۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
تصمیم اوپک‌پلاس بر مبنای شاخص‌های اقتصادی است
عراق:

تصمیم اوپک‌پلاس بر مبنای شاخص‌های اقتصادی است

شرکت دولتی بازاریابی نفت خام عراق (سومو) اعلام کرد که تصمیم اعضای اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه بر مبنای شاخص‌های اقتصادی گرفته شده است.

به گزارش بازار، سومو روز یکشنبه (۲۴ مهرماه) اعلام کرد که تصمیم‌های ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) بر اساس شاخص‌های اقتصادی است و با اجماع گرفته می‌شود.

این شرکت عراقی ادامه داد: در میان کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس توافق‌نظر کامل وجود دارد که بهترین رویکرد در رویارویی با تردیدهای پیش روی بازار نفت، رویکرد پیشگیرانه است که سبب حمایت از ثبات بازار می‌شود و رهنمودهای مورد نیاز آینده را ارائه می‌دهد.

به گزارش شانا، ۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در سی‌وسومین نشست خود با کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تولید از ماه نوامبر (آبان‌ماه - آذرماه) تا دسامبر سال ۲۰۲۳ به اجماع رسیدند.

اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.

کاخ کرملین ۱۷ مهرماه ائتلاف اوپک‌پلاس را به‌دلیل موافقت با کاهش عرضه نفت که با آشفتگی ایجادشده از سوی آمریکا در بازار جهانی نفت مقابله می‌کند، تحسین کرد.

با این حال، جو بایدن در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا ضمن اشاره به پیامدهای تصمیم ائتلاف اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای نفت خام در ماه نوامبر برای روابط آمریکا با عربستان اظهار کرده بود: درباره گام‌های بعدی با کنگره آمریکا مشورت خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم ۱۹ مهرماه و یک هفته پس از انتقاد واشنگتن از تصمیم اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای در ماه نوامبر گفته بود: روسیه علیه کسی در بازار انرژی کار نمی‌کند و به‌دنبال تعادل بین عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی است.

وی ضمن تأکید بر اینکه هدف روسیه ایجاد ثبات در بازارهای انرژی و حصول اطمینان از توازن بین عرضه و تقاضاست، تصریح کرده بود: ما همچنین فعالانه در چارچوب اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش) کار می‌کنیم.

هیثم الغیص، دبیرکل اوپک در این باره گفته است که هدف ائتلاف اوپک‌پلاس حفظ ثبات بازار است و این تصمیم به دور از اهداف سیاسی و با هدف بهبود عملکرد اقتصاد جهانی گرفته شد.

کد خبر: ۱۸۱٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha