۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۱
برخورد با فساد و رانت در کنترل تورم تاثیرگذار است
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

برخورد با فساد و رانت در کنترل تورم تاثیرگذار است

اگر شفافیت مالی ایجاد شود و جامعه ما همه به صورت یکسان به اطلاعات اقتصادی و منابع مالی به خصوص منابع مالی کسب و کار دسترسی داشته باشند طبیعتا رشد اقتصادی ما بالا می‌رود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، سید کاظم موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تورم و گرانی همچنان بر معیشت جامعه تاثیرگذار است، گفت: اقتصاد ما در کنار تحریم‌های خارجی با خود تحریمی‌های داخلی نیز رو به رو است و رفع مشکلات و موانع داخلی به مدیریت و نظارت بر جریان فعالیت‌ها اقتصادی باز می‌گردد. بنابراین باید کوشید ابتدا با رفع موانع، ثبات لازم را به بازار و به عرصه قیمت‌ها بازگرداند. سپس در پی کاهش قیمت‌ها رفت. زیرا کنترل تورم و ایجاد ثبات اگرچه مهم است اما مطالبه اصلی مردم کاهش قیمت‌ها است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: هرچند سیاست‌های انبساطی و جبران کسری بودجه از راه استقراض، چاپ پول و غیره می‌تواند تورم‌زا باشد، اما آنچه که در رشد کم‌سابقه تورم در چند سال اخیر نقش داشته، بیش از همه افزایش نرخ ارز بوده است. عامل مؤثر در افزایش تورم بالا رفتن نرخ ارز است، بنابراین، تا زمانی که نرخ ارز به ثبات نرسد قیمت‌ها نیز ثبات نخواهد یافت و ما همچنان با تورم مواجه خواهیم بود.

به گفته این نماینده مجلس؛ باید ارزهایی که در خارج از کشور بلوکه شده‌اند به کشور بازگردد. ارزهای بلوکه شده در خارج از کشور ناشی از درآمدهای صادرات غیر نفتی هستند.

موسوی با بیان این که اجرای اقتصاد مقاومتی از بیانات مقام معظم رهبری است گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی، باید درآمدهای حوزه‌های صنایع و معادن، کشاورزی و... با مدیریت درست، برای حل مشکلات اقتصادی کشور مورد استفاده قرار گیرد چرا که برخورد با هرگونه فساد و رانت در کنترل تورم تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه فساد و رانت رشد اقتصادی را کُند می‌کند، گفت: اگر شفافیت مالی ایجاد شود و جامعه ما همه به صورت یکسان به اطلاعات اقتصادی و منابع مالی به خصوص منابع مالی کسب و کار دسترسی داشته باشند طبیعتا رشد اقتصادی ما بالا می‌رود. فساد با رشد اقتصادی رابطه منفی دارد. هرچه فساد بیشتری به خصوص در سیستم اداری باشد رشد اقتصادی کمتر و پایین‌تر خواهد بود.

کد خبر: ۱۸۳٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha