۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
اعلام آمادگی ایران برای افزایش ترانزیت کالا با کشورهای آسیای مرکزی

اعلام آمادگی ایران برای افزایش ترانزیت کالا با کشورهای آسیای مرکزی

معاون حمل و نقل وزارت راه وشهرسازی با حضور در کنفرانس بین‌المللی تاجیکستان موقعیت جغرافیایی استراتژیک و مزیت‌های لجستیک ایران را تشریح کرد.

به گزارش بازار، شهریار افندی‌زاده گفت: این کنفرانس با حضور نمایندگان کشورهای ایران، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، ترکیه، چین، روسیه، بلاروس و روسا یا دبیران کل سازمان‌های حمل‌ونقلی و مراکز علمی و تحقیقاتی کشورها و شرکت‌های حمل و نقلی برگزار شد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تاجیکستان، به عنوان یک مرکز لجستیک قوی در کریدور ترانزیتی شرق-غرب می‌تواند نقش مهمی را در منطقه ایفا کند، افزود: ترانزیت کالای چین می‌تواند از مسیر تاجیکستان و از طریق ازبکستان، ترکمنستان به ایران و سپس به ترکیه و اروپا ارسال شود.

افندی‌زاده افزود: همچنین این کالای ترانزیت می‌تواند در آینده با شرایط مناسب و امن، از مسیر تاجیکستان به افغانستان و ایران و سپس به ترکیه و اروپا ارسال شود، بنابراین ارتباط ایران و تاجیکستان، نقش مهمی برای دو کشور در زمینه همراه کردن سایر کشورهای در مسیر کالای ترانزیت و صادرات و واردات دو کشور، نظیر ازبکستان، ترکمنستان و افغانستان خواهد داشت.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در مراسمی که در شهر کولاب تاجیکستان انجام شد نخستین قطار ترانزیتی آزمایشی تاجیکستان به ایران از طریق ازبکستان و ترکمنستان به مقصد ترکیه حرکت کرد که می‌تواند در آینده با انتقال بار ترانزیتی چین از مسیر قزاقستان یا ترکمنستان به سمت آذربایجان، گرجستان به ترکیه و اروپا به مسیر ترانزیتی عبوری از ایران تقویت شود.

افندی زاده افزود: ایران به منظور توسعه و گسترش زیرساخت‌های لجستیکی اقداماتی نظیر تدوین نقشه راه جامع لجستیک، به‌کارگیری حمل ونقل چندوجهی، حمایت از ایجاد شرکت‌های لجستیکی طرف سوم، مشارکت بخش خصوصی در توسعه لجستیک، ساماندهی زنجیره‌های تأمین کالا، ایجاد و توسعه مراکز لجستیکی را انجام داده است.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: نخستین اجلاس شش جانبه ترانزیتی وزرا در تهران در ۸ و ۹ اکتبر (۱۶ و ۱۷ مهر) با کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان فرصتی ارزشمند را برای هم‌افزایی و بهره‌مندی همه متولیان عرصه حمل‌ونقل، لجستیک و تجارت در منطقه ایجاد کرد.

افندی زاده گفت: در این اجلاس ابتکار ارزشمند برای هدفمند کردن و همسوسازی اقدامات اعضا در چارچوب یک برنامه عمل مشترک منطقه‌ای ۶ جانبه ترانزیتی، فراهم شده است. همچنین برنقش ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی برای رشد اقتصاد ملی و منطقه‌ای و گسترش تجارت و حمایت کامل از همه کریدورها و مسیرهای موجود و بالقوه که کشورهای آسیای مرکزی محصور در خشکی را به/از بازارهای جهانی وصل می‌کند، تاکید شده است.

افندی‌زاده گفت: در بیانیه پایانی اجلاس مذکور نیز، امکان هدف‌گذاری میان مدت ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن کالا بین ایران و پنج کشور دیگر مطرح شده است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: نیاز است ایران با کشورهای آسیای مرکزی که نقش مهم و کلیدی در مسیر ترانزیتی عبوری از ایران در کریدور شرق- غرب و شمال-جنوب دارند با یک دیپلماسی اقتصادی قوی و مستمر، به تعمیق مناسبات بصورت دو جانبه و چند جانبه با آن‌ها، اقدام کند تا بتواند از ظرفیت شبکه ترانزیت خود با اتکا بر توانمندی‌ها و سایر امکانات استفاده بهینه کند.

کد خبر: ۱۸۲٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha