۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
باران دسترنج کشاورزان قم را درو کرد؛ طغیان ملخ همراه با سیل در دوران کرونا
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

باران دسترنج کشاورزان قم را درو کرد؛ طغیان ملخ همراه با سیل در دوران کرونا

قم - رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به بارش‌های سیل آسای اخیر در قم، گفت: از ابتدای امسال در پی بارش تگرگ و بارش‌های سیلابی ۴۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

هیفاء پردل؛ خبرگزاری بازار- قم هرچند جزو استان‌های کم آب کشور و کویری محسوب می‌شود ولی بخش کشاورزی آن دارای ظرفیت‌های مطلوبی است؛ کل زمین‌های قابل کشت قم ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم شامل ۴۶ صدم درصد اراضی قابل کشت کل کشور می‌شود.

کشت سبز در استان قم شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است؛ هم‌چنین میزان متوسط تولید در بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۶۴ هزار تن است که شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی می‌شود.

باید گفت که بیشترین بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستائیان تشکیل داده‌اند یعنی ۴۵ درصد اشتغال مردم روستایی استان را بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است.

امسال در استان کم آب و کویری قم شاهد بارش‌های مطلوب بهاری بودیم، هرچند اندکی مسرت بخش بود ولی این بارش‌ها که در چهار نوبت در قم رخ داد بسیار شدید بود و به دنبال آن بخش‌ها و روستاهایی از قم با چالش سیل روبرو شد.

اما این تنها چالش بخش کشاورزی نیست چرا که مراتع قم امسال با طغیان ملخ‌هایی از نوع بومی هم روبرو هستند؛ طبق برآورد کارشناسان جهاد کشاورزی خسارت سیل و تگرگ اخیر در استان ۴۰ میلیارد تومان بوده است.

خسارت تگرگ و سیلاب در بخش‌های کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: خسارت‌های تگرگ به بخش کشاورزی قم در ۳ بخش باغی، زارعی و تأسیسات زیربنایی رخ داده است که عمده این خسارت‌ها در مناطقی بود که شکوفه درختان به تازگی جوانه زده و تگرگ و خسارت سیلاب بخشی از آن را از بین برده است.

عباس پورمیدانی افزود: از ابتدای امسال تاکنون براثر سیلاب و تگرگ ۴۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شده است که در ۴ نوبت به طور اساسی خسارت سرما، سیل و تگرگ را در استان قم شاهد بودیم که هر ۴ مورد آن از سوی کارشناسان کشاورزی رصد شده است؛ اینکه در چه بخشی خسارت‌ها رخ داده، این برآورد را در فرم‌های مرتبط جمع‌آوری و وزارت کشاورزی ابلاغ شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برآورد خسارت‌ها از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی استان قم در بخش‌های مختلف، بیان کرد: بعد از ابلاغ این برآوردها گزارش‌های ما در وزارت کشاورزی و به طور ملی منعکس شده است.

تقاضای اعتبار ۷۵ میلیارد تومانی برای جبران خسارت‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم تصریح کرد: ۱۵ استان دیگر کشور هم به بخش کشاورزی آن‌ها خسارت‌هایی وارد شده ولی با توجه به اینکه استان قم دارای کم‌ترین خسارت‌ها بود ولی با تخصیص اعتبار برای جبران خسارت‌های بخش کشاورزی آن موافقت شد.

پورمیدانی در ادامه به آفت ملخ‌های بومی هم اشاره و عنوان کرد: در کنار سیلاب و خسارت‌های تگرگ در جریان بارندگی‌های اخیر مراتع استان قم با هجوم ملخ‌های بومی هم روبرو هستند که این نوع ملخ‌ها در مقایسه با نوع مراکشی و  صحرایی، آفت کم‌تری دارند ولی از ورود آن به شهر باید جلوگیری و با آن مبارزه کنیم.

حمله ملخ‌های بومی به مراتع قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم اظهار داشت: استاندارد تراکم این نوع ملخ‌ها در این فصل از سال باید زیر یک هزار تا ۵۰۰ هزار عدد در هکتار باشد اما اکنون تعداد این نوع ملخ زیر ۲۰۰ هزار تا در هکتار رسیده است؛ این ملخ‌ها از نوع ملخ مهاجم و به لحاظ تراکم آمار ملخ بومی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه این ملخ‌ها به سن بلوغ رسیده‌اند و ممکن است وارد شهر قم شوند، گفت: اکنون ۳۰ هزار هکتار از مراتع استان آلوده است و ما مبارزه را تا ۴۰۰ هکتار انجام دادیم که باید در این زمینه موارد زیست محیطی را هم مدنظر داشته باشیم.

گفتنی است؛ طبق برآورد رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم هرچند بحران کرونا به بخش تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی آسیب نرسانده اما با کاهش مصرف مواد غذایی خسارت به واحدهای پرورش دام و طیور و واحدهای پرورش ماهی زینتی و گل‌های زینتی و فرآوری مواد غذایی ۹۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

کد خبر: ۱۸٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha