۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
گندم‌زارهای مازندران سبزتر از همیشه
بازار گزارش می‌دهد؛

گندم‌زارهای مازندران سبزتر از همیشه

ساری - آرام‌آرام گندم‌کاران مازندران آماده برداشت از مزارع می‌شوند و هراندازه تولید این محصول استراتژیک بیشتر شود، سودش برای اقتصاد استان فزون‌تر خواهد بود.

خبرگزاری بازار؛ بیش از ۵۰ هزار هکتار از مزارع مازندران در سال به زیر کشت گندم می‌رود و این استان با تولید ۱۵۵ هزار تن محصول، نقش مهم در خودکفایی و تولید گندم در کشور ایفا می‌کند و گندم مازندران همانند برنج خوش‌نام است.

اگرچه کشت گندم در مازندران به‌اندازه برنج مورد اقبال واقع نشده است اما به دلیل استراتژیک و کم آب بربودن و نقش آن در تأمین امنیت غذایی، همواره مورد تأکید کارشناسان قرار دارد. در سال جاری وضعیت مزارع گندمزارهای مازندران نسبت به سال‌های قبل بهتر است و کشاورزان امید دارند سال پرباری را ازنظر تولید این محصول داشته باشند.

وضعیت گندمزارها خوب است

محمدعلی زارع یک کشاورز تیله نویی که امسال اقدام به کشت گندم از نوع رقمان ۸۷ کرده و به‌عنوان کشاورز پیشرو در استان به شمار می‌رود، سطح گندم‌زارهایش را چهار هکتار بیان می‌کند و می‌گوید: امسال وضعیت گندمزارها خوب است و با توصیه‌های کارشناسان و استفاده از کود و علف‌کش‌ها امیدواریم برداشت محصول خوبی داشته باشم.

وی درعین‌حال خواهان حمایت بیشتر دولت از گندم کاران شد و گفت: خرید تضمینی و افزایش نرخ گندم می‌تواند انگیزه کشاورزان را برای توسعه کشت گندم بیشتر کند.

محصول گندم در تمامی شهرستان‌ها و مناطق کوهستانی مازندران انجام می‌شود و میانگین برداشت محصول در گندم‌زارها حدود چهار تن در هکتار است و خرید تضمینی گندم در سال‌های اخیر سطح کشت آن را توسعه داده است.

همپای برداشت گندم از مزارع، کار خرید تضمینی در مازندران نیز آغاز می‌شود و امسال نیز همانند سال‌های قبل بیش از ۳۰ مرکز برای خرید این محصول استراتژیک پیش‌بینی‌شده است

همپای برداشت گندم از مزارع، کار خرید تضمینی در مازندران نیز آغاز می‌شود و امسال نیز همانند سال‌های قبل بیش از ۳۰ مرکز برای خرید این محصول استراتژیک پیش‌بینی‌شده و طی دو سال اخیر سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد مصرف از کشاورزان خریداری‌شده است.

وضعیت مزارع گندم سبز است

وضعیت گندم‌زارهای مازندران در حال حاضر سبز و روبه طلایی شدن است، علی‌اکبر تبریزی رئیس مرکز جهاد کشاورزی دهستان لاریم جویبار با اشاره به وضعیت سبز مزارع گندم از کشاورزان خواست تا به توصیه‌های فنی کارشناسان توجه داشته باشند.

وی به اهمیت برگ پرچم در گندمزارها و حفاظت از آن در مقابل بیماری زنگ اشاره کرد و گفت برگ پرچم در زیر سنبله گندم قرار دارد و ازآن‌جهت مهم است و اگر دچار آسیب و خسارت شود، دانه‌ها از تأمین غذایی محروم خواهند شد و درنتیجه منجر به کاهش عملکرد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برگ پرچم بزرگ‌ترین برگ در گندم به شمار می‌رود، تصریح کرد: مواد غذایی که در آن ساخته می‌شود به‌سرعت به دانه‌ها و سنبل منتقل و جوان‌ترین برگ در گندم محسوب می‌شود و اگر برگ پرچم سالم بماند عملکرد خوبی خواهیم داشت و در صورت خسارت ۱۰ تا ۲۵ درصد کاهش در سال زراعی جاری خرید تضمینی گندم مازاد بر مصرف کشاورزان توسط ۲۳ مرکز انجام خواهد شد

پیش‌بینی خرید ۱۵۵ هزار تن گندم در مازندران

پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۵۵ هزار تن گندم از مزارع مازندران تولید شود و در این راستا ۲۳ سیلو، هفت مرکز تعاون و ۱۶ سیلوی کارخانه‌ها آرد برای خرید تضمینی گندم آماده‌شده است.

بهرام نجفی سرپرست غله و خدمات بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه خرید تضمینی گندم از نیمه دوم خردادماه شروع می‌شود، به افزایش ۴۵ درصدی قیمت خرید اشاره کرد و گفت: امسال قیمت پایه خرید تضمینی گندم بر اساس چهار درصد افت مفید و یک درصد غیرمفید دو هزار و ۵۰۰ تومان تعیین‌شده است.

وی بابیان اینکه کار خرید تضمینی گندم از نیمه دوم خردادماه آغاز می‌شود، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۱۰ هزار تن محصول مازاد مصرف از کشاورزان خریداری شود.

گندم مازندران نسبت به سایر استان‌ها دارای کیفیت مطلوب است و این استان برای رقابت با سایر کشورها و نام‌آوری در عرصه صادرات گندم، باید نسبت به ارتقای کیفیت محصول اقدام کند و زیرساخت‌های لازم را برای تحقق این هدف فراهم کند.

تولید ۱۴ میلیون تن گندم در کشور

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از مزارع گندم مازندران با اشاره به ظرفیت تولید ۱۴ میلیون تنی گندم در کشور گفت: سالانه حدود ۱۰.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان در کشور خریداری می‌شود.

اسماعیل اسفندیاری پور با اشاره به آغاز برداشت گندم در هفت استان کشور و خرید بیش از ۸۵۰ هزار تن اظهار داشت: در استان‌های شمالی نگران بیماری‌های گندم بودیم و اقداماتی در این حوزه انجام‌شده است.

وی افزود: بیماری‌های متعددی در طول دوره رشد و کشت گندم وجود دارد و هرکدام از این بیماری‌ها می‌تواند منجر به کاهش تولید شود که انواع زنگ‌ها ازجمله بیماری‌ها است.

اسفندیاری بابیان اینکه اکثر مزارع باید چند بار سم‌پاشی شود، یادآور شد: باید از تجارب کشورهای پیشرفته در مناطق پربارش برای سم‌پاشی استفاده و قارچ کش‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: ارقام مقاوم، پاکوتاه دارای عملکرد پنج‌تا ۵.۵ تن در هکتار است و باید از کشت روی پشته در مزارع بهره‌گیری شود زیرا پتانسیل تولید ارقام در منطقه بسیار بالا است و با تولید علمی میزان تولید تا شش تن در هکتار افزایش خواهد یافت.

کد خبر: ۱۸٬۳۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha