صنایع کوچک و متوسط با خروج از زیرمجموعه صمت، رها شده‌اند
رئیس اتاق کرمان:

صنایع کوچک و متوسط با خروج از زیرمجموعه صمت، رها شده‌اند

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: خروج صنایع کوچک و متوسط از زیرمجموعه سازمان صمت و پیوستن آنها به شرکت شهرک های صنعتی، به دلیل کمبود امکانات در این شرکت، عملا به رهاشدگی صنایع در کرمان بسیار مشهود است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سید مهدی طبیب زاده رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه صنایع کوچک و متوسط از زیرمجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت خارج شده و به شرکت شهرک های صنعتی پیوسته اند، گفت: شرکت شهرک های صنعتی به دلیل نداشتن امکانات، توان اداره صنایع را ندارد و رهاشدگی صنایع در کرمان بسیار مشهود است.

مهدی طبیب زاده در نشست بررسی مسائل و مشکلات فعالان حوزه صنعت و معدن افزود: صنایع استان یا بسیار کوچک و کارگاهی و یا بسیار بزرگ هستند، به همین دلیل نمی توان زنجیره تولید را کامل کرد و استان را صنعتی دانست.

وی ادامه داد: تمرکز فعالیت های صنعتی در چهار شهرستان شهربابک، رفسنجان، سیرجان و زرند است و همچنین عمده ارزش افزوده در حوزه های فولاد، مس و خودروسازی ایجاد می شود.

طبیب زاده، با تاکید بر اینکه باید به صنایع کوچک توجه و احکامی برای متوازن سازی توزیع صنایع کوچک و متوسط صادر شود، گفت: صنایع کشور برای نوسازی، بازسازی و به روزسازی نیاز اساسی به احکام جدید در احکام برنامه هفتم توسعه کشور دارند.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: صنایع بزرگ براحتی تسهیلات دریافت می کنند اما صنایع کوچک با مشکلاتی روبرو هستند که پیشنهاد می شود صندوق حمایت از سرمایه گذاری و صنایع کوچک فعال و همچنین بانک صنایع کوچک راه اندازی شود.

وی تصریح کرد: شرکت های بزرگ هیچ الزامی برای تهیه تجهیزات و امکانات خود از استان و منطقه خود ندارند و در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد نیازهای شرکت های بزرگ از استان و ۸۰ درصد از خارج از استان تهیه می شود و این موضوع فروش تولیدات برخی صنایع را با مشکل روبرو کرده است.

قانون جدید اتاق بازرگانی تا ۱۰ روز دیگر به صحن علنی مجلس می آید
در ادامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در قانون جدید اتاق بازرگانی مشکلات و معضلات قبلی کنار گذاشته شده و ظرفیت ها لحاظ شده است، گفت: تدوین قانون جدید اتاق بازرگانی تقریبا تمام شده و تا ۱۰ روز آینده به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.

محمدرضا پورابراهیمی بیان کرد: اتاق کرمان بازوی توانمندی برای اتاق ایران است و در همه حوزه ها مانند تعداد اعضا، حجم فعالیت های اقتصادی، درآمدزایی، پژوهش و تحقیق جز ۵ اتاق برتر کشور محسوب می شود و کمتر سرفصلی در چهار وزارتخانه مطرح حوزه های اقتصادی وجود دارد که اتاق کرمان به صورت تخصصی و کارشناسی به آن نپرداخته باشد.

وی گفت: به نظر می رسد برنامه ششم توسعه به احتمال زیاد یک سال دیگر تمدید شود و از اتاق کرمان درخواست داریم برنامه ششم توسعه، نقاط ضعف، قوت و نحوه اجرای و تحقق آن را در استان کرمان آسیب شناسی کند.

پورابراهیمی، با اشاره به اینکه ۱۵ آذرماه متن لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس ارائه می شود، اظهار کرد: در این زمینه اتاق کرمان کارگروهی تشکیل و بسته پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲ استان را حداکثر تا یک ماه دیگر به مجمع نمایندگان استان ارائه دهید تا رایزنی های لازم با وزرا صورت گیرد.

۷ قانون پایه ای تولید فقط ۳۵ درصد اجرا شده است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست با بیان اینکه اولویت فعالیت های کمیسیون توسعه صنعتی کشور است، گفت: کم کردن و اصلاح قوانین مدنظر ماست که البته اجرای قوانین مرتبط با حذف فساد، رانت و امضاهای طلایی بسیار زمان بر است.

مصطفی طاهری اظهار کرد: در مورد تولید ۷ قانون پایه ای، دائمی، فوق العاده و بدون عیب و نقص داریم که بر اساس اعلام دیوان محاسبات کشور در بهترین حالت ۳۵ درصد اجرا شده است که ۹۵ درصد بخش اجرا نشده به دلیل ترک فعل دولت بوده است.

طاهری، با اشاره به آئین نامه های دست و پاگیر در حوزه تولید افزود: هیات مقررات زدایی درحال نسخ یکسری قوانین است. وی ادامه داد: قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی، هفته آینده ابلاغ می شود و امیدواریم با اجرای این قانون، حکمرانی ها به سمت داده محور و سامانه محور سوق داده شود.

مشوق ها برای صنایع اجرا شود
در ادامه عضو هیات رئیسه اتاق کرمان و نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با بیان اینکه صدور بخشنامه های جدید، سیاست گذاری و برنامه ریزی برای فعالیت های واحدهای تولیدی را حتی برای ۱۰ روز آینده با مشکل روبرو می کند، گفت: این در حالی است که بر اساس قانون هرگونه تصمیم گیری باید از ۶ ماه قبل اعلام شود تا برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

عباس جبالبارزی افزود: ۴۵ درصد سهمیه اشتغال کشور مربوط به بنگاه های کوچک و متوسط است که برای حفظ این اشتغال باید برای آنها مشوق هایی در نظر گرفته شود اما در عمل مشاهده شده مشوق ها در حد شعار باقی می مانند و اجرا نمی شوند.

جلوی فعالیت های تولیدی غیرقانونی گرفته شود
همچنین رئیس دفتر نمایندگی اتاق کرمان در سیرجان در این نشست گفت: متاسفانه به دلیل مسائل بسیار زیادی که برای صنایع کوچک ایجاد می شود روزانه شاهد تعطیلی چندین واحد هستیم و به نظر می رسد که این واحدها فراموش شده اند.

حسین نجف آبادی پور، افزود: رقابت بین واحدهای تولیدی دارای مجوز و استاندارد با واحدهای تولیدی بدون مجوز غیرممکن است که باید برای نجات تولید کشور، جلوی اینگونه اقدامات غیرقانونی را گرفت.

مدیریت ارزی محقق نشده است
در ادامه عضو هیات رئیسه اتاق کرمان، به مداخله بانک مرکزی و دولت در فرآیند ارز کشور از سال ۱۳۹۷ اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف تعهد ارزی مدیریت ارز بود که در حال حاضر تقاضای ارز کشور را تحت شعاع خود قرار داده است.

آرش علوی بیان کرد: ایجاد برخی اجحاف ها در حسابرسی ها و عدم نیروی کارشناس حرفه ای در سازمان تامین اجتماعی، همچنین قیمت گذاری دستوری و صدور بخشنامه های ناگهانی و عجیب، از جمله مشکلات صنایع است.

گفتنی است در این نشست برخی فعالان حوزه های صنعت و معدن از بخش خصوصی و دولتی به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند.

کد خبر: ۱۸۱٬۴۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha