۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۲
بانک‌های خصوصی یکی از عوامل اصلی ایجاد تورم
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

بانک‌های خصوصی یکی از عوامل اصلی ایجاد تورم

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بانک‌های خصوصی در افزایش نرخ تورم تاثیر بسیاری داشته‌اند و دولت تا زمانی که نتواند نظارت خود بر بانک‌های خصوصی را افزایش دهد نمی‌تواند در مهار تورم موفقیتی کسب کند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، روح‌الله شهنازی استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی سیاست‌هایی که در گذشته برای رونق اقتصادی کشور در نظر گرفته شده بود در ایجاد تورم نقشی نداشتند بلکه ریشه اصلی این افزایش، رشد نقدینگی در کشور بوده است، گفت: تورم پدیده پیچیده‌ای است که می‌تواند ناشی از ترکیب عوامل مختلفی چون عرضه بیش از اندازه پول، توسعه اعتبارات بانکی، کسری بودجه، افزایش نرخ سود بانکی، هزینه‌های غیرتوسعه‌ای بالا و تورم وارداتی باشد.

شهنازی در ادامه افزود: عدم توجه به ماهیت و ریشه‌های تورم در کنترل و مهار آن، هرگونه تلاشی را صرفا به مسکُن‌هایی تبدیل خواهد کرد که تنها موجبات التیام کوتاه‌مدت آن را فراهم می‌آورد. بر این اساس برای درمان اصولی، ابتدا باید دلایل را شناسایی و آنگاه راه‌حل منطقی ارائه کرد.

به گفته این استاد دانشگاه، برخی عوامل بروز تورم در ایران ناشی از تأمین کسری بودجه از طریق استقراض دولت از بانک مرکزی و به تبع آن افزایش پایه پولی، عدم مدیریت مناسب نحوه و میزان استفاده از درآمدهای نفتی، عدم انضباط مالی دولت، اعمال سیاست‌های انبساطی پولی برای فعالیت‌های غیرمولد و یا کم بازده بوده است.

شهنازی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه رشد نقدینگی در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است. از شهریور ماه سال ۹۹ تا مرداد ماه ۱۴۰۰، رشد نقدینگی در کشور بیش از ۴۰ درصد بوده در حالی که رشد اقتصادی کشور پایین بوده است. بنابراین، با این شرایط طبیعی است که تورم روند افزایشی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مهار تورم با مهار رشد نقدینگی امکان‌پذیر است، گفت: بانک‌های خصوصی در افزایش نرخ تورم تاثیر بسیاری داشته‌اند و دولت تا زمانی که نتواند نظارت خود بر بانک‌های خصوصی را افزایش دهد نمی‌تواند در مهار تورم موفقیتی کسب کند.

شهنازی گفت: در حال حاضر با کنترل نقدینگی می‌توان مانع زیان اقتصاد کشور که ناشی از تورم بالا بوده، شد. با نظارت بیشتر بر عملکرد بانک‌هایی که به جای بانک‌داری به بنگاه‌داری روی آورده‌اند فضای بهتری برای فعالیت‌های اقتصادی در بخش خصوصی ایجاد کرد.

کد خبر: ۱۸۳٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محسن نوروزی IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      0 0
      پس بانک مرکزی به چه دردی می خورد...؟؟؟؟؟؟!!!!!