۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
پسته خوشاب برای عرضه در بورس کالا آماده می‌شود

پسته خوشاب برای عرضه در بورس کالا آماده می‌شود

عرضه محصول‌های کشاورزی در بورس کالا، زمینه مناسبی برای کاهش هزینه‌های دولت در خرید تضمینی، پرداخت مطالبات کشاورزان، تعیین مناسب قیمت‌ها و کاهش نقش دلالی است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، عرضه پسته خوشاب در بورس کالا موضوعی است که از مسئولان شهرستان خوشاب و نماینده سربداران در مجلس شورای اسلامی به بهانه برگزاری دومین جشنواره پسته در این شهرستان مورد طرح قرار گرفته است.

ابراهیم رودسرابی مدیر جهاد کشاورزی خوشاب در خصوص مزایای عرضه پسته خوشاب در بورس کالا گفت: شفاف سازی قیمت‌ها یکی از مزیت‌های اصلی عرضه پسته در بورس کالا است به طوری‌که با این اقدام، قیمت پسته در تمام کشور و جهان قیمت آن یکنواخت اعلام و این قیمت به نفع تولیدکننده است. همچنین برندسازی و نمادسازی و معرفی پسته خوشاب که اکنون بسیاری از مردم از آن اطلاعی ندارند از مزیت‌های دیگر عرضه پسته خوشاب در بورس کالا است.

شهرستان خوشاب در حالی که با بیش از ۱۲ هزار هکتار باغ‌های زیرکشت پسته رتبه دوم خراسان رضوی را با درآمدی معادل ۲۵ هزار میلیارد ریال دارد، اما دلال‌بازی و واسطه‌گری در زمان فروش محصول یکی از آفاتی است که کشاورزان هرساله در زمان برداشت با آن روبه‌رو هستند و ورود پسته به بورس کالا فرصتی طلایی است کشاورزان از سود برداشت محصولات‌شان عادلانه بهره‌مند شوند.

عرضه محصول‌های کشاورزی در بورس کالا، زمینه مناسبی برای کاهش هزینه‌های دولت در خرید تضمینی، پرداخت مطالبات کشاورزان، تعیین مناسب قیمت‌ها و کاهش نقش دلالی است.

سیاست خرید تضمینی برخی از محصول های کشاورزی در روند اجرای خود با مشکلاتی مانند تحمیل بار مالی اضافی به دولت نظیر حمل و نقل، خرید و انبارداری و عدم بهبود کیفی محصول ها و تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان مواجه است که مجلس به منظور رفع این نواقص در سال ۱۳۸۹ ذیل ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، سیاست قیمت تضمینی را به تصویب رساند.

طبق آیین‌نامه اجرایی بند ۳۳، هیئت وزیران، قیمت تضمینی محصول‌های کشاورزی را که بر مبنای هزینه تمام شده قیمت محصول است، تعیین و کشاورز می‌تواند اقدام به عرضه محصول در بورس کالا ‌کند.

پس از معامله محصول در بورس کالا و در صورت پایین‌بودن قیمت معامله نسبت به قیمت تضمینی اعلام شده، دولت موظف است مابه‌التفاوت دو قیمت را به کشاورزان پرداخت کند.

رتبه دوم کاشت پسته
شهرستان خوشاب با دارا بودن رتبه دوم سطح زیرکشت پسته خراسان رضوی و داشتن رتبه اول کیفیت پسته کله قوچی در خراسان رضوی یکی از شهرستان‌هایی است که به دنبال عرضه پسته در بورس کالا است.

ابراهیم رودسرابی مدیر جهاد کشاورزی خوشاب با اشاره به برگزاری دومین جشنواره پسته در این شهرستان از ۲۶ تا ۲۹ مهر امسال در این شهرستان گفت: شهرستان خوشاب یکی از قطب‌های تولید پسته خراسان رضوی است و نیازمند توجه بیشتر مسئولان و سرمایه گذاری بیشتر در زمینه پسته است.

وی با بیان این‌که پسته شهرستان خوشاب هم‌اکنون به کشورهای اروپایی و آسیایی نظیر آلمان، سنگاپور و مالزی صادر می‌شود، افزود: پیش بینی شده است امسال گردش مالی و فروش پسته خوشاب در این شهرستان حدود ۲۵ هزار میلیارد ریال باشد.

وی با تاکید بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این شهرستان و بالابودن ظرفیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف کشاورزی مانند تخمه آجیلی، انگور و پسته افزود: یکی از اقدامات انجام شده در شهرستان پیگیری درخواست سرمایه گذاران برای تشکیل و عرضه پسته خوشاب به بورس کالا است.

ضمانت‌های بانکی
رودسرابی با اشاره به برخی از مشکلات عرضه پسته خوشاب در بورس کالا در پیگیری‌های انجام شده، افزود: درخواست ضمانت‌های سنگین بانکی و غیربانکی برای عرضه پسته خوشاب در بورس کالا از مشکلات بر سر راه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این شهرستان است.

به گفته وی؛ بخشی از این ضمانت‌ها نیز به صورت نقدی درخواست شده که در بانک باید قرار بگیرد که اکنون سرمایه گذاران بخش خصوصی را با مشکلاتی در این زمینه روبه‌رو کرده است.

رودسرابی درباره مزایای عرضه پسته خوشاب در بورس کالا گفت: شفاف سازی قیمت‌ها یکی از مزیت‌های اصلی عرضه پسته در بورس کالا است و در تمام کشور و جهان قیمت آن یکنواخت اعلام می‌شود و این قیمت به نفع تولیدکننده است.

وی افزود: برندسازی و نمادسازی و معرفی پسته خوشاب که اکنون بسیاری از مردم از آن اطلاعی ندارند از مزیت های دیگر عرضه پسته خوشاب در بورس کالا است.

وی با بیان این‌که ۱۷ ترمینال پسته پاک‌کنی در این شهرستان در حال فعالیت است و جای گسترش بیشتری دارد، افزود: با توجه به تولید پیش بینی شده و سطح زیرکشت بیش از ۱۲ هزار هکتاری پسته در شهرستان در سال‌های گذشته بعضا کشاورزان در ترمینال‌های فراوری پسته با مشکلاتی روبه‌رو بودند که با افزایش آن‌ها این مشکلات، امسال حل شده است و تا گسترش ۴۰ ترمینال فراوری پسته در شهرستان خوشاب این ظرفیت وجود دارد.

ایجاد صنایع تبدیلی
فرماندار خوشاب نیز در این باره گفت: شهرستان خوشاب در تولید پسته و صنایع تبدیلی دارای ظرفیت بالایی است و برای حل مشکلات پسته‌کاران انجمن پسته و دفتر مطالعات پسته در این شهرستان راه اندازی شده است.

محمود شم‌آبادی با اشاره این‌که یکی از اقدامات در حال پیگیری عرضه پسته شهرستان خوشاب در بورس کالا است، گفت: با توجه به پیش بینی تولید ۲۵ هزار تنی پسته تر در سال جاری در این شهرستان یکی از اقدامات مهم پیگیری درخواست سرمایه‌گذاران برای عرضه پسته خوشاب در بورس کالا است و در این زمینه اقدام‌های اولیه انجام شده است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای سرمایه‌گذاری در شهرستان خوشاب در زمینه پسته و محصول‌های تولیدی وابسته گفت: برگزاری جشنواره پسته در این شهرستان که از ۲۶ تا ۲۹ مهر برگزار می‌شود، فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است که از این ظرفیت بتوانند استفاده کنند.

شم‌آبادی اضافه کرد: یکی از راه‌های توسعه شهرستان خوشاب استفاده از ظرفیت تولیدات محصول‌های کشاورزی مانند پسته و ارزآوری موجود است که باعث رونق تولید و اشتغال در این شهرستان و کشور شده است.

کد خبر: ۱۸۱٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha