۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
سیاه، مثل روزگار اقلیت های اخراج شده از اقتصاد آمریکا
آمارها از تبعات کرونا رونمایی می کند؛

سیاه، مثل روزگار اقلیت های اخراج شده از اقتصاد آمریکا

بر اساس تازه ترین گزارشات آماری منتشر شده توسط وزارت کار ایالات متحده، در هفته گذشته سه میلیون دیگر از شهروندان آمریکایی تقاضاهایی را مبنی بر بهره مندی از بیمه بیکاری در خواست کرده اند زیرا تداوم پاندومی این ویروس به آمار وحشتناک در بازار مشاغل افزوده و شمار بیکاران را به بیش از ۳۳ میلیون نفر رسانده است.

تهمینه غمخوار؛ خبرگزاری بازار- اقتصاد امریکا در ماه گذشته شاهد از دست دادن بیش از ۲۰ میلیون شغل و افزایش نرخ بیکاری تا ۱۴.۷ درصد بود به طوریکه تنها در طول یک ماه، عملکرد ناخوشایند دولت در جهت مدیریت بحران کنونی تمام دستاوردهای شغلی کشور را از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ از میان برد و قدم بی سابقه ای برای قرار دادن اقتصاد در نوعی اغما برداشت.

سرعت اخراج ها سیستم های بیکاری دولت در سراسر امریکا را تحت الشعاع خود قرار داد به طوریکه این همه گیری افزایش دو برابری ضرر اقتصادی و بحران مالی را تجربه کرد.

فقط دو ماه پیش، نرخ بیکاری به ۳.۵ درصد یعنی پایین ترین سطح ۵۰ ساله خود رسیده بود که از زمان آغاز شیوع این ویروس، این کشور بیشترین ضربه به رشد اقتصادی خود را متحمل شد و بدترین گزارشهای بی سابقه از فروش خرده فروشان را به ثبت رسانید زیرا خرده فروشی تا حد زیادی به بخش هزینه کرد مصرف‌کنندگان از تولید ناخالص داخلی مربوط می شود.

رئیس سابق دفتر آمار کار و محقق دانشکده صنایع دانشگاه کورنل،  اریکا گروشن با استناد به داده های آماری مدرن بر این باور است که وقوع این مسئله از نظر تاریخی بی سابقه است. از نظر او دولت برای درمان و مهار این بیماری اقتصاد خود را به حالت کما درآورده است.

گزارشات وزارت کار نیز روند کاهشی چشمگیر را در هر بخش از اقتصاد نشان می دهد به طوریکه بیشترین آسیب ها متوجه بخش خدمات با حذف ۱۶ میلیون فرصت شغلی، گردشگری با حذف  هفت میلیون و هفتصد هزار شغل معادل ۴۷ درصد کاهش و پس از آن کاهش سه میلیون و ۴۰۰ هزار فرصت شغلی نیز در بخش‌های تجارت، حمل و نقل و خدمات رفاهی بوده است.

علاوه بر آن، بخش آموزش، خدمات بهداشتی و بخشهای ساختمانی دو میلیون و ۵۰۰ هزار موقعیت شغلی را کاهش داده اند، در حالی که دو میلیون و صد هزار شغل خرده فروشی و یک میلیون و ۶۰۰ هزار در بخش تولید حذف شده است.

از آغاز شیوع کرونا درامریکا بیش از ۳۰ میلیون نفر درخواست دریافت بیمه بیکاری کرده‌اند 

در این میان در حالی که برخی از مردم قادر به کار از خانه هستند یا پس اندازهایی دارند که به آنها امکان می دهد تا منتظر بدترین بحرانها باشند، بسیاری دیگر از منابع مالی برخوردار نیستند که بدون حقوق خود زندگی کنند و عده ای هم نمیتوانند به اینکه آیا دوباره به شغل خود باز میگردند یا نه فکر کنند.

عده ای هم بر اساس گزارش وزارت کار، بیش از سه چهارم از افراد بدون شغل هستند که خود را اخراج شده موقتی میدانند زیرا آنها امیدوارند که اقتصاد بتواند پیروز بر شرایط بحرانی شود.

اما اقتصاددانان هشدار داده اند که بحران کنونی موجب ایجاد تغییرات اساسی در مشاغل می شود، مثلا محدودیت در تعداد کارگران یک رستوران در یک زمان که می تواند نیاز به حضور کارگران را کاهش دهد و هر چه این توقف و تعطیلی بیشتر طول بکشد، احتمال اینکه یک تجارت دوام نیاورد، بیشتر است.

 گروشن نیز اعتقاد دارد که در صورتیکه کسب و کار زنده نماند و یا اینکه یک شرکت مجبور شود مدل کسب و کار خود را به گونه ای قابل توجه تغییر دهد که به تعداد مختلف یا نوع کارگر یا کارمند دیگری نیاز داشته باشدٍ، اخراج موقت نیروی کار می تواند به حالت دائمی تبدیل شود.

وی پیش بینی کرده است که نرخ بیکاری بیش از ۱۶ درصد اعلام شود که بالاترین رقم از زمان رکود اقتصادی بزرگ جهان است.

 اقتصاد امریکا در ماه گذشته شاهد از دست دادن بیش از ۲۰ میلیون شغل و افزایش نرخ بیکاری تا ۱۴.۷ درصد بوده به طوریکه  تنها در طول یک ماه، عملکرد ناخوشایند دولت در جهت مدیریت بحران کنونی تمام دستاوردهای شغلی کشور را از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ از بین برده است

البته بحران اقتصادی مختص ایالات متحده نیست. در انگلیس نیز بانک مرکزی از ثبت شدیدترین رکود خبر داده در حالی که کانادا در روز جمعه اعلام کرد که نرخ بیکاری این کشور ۵.۲ درصد افزایش یافته و به ۱۳ درصد نسبت به ماه گذشته رسیده است.

اداره آمار کانادا تخمین زده که حدود یک سوم نیروی کار یا بدون کار بوده یا کمتر از نیمی از ساعات معمول کار خود را انجام می دهد.

با وجود این بحران بزرگ، فاکس نیوز شبکه محبوب ترامپ چندی پیش خبری را پخش کرد که رییس جمهور در حرکتی نمایشی ۲۰ میلیون شغل از دست رفته در امریکا را امری کاملا مورد انتظار و بدون هیچ گونه احساس تعجبی دانسته بود.  

ترامپ در آن شبکه اعلام کرد که حتی دموکرات ها من را به خاطر بحران بیکاری سرزنش نمی کنند و کاری که من می توانم انجام دهم این است که مشاغل را باز گردانم.

بر اساس اعلام وزارت کار، تعداد افراد شاغل و یا افراد به دنبال کار در ماه گذشته ۲.۵ درصد کاهش یافته و به پایین ترین سطح خود از سال ۱۹۷۰ رسیده در حالیکه میزان زمان یافتن شغل تمام وقت تقریبا دو برابر شده است.

وزارت کار هشدار داده که این میزان ممکن است از وضعیت تخمین زده شده بدتر باشد و نرخ بیکاری نزدیک به ۲۰ درصد را نشان دهد.

در میان کارگران سیاه پوست، نرخ بیکاری به ۱۶.۷درصد و به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۰ رسید و در میان هیسپانیک ها (مردم اسپانیایی یا پرتغالی ‌زبان در آمریکای لاتین) با ۱۸.۹درصدافزایش روبرو شد در حالی که نرخ ۱۴.۲درصد در بین کارگران سفیدپوست مشاهده شد.

تبعیض نژادی میان کارگران : کارگران سیاه پوست امریکایی با ۱۶.۷ درصد با بالاترین نرخ بیکاری از سال ۲۰۱۰ مواجه شدند، در حالی که نرخ ۱۴.۲درصد در بین کارگران سفیدپوست مشاهده میشود

به طور کلی، این نرخ بیکاری با بالاترین ثبت داده ها به سال ۱۹۴۸ برمیگردد، در حالی که بیشترین گزارشات کاهش شغل در بیش از یک ماه مرتبط با سال ۱۹۳۹ میباشد.

پل اشوورت، اقتصاددان ارشد اقتصادی در اقتصاد سرمایه بر این باور است که افزایش چشمگیر ادعاهای مداوم در راستای مطالبات بیکاری بسیار ناامیدکننده است زیرا نشان می دهد که تعداد کمی از افراد به کار فراخوانده می شوند.

بازار خرده فروشی مارس: بزرگترین سقوط ماهانه تاریخی/  افت بی‌سابقه تولید در ۸۰ سال اخیر

اما ورشکستگی بسیاری از فروشگاههای خرده فروشی به عنوان قربانیان برنامه های ترامپ که اقتصاددان ها پیش بینی کرده بودند تا سه ماهه دوم سال میلادی جاری با یک رکود مواجه خواهند شد و همچنین شرکتهای انرژی نشانگر کاهش با بیشترین رقم طی یک سال گذشته بوده است.

در واقع شیوع ویروس کرونا موجب شده تا مصرف کنندگان هزینه های کمتری به خرید کالاهایی چون اتومبیل،  پوشاک وخوردن غذا در رستوران اختصاص دهند به طوریکه در ماه مارس با افت ۸.۷ درصدی روبرو شده که دو برابر بیشتر از افت ۳.۹ درصدی خرده فروشی در آغاز بحران مالی و اقتصادی ۲۰۰۸ بوده است.  

علاوه بر آن، بر اساس گزارش وزرات بازرگانی این کشور،  تولیدات صنعتی امریکا در ماه مارس با افت ۵.۴ درصدی به پایین‌ترین سطح در ۸۰ سال اخیر، یعنی از زمان جنگ جهانی دوم رسیده است.   

بر همین اساس، لیدیا بوسورنیز اقتصاددان ارشد امریکا در آکسفورد ایکونومیکس چندی پیش اعلام کرد که اختلال های به وجود آمده از ویروس کرونا موتور اصلی اقتصاد را متوقف خواهد کرد و ماندن مصرف‌کنندگان در خانه از ترس این بیماری به هزینه ها و مصرف اجتماعی آسیب قابل توجهی خواهد زد.

اعلام وام سه هزار میلیارد دلاری در راه مقابله با بحران کرونا / لغو تعهدات بدهی به چین از سوی مقامات امریکایی

بر اساس گزارش بی بی سی، در حالی که این کشور به میزان ۱.۲۸ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹ وام گرفته است، چند روز پیش از دریافت وام به میزان سه هزار میلیارد دلار در سه ماهه دوم خبر داد زیرا بسته های محرک مالی مربوط به این ویروس بودجه را منفجر کرده است.

این مبلغ بیش از پنج برابر رکورد سه ماهه قبلی که در اوج بحران مالی سال ۲۰۰۸ تعیین شده است، می باشد در حالی که کل بدهی دولت هم اکنون نزدیک به ۲۵ هزار میلیارد دلار رسیده است.

اگرچه برخی از جمهوریخواهان از تاثیر هزینه های بیشتر بر افزایش بدهی های ملی کشور ابراز نگرانی کرده اند، اما بحث و گفتگو در رابطه دریافت کمک های بیشتر در حال انجام است،

سی ان ان بیزینس نیز در گزارشی اعلام کرد که ایالات متحده با فروش اوراق قرضه دولتی وام می گیرد. این کشور از لحاظ تاریخی از نرخ بهره نسبتا کمی برخوردار بوده زیرا بدهی های آن نسبت به سرمایه گذاران در سراسر جهان نسبتا کم ریسک به نظر می رسد.

اما حتی قبل از شیوع این ویروس، بار بدهی کشور روند صعودی داشته که بسیاری از اقتصاددانان این میزان را برای رشد بلند مدت خطرناک میدانسته اند؛  در واقع کشور بیشتر از آنچه در نظر گرفته بود هزینه میکرده است.

افزایش تنش ها میان ایالات متحده و چین در سال های اخیر، وضعیت بدهی آمریکا را مجددا مورد بررسی قرار داده است. طبق گزارش واشنگتن پست در هفته گذشته، مقامات دولت ترامپ درباره لغو تعهدات بدهی به چین بحث کرده بودند اما رییس جمهور با بی اهمیت کردن این ایده اظهار کرد این کار آغاز یک بازی سخت است.

حتی قبل از شیوع کرونا، بار بدهی امریکا به دلیل هزینه های بالا روند صعودی را طی کرده که بسیاری از اقتصاددانان این میزان را برای رشد بلند مدت خطرناک میدانسته اند

 استاد اقتصاد و روابط عمومی دانشگاه پرینستون، در ماه گذشته به بی بی سی گفت: در حال حاضر، ادامه نرخ پایین نشان می دهد که اشتهای سرمایه گذاران برای بدهی های امریکا باقی مانده و این امر امکان دریافت وام را افزایش میدهد.

دفتر بودجه کنگره ماه گذشته پیش بینی کرد که کسری بودجه سال جاری به ۳.۷ دلار خواهد رسید، در حالی که بدهی ملی بالای ۱۰۰درصدتولید ناخالص داخلی را افزایش داده است.

بنابراین بر اساس اظهارات رییس بانک مرکزی هزینه کردن در جهت کاهش فشار اقتصادی امری ضروریست زیرا دستورات تعطیل کردن مشاغل برای کاهش سرعت ویروس حداقل برای ۳۰ میلیون نفر از نظر شغلی هزیته آور بوده است.

کد خبر: ۱۸٬۳۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha