۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
نرخ بهره وری باید به ۲.۸ درصد برسد
رئیس سازمان ملی بهره وری:

نرخ بهره وری باید به ۲.۸ درصد برسد

پیشوایی، رئیس سازمان ملی بهره وری گفت: متوسط رشد بهره وری طی ده ساله اخیر حدود منفی یک درصد بوده است. در حالی که هدف تحقق رشد ۲.۸ درصدی در بهره وری داشته ایم.

به گزارش بازار، میرسامان پیشوایی رئیس سازمان ملی بهره وری گفت: رشد سیستم‌ها از دو مسیرِ تزریق سرمایه، نیروی انسانی، تجهیزات و... صورت می‌پذیرد، اما در مسیر دوم می‌توان با تولید خروجی بیشتر از منابعی که در اختیار است و بدون تزریق ورودی بیشتر بازده بالاتری گرفت. بهره وری در مسیر دوم معنا پیدا می‌کند.

به گفته او رشد بهره وری چهار ریشه دارد که عبارت از تدبیر، نوآوری، همکاری و رقابت است. در پیام نوروزی امسال رهبر انقلاب، هدف از دانش بنیان شدن اقتصاد کشور، رشد بهره وری بیان شد. ملاحظه می‌شود که تعداد شرکت‌های دانش بنیان زیاد بوده است، اما آیا این رشد بالا به افزایش بهره وری منجر شده است؟ جواب منفی است. متوسط رشد بهره وری طی ده ساله اخیر حدود منفی یک درصد بوده است. در حالی که هدف تحقق رشد ۲.۸ درصدی در بهره وری داشته ایم.

پیشوایی می‌گوید: بخشی از شکاف به وجود آمده ناشی از تاخیر و زمان بر بودن اقدامات بوده که طبیعی است. اما اساسا در کشور بین «دانایی» و «توانایی» شکاف جدی وجود دارد. به این صورت که مقاله علمی زیاد تولید می‌شود، ولی مهارت تبدیل آن و ورود به بازار وجود ندارد؛ بنابراین ابرمسئله حوزه علم و فناوری در ایران، تبدیل دانش به ثروت یا همان تبدیل دانایی به توانایی است.

او گفت: منطقا باید با افزایش نوآوری، بهره وری افزایش یابد، اما در برخی مواقع این نتیجه اتفاق نیفتاده و این مسئله به دلیل عدم وجود رشد ارگانیک بوده است. به عنوان مثال «سیلیکون ولی» در آمریکا به عنوان شهرکی موفق در نوآوری و اصطلاحا بهشت نوآوری دنیا شناخته می‌شود.

رئیس سازمان ملی بهره وری گفت: برخی کشورها به اشتباه خیال کرده اند که صرفا با ایجاد چیزی شبیه به این شهرک‌ها می‌توانند نوآوری را افزایش دهند. مثلا عربستان، دره ریاض را احداث کرده و برای آن هزینه زیادی کرده، ولی در نوآوری موفق نشده است. در حالی که مشکل اصلی، نبودن این مکان‌ها نیست بلکه این مکان‌ها به صورت تدریجی و خودجوش پدید آمده و به صورت ارگانیک رشد کرده است. بنابر این باید یک نگاه زیست بومی به حوزه نوآوری داشته باشیم و برای بلوغ آن طراحی کنیم.

کد خبر: ۱۸۱٬۸۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha