۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
استقرار هزار شرکت دانش‌بنیان در دهکده‌های فناوری و نوآوری کشاورزی

استقرار هزار شرکت دانش‌بنیان در دهکده‌های فناوری و نوآوری کشاورزی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: راه‌اندازی ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی برای ۱۰ استان کشور با هدف استقرار ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان، پیش‌بینی شده است.

به گزارش بازار، سیدمجتبی خیام‌نکویی در حاشیه مراسم افتتاح دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی در پردیس سعیدآباد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: براساس تاکید مقام معظم رهبری بر دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی، یکی از مهمترین اقدامات سازمان تات در راستای دانش‌بنیان کردن این بخش، راه‌اندازی اولین پارک ملی کشاورزی و منابع طبیعی در کشور است که متعاقب آن ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی برای ۱۰ استان کشور پیش‌بینی کرده‌ایم و هدف این است که بتوانیم در هر یک از این دهکده‌ها، ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان را مستقر کنیم.

وی افزود: برای این هدفگذاری در سال جاری، ایجاد زیرساخت لازم برای استقرار یکهزار شرکت دانش‌بنیان در ۱۰ استان کشور و در ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی است که خوشبختانه امروز شاهد راه‌اندازی ششمین دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی در استان آذربایجان شرقی هستیم.

معاون وزیر در سازمان تات با اشاره به امکانات دهکده فناوری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در این مجموعه هم از بعد نیازهایی که شرکت‌های دانش‌بنیان برای زمین دارند و هم سایر زیرساخت‌های لازم از جمله آزمایشگاه، کارگاه و ... تدارکات لازم را دیده‌ایم و این مجموعه قابلیت استقرار ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان را دارد و انتظار می‌رود با دانش‌های فنی خود و حمایت سازمان برای تجاری‌سازی، شرکت‌های استقرار یابند.

به گفته وی، هدف این است که ما برای دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی، شاهد افزایش ضریب رسوخ دانش و فناوری در بخش کشاورزی باشیم که بخشی از آن توسط شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: همه امکانات لازم برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در دهکده‌ها فراهم شده است و حمایت‌های مالی هم توسط بانک کشاورزی در نظر گرفته شده است و ما از علاقمندان و شرکت‌ها دعوت می‌کنیم که بیایند و از این امکانات بهره ببرند.

وی اضافه کرد: دهکده‌های فناوری کشاورزی که در ۱۰ استان در حال راه‌اندازی هستند، به طور میانگین برای دو هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌کنند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور در ادامه سفر خود در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم امام جمعه تبریز و نماینده، ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، گفت: امنیت غذایی مساله اول کشور است که با افزایش ضریب نفوذ دانش در حوزه کشاورزی، در دستیابی به آن موفق خواهیم شد.

وی با بیان این که در پی فرمایشات مقام معظم رهبری تصمیم گرفتیم، اولین پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی را در کشور ایجاد کنیم، ادامه داد: متعاقب آن دهکده فناوری و نوآوری برای ۱۰ استان کشور پیش‌بینی کردیم و هدف ما از این کار که با هماهنگی و مشارکت وزارت علوم تحقیقات و فناوری انجام شد، استقرار ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در هر یک از این دهکده‌های فناوری و نوآوری بود که ششمین دهکده را امروز در آذربایجان شرقی افتتاح می‌شود.

معاون وزیر در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تفاوت میزان بهره‌وری کشاورزان نمونه با متوسط میانگین بهره‌وری کشور را ناشی از افزایش ضریب نفوذ دانش در کشاورزی دانست و گفت: درصدد هستیم با طراحی و تدوین الگوی کشت و اجرایی‌سازی آن شاهد افزایش ضریب خودکفایی در محصولات استراتژیک به ویژه گندم، جو، برنج، دانه‌های روغنی و ... باشیم و این خودکفایی نیازمند این است که حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که از مهمترین حوزه‌هاست بتواند نقش خود را به بهترین شکل انجام دهد.

وی افزود: حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بازوی اصلی ریاست سازمان است که امکان شناسایی معضلات و چالش‌ها و حل آن‌ها را فراهم می‌کند.

خیام‌نکویی در نشستی در پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی تبریز، با اشاره به اینکه صنایع غذایی رتبه اول درآمدزایی را در زیرشاخه‌های بیوتکنولوژی دارد، تغییر رویه در پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی تبریز را ضروری دانست و افزود: امروز زمینه برای این تغییر رویه مهیاست چرا که شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری، مراکز پژوهشی، مراکز رشد، پردیس‌ها و دهکده‌های فناوری همگی رشد کرده‌اند و ظرفیت قابل توجهی دارند.

وی ادامه داد: ظرفیت این مرکز باید در راستای اولویت‌های استان و حوزه سازمان جهاد کشاورزی مدنظر قرار گیرد و معطوف به حل مسایل و چالش‌هایی شود که برای آن در بازار تقاضا وجود دارد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این که در جلسات کمیته راهبردی فناوری نانو ضروری است تمهیداتی اندیشیده شود تا فناوری‌های موجود هرچه سریع‌تر تجاری‌سازی شود، گفت: لازم است هزینه آن به صورت مشارکت در محصول برداشتی اخذ شود تا فناوری‌های تولیدی هرچه سریع‌تر وارد مرحله اجرا شوند و در این مرکز به دنبال فناوری‌های تقاضامحور برویم.

وی دستیابی به گونه‌های کم‌آب‌بر را یکی از اساسی‌ترین مباحث در زمینه اصلاح الگوی کشت دانست و افزود: ما مجموعه‌ای از گراس‌ها را در اختیار داریم که علاوه بر مناطق سردسیر، در بسیاری از نقاط کشور می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و یک جایگزین مناسب برای علوفه باشد.

خیام نکویی ادامه داد: ما در حال حاضر در زمینه علوفه با مشکل جدی در کشور روبرو هستیم و می‌توانیم این گراس‌های کم‌آب‌بر را جایگزین علوفه‌های پرآب‌بر کنیم.

کد خبر: ۱۸۳٬۵۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha