۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
امسال انقلاب معدنی خواهیم داشت!
وزیر صمت در مراسم افتتاح طرح های معدنی:

امسال انقلاب معدنی خواهیم داشت!

رحمانی، وزیر صمت گفت: امسال در حوزه معدن ۵ برنامه مهم داریم که به یک انقلاب معدنی خواهد انجامید.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، رضا رحمانی در مراسم افتتاح طرح‌های معدنی با حضور رئیس جمهور در تشریح جزئیات این برنامه‌ها گفت: محور توسعه معادن کشور ۵ زیر مجموعه دارد که شامل اجرای نقشه راه معدن، نوسازی و تجهیز معادن، ساخت داخل، فعال سازی معادن کوچک و اکتشاف خواهد بود. وی با اشاره به این که امروز چند طرح در حوزه مس افتتاح خواهد شد و بزودی طرح‌های بزرگی با اشتغال بالای ۱۰ هزار نفر در حوزه فولاد نیز افتتاح خواهد شد، گفت: توسعه معادن زمان بر است با این حال سال گذشته اکتشافات بسیار خوبی در کشور انجام شده و کشفیات ما به اندازه کل اکتشاف کشور از ابتدا تاکنون بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این که امسال و سال آینده معدن به جایگاه واقعی خود نزدیک خواهد شد، افزود: هم اکنون کشور ما ۶۸ نوع ماده معدنی دارد و جزو ۱۰ کشور معدنی دنیا محسوب می‌شود.

رحمانی گفت: ظرفیت‌های موجود معدنی کشور ما را بر آن داشته تا ضمن بهره گیری از امکانات معدنی نسبت به توسعه صنایع معدنی نیز اقدام کنیم به گونه‌ای که امروز به یکی از کشورهای صاحب نام در این عرصه تبدیل شده ایم.

وی افزود: هم اکنون بسیاری از دانش‌های فنی مورد نیاز در اکتشاف و توسعه معادن و صنایع فلزی را کسب کرده و بومی سازی کرده ایم تا آنجا که از یک وارد کننده به صادر کننده تبدیل شده ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که سال گذشته ۴۷۰ میلیون تن ماده معدنی در کشور استخراج شده است، گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده امسال این رقم به بالای ۵۰۰ میلیون تن خواهد رسید.

رحمانی با بیان این که حدود ۳۵ درصد استخراج حوزه معدن در سال گذشته به حوزه فلزات اختصاص داشته، افزود: اگرچه در سال‌های گذشته به دلیل رکورد مسکن و کاهش تقاضای این بخش برای مواد معدنی ما باید با کاهش مواجه می‌شدیم، اما به خاطر رشد استخراج فلزات در مجموع صنایع معدنی ما با رشد مواجه شده است.

وی با بیان این که سال گذشته در زمینه صادرات اقدامات خوبی انجام شده و بخش معدن نیاز ارزی خود و دیگر بخش‌ها را تأمین کرده است، گفت: سال گذشته در قالب اجرای برنامه تهاتر که برای اولین بار اجرا شد نه تنها نیاز ارزی صنایع معدنی را تأمین کردیم بلکه از ارز حاصل از صادرات این بخش به بخش‌های دیگر نظیر صنایع خودرو، لوازم خانگی و ... نیز کمک شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که هم اکنون در ساخت داخل آب دیده شده ایم و در اداره صنایع معدنی مشکل لاینحلی نداریم، افزود: اگرچه صنایع معدنی ما جزو اولین صنایع مورد تحریم بودند، اما تاکنون در این صنایع به ویژه در بخش فولاد، مس و آلومینیم مشکل خاصی نداشته ایم.

رحمانی به اکتشافات جدید نیز اشاره کرد و گفت: با این اکتشافات ذخایر مس کشور ۳ برابر شده و علاوه بر استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی که از قبل کانون مس کشور بودند امسال در ۵ استان دیگر نظیر سیستان و بلوچستان، خراسان، اردبیل و یزد نیز ذخایر جدید کشف شده است.

وی با بیان این که کشف ذخایر مس در استانی همچون استان سیستان و بلوچستان یک نوید برای آینده محسوب می‌شود، افزود: با اقدامات انجام شده بهره برداران معادن را ملزم کرده ایم تا در جذب نیرو از نیروهای بومی منطقه استفاده کنند و در تأمین مواد و تجهیزات حتی الامکان از ظرفیت‌های استان استفاده کنند تا با این کار معادن را با همسایگان معادن آشتی دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: امسال ذخایر سنگ آهن کشور نیز حداقل ۲ برابر شده است.

رحمانی در پاسخ به سوال رئیس جمهور مبنی بر این که اکتشافات اخیر سطحی بوده یا اکتشاف در اعماق نیز بوده است، گفت: بیشتر این اکتشافات سطحی بوده است، اما اکتشاف در اعماق نیز آغاز شده است و این نوع اکتشاف نیازمند تجهیزاتی است که در حال فراهم کردن آن هستیم و اگر اکتشاف در عمق انجام دهیم قطعاً این ذخایر بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت و تولید صنایع معدنی کشور افزود: در سال‌های اخیر سرمایه گذاری خوبی در فولاد، آلومینیوم و مس انجام شده است و هم اکنون ظرفیت مس کشور ۳ برابر مصرف داخلی است و ۲ برابر نیاز داخلی تولید می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص معادن روی هم گفت: در زمینه روی ما ۸ برابر نیاز داخلی ظرفیت داریم که ۴ برابر این نیاز را تولید می‌کنیم.

رحمانی به مسئله خام فروشی مواد معدنی نیز اشاره کرد و افزود: در ۷ سال گذشته روند صادرات مواد خام معدنی نزولی بوده است و ما با وضع مقررات مناسب و همچنین تکمیل زنجیره تولید تلاش کرده ایم تا از خام فروشی جلوگیری شود.

وی با بیان این که از سال ۸۴ تا ۹۴ بیست تا ۳۳ میلیون تن سنگ آهن به صورت خام صادر می‌کرده ایم، گفت: این رقم در سال گذشته به ۶ میلیون تن کاهش پیدا کرده که عملاً نشان می‌دهد جلوی خام فروشی گرفته شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که سال گذشته از نظر صادرات مواد معدنی رکورد زده ایم، افزود: سال گذشته علیرغم همه مشکلات و وجود تحریم‌ها ۹ میلیارد دلار مواد معدنی از کشور صادر شده است.

رحمانی یکی دیگر از محورهای توسعه صنایع معدنی کشور را فعال سازی صنایع کوچک عنوان کرد و گفت: اخیراً به صاحبان صنایع کوچک پیشنهاد داده ایم که در صورت فعال کردن این معادن مواد استخراج شده آن‌ها را به صورت طولانی مدت و به قیمت روز خریداری خواهیم کرد.

وی در مورد واگذاری پهنه‌های جدید و همچنین ورود برخی معادن به بورس نیز افزود: در این زمینه مذاکرات خوبی با وزارت اقتصاد در حال انجام است تا بتوانیم برخی معادن را در قالب یک هلدینگ وارد بورس کنیم که جزئیات آن در هفته‌های آتی اعلام خواهد شد.

کد خبر: ۱۸٬۲۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha