کند. به همین دلیل احتمال می رود که در آینده هم شوک قیمتی و پیک تقاضای دیگری را در پیش رو داشته باشیم

او البته معتقد است که اگر زمستان سختی را در پیش رو داشته باشیم، اتحادیه اروپا نمی تواند صرفا از طریق مدیریت تقاضا به راحتی آن را سپری کند. به همین دلیل احتمال می رود که در آینده هم شوک قیمتی و پیک تقاضای دیگری را در پیش رو داشته باشیم.

به گفته نبی، ظرفیت ذخیره سازی اروپا حدود ۱۲۰ میلیارد متر مکعب است که بدون شک نمی تواند پاسخ گوی کل نیاز این قاره در فصل سرما باشد.

از طرقی بر اساس آماری که بیرول مدیر اجرایی آژانس بین المللی اعلام کرده اروپا برای جبران کسری گازی که از روسیه از دست می‌دهد «باید ۱.۴ تریلیون مترمکعب» واردات انجام دهد. درحالی‌که ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین فروشنده گاز طبیعی و مایع به اروپاست، تولیدکنندگان آمریکایی می‌ گویند بیش از این توان افزایش تولید ندارند

افت ۷۰ درصدی قیمت گاز در ۳ ماه

گزارش های منتشر شده از سوی رویترز نشان می دهد که قیمت گاز شاخص اروپا (Dutch TTF Gas Futures) پیش از شروع جنگ اوکراین(۲۴ فوریه ۲۰۲۲ مصادف با ۵ اسفند ۱۴۰۰) در محدوده ۹۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت معامله می‌شد اما با وقوع جنگ و شروع تحریم‌های غرب علیه روسیه قیمت‌ها رو به افزایش گذاشت. رشد قیمت‌ها اما زمانی سرعت گرفت که به مرور روسیه عرضه گاز خود به اروپا را کاهش داد به طوریکه در نهایت عرضه گاز خط لوله نورداستریم که خط لوله اصلی انتقال گاز به آلمان بود قطع شد.

قیمت گاز شاخص اروپا در چند ماه گذشته کاهشی بوده و در حال حاضر حدود ۱۰۰ یورو یعنی کمی بیشتر از قیمت‌ها در زمستان گذشته و پیش از شروع جنگ است. این یعنی در بازه ۳ ماهه نزدیک به ۷۰ درصد افت پیدا کرده است

اما خیلی پیش از آن یعنی در اواخر آگوست قیمت گاز در اتحادیه اروپا تا ۳۵۰ یورو افزایش یافته بود که به تدریج بعد از آن قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفته بود و حتی قطع عرضه گاز نورداستریم هم نتوانست گاز را به مسیر صعودی باز گرداند.
قیمت گاز شاخص اروپا در چند ماه گذشته به طور پیوسته در حال کاهش بوده و در حال حاضر حدود ۱۰۰ یورو یعنی کمی بیشتر از قیمت‌ها در زمستان گذشته و پیش از شروع جنگ است. این یعنی در بازه ۳ ماهه نزدیک به ۷۰ درصد کاهش یافته است.

مدیریت تقاضا در قاره سبز

جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد، جریان گاز روسیه به اروپا هر روز کم‌ جان‌تر می‌شود و زمستان نیم‌ کره شمالی هم فرا رسیده‌ است. بسیاری از کارشناسان از مدت ها قبل زمستان سختی را برای قاره سبز پیش بینی می کردند و از احتمال رشد شدید قیمت ها هم زمان با شروع فصل سرما خبر می دادند. اما قیمت های حاکم بر بازارها نشان می دهد که پیش بینی ها خیلی هم درست از آب در نیامده است.

کارشناس انرژی در گفتگو با بازار می گوید: با توجه به ارزیابی هایی که نسبت به مصرف انرژی در اروپا وجود داشت، از چند ماه گذشته به نوعی ذخیره سازی انرژی در قاره سبز آغاز شده و افزایش تقاضا و رشد قیمت هایی که در ماه های اخیر شاهد آن بودیم، ناشی از همین پیش بینی ها بود.

نبی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته در اتحادیه اروپا برای گذر از زمستان سخت، گفت: اروپا برای جبران کسری گاز ناچار شد که منابع تامین سوخت خود را تا حد زیادی تنوع ببخشد سهم انواع سوخت ها از زغال سنگ گرفته تا سوخت های مایع در سبد انرژی این قاره افزایش پیدا کردد. در برخی از ادارات و نهادهای دولتی استفاده از سیستم گرمایشی ممنوع شده و سوخت برخی از واحدهای تولیدی هم سهمیه بندی شده است.

بدون شک اما این تمام ماجرا نیست. بسیاری از کارشناسان معتقدند که وضعیت قیمت ها تا حد زیادی به چین بستگی دارد. به باور آنها، رفتار چین به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده سوخت در جهان در صورتی که محدودیت‌های کووید را کمتر کند و زمستان هم زودتر برسد، مسلما بر قیمت گاز طبیعی تاثیر خواهد گذاشت.

تجدید پذیرها ناجی اروپا می شود؟

استفاده از انرژی های تجدید و افزایش ظرفیت تولید انرژی های پاک از دیکر راه کارهایی بود که در ماه های اخیر بیشتر از هر زمانی مور توجه قرار گرفته بود. فاتح بیرول مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در همایش انرژی سنگاپور با اشاره به بحران انرژی که از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین فراگیر شده ‌است، گفته بود که : «بحران انرژی می‌تواند فرصتی برای چرخش به سمت منابع انرژی پاک، پایدار و امن باشد. امنیت انرژی یکی از مهم‌ترین مسائل دولت‌هاست و برخی از کشورها انرژی‌های پاک را به عنوان راه‌حلی برای خروج از بحران و وابستگی به انرژی‌های فسیلی در نظر گرفته‌اند.»

امسال سخت ترین زمستان بازار گاز اروپا خواهد بود. بدون شک در سال آینده قاره سبز می تواند مدیریت بهتری نسبت به وضعیت عرضه و تقاضا داشته باشد. اما پیدا کردن راه حلی دائمی و رفع کامل وابستگی این قاره به گاز روسیه دست کم ۲ الی ۳ سال زمان می برد

به گزارش آژانس بین‌ المللی انرژی، میزان رشد سرمایه‌گذاری در سوخت‌های تجدیدپذیر و پاک در سال ۲۰۲۲ افزایش داشته و امسال نزدیک به ۴۰۰ گیگاوات برق از این منابع به سیستم توزیع تزریق شده ‌است. به گفته بیرول، بسیاری از کشورهای اروپایی روی انرژی‌های پاک «برای فاصله گرفتن از نفت روسیه و جایگزینی آن، حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند».

۲ الی ۳ سال حداقل زمان برای قطع کامل وابستگی اروپا به روسیه

آنگونه که نبی کارشناس انرژی می گوید امسال سخت ترین زمستان بازار گاز اروپا خواهد بود چرا که تنها چند ماه فرصت داشت که برای تامین گاز خود از روش های غیر از روسیه فکری بکند. اما بدون شک در سال آینده قاره سبز می تواند مدیریت بهتری نسبت به وضعیت عرضه و تقاضای این سوخت داشته باشد. البته نباید فراموش کرد که پیدا کردن راه حلی دائمی و رفع کامل وابستگی این قاره به گاز روسیه دست کم ۲ الی ۳ سال زمان می برد. هرچند که این راه حل خیلی هم بی هزینه نمی تواند باشد.

کد خبر: ۱۸۴٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha