۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
گرانی، پراید را هم رو سفید کرد/ دعوت به کار مجدد از پراید پرخطر
با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان چه خودروهایی می توانید بخرید؟

گرانی، پراید را هم رو سفید کرد/ دعوت به کار مجدد از پراید پرخطر

پراید ۱۱۱ که حدود ۲ هفته از توقف خط تولید آن سپری می شود، در صورت نیاز دوباره تولیدش از سرگرفته خواهد شد. این در حالی است که بیش از ۲۴ سال از تولید این خودرو در جاده مخصوص سپری می‌شود و بارها و بارها بازنشستگیش به تعویق افتاده است.

خبرگزاری بازار– گرانی‌های اخیر پراید را هم رو سفید کرد.  پراید ۱۱۱ که  خط تولیدش از چهارم اردیبهشت امسال متوقف شده، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده  و ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار قیمت خورده است. کسی فکرش را هم نمی‌کرد خودرویی که در سال های گذشته اراب مرگ لقب گرفته بود و رکود دار تصادفات جاده ای بوده، با چنین واکنشی از طرف بازار مواجه شود. قیمت ها در بازار به قدری افزایش پیدا کرده که مسئولان سایپا از آمادگی برای راه اندازی دوباره خطوط تولید پراید البته برای تنظیم بازار سخن می‌گویند. البته معاون بازاریابی شرکت سایپا این رفتار بازار را طبیعی دانسته و می گوید:  در هنگام توقف خط تولید پیکان و زانتیا هچنین رفتارهایی را در بازار شاهد بودیم و معمولا قیمت خودروها بعد از بازنشستگیشان  روند صعودی به خود می گیرد. اما به نظر می رسد که ریشه این گرانی را باید در انحصار در تولید خودرو، کاهش قدرت خرید و البته نبود تنوع خرید برای مشتریان جستجو کرد. گشتی در بازار نشان می‌دهد که با بودجه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان شما تنها قادر به خرید دو محصول تیبا معمولی و پراید هستیم.

تولید پراید از سر گرفته می‌شود!؟

گرانی برای هیچ کس فایده نداشته باشد، حداقل پراید را روسفید کرده است. کار به جایی رسیده که معاون بازاریابی و فروش سایپا می‌گوید: این خودروساز آماده است در صورت لزوم و موافقت مراجع فرادستی فروش پراید را برای تنظیم بازار از سر بگیرد.

حسین کاظمی‌ ‌با بیان اینکه در روزهای اخیر پیشنهادهایی به سایپا برای عرضه دوباره این خودرو به منظور تنظیم بازار ارایه شده، خاطرنشان کرد: تولید دو مدل پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ متوقف شده، اما خط تولید پراید ۱۳۱ برای انجام تعهدات قبلی همچنان فعال است و با افزایش ظرفیت آن و برای کاهش قیمت‌ها می‌توان عرضه پراید را از سر گرفت.

اما در حالی پراید بعد از ۲۴ سال در حالی دوباره دعوت به کار شده که خط ‌تولید یک مدل خودرو در کشورهای پیشرفته معمولا بیشتر از ۱۰‌سال قدمت ندارد. با این حال، ‌پراید ارزان‌ترین خودروی بازار انحصاری ایران است و حالا مدیران خودروسازی می‌گویند که ‌جایگزین خاصی به جز تیبا برای پراید نداریم.

انتخاب های خریداران بازهم محدود تر شد

از آنجایی که خرید خودرو از کارخانه دار و پیش فروش خودرو برای مردم عادی امری محال به نظر می رسد، کسانی که خواهان خرید خودرو صفر کیلومتر هستند باید در نهایت دست به دامن دلال‌ها  واسطه ها شوند.   البته خرید از بازار هم با این قیمت های فعلی دیگر شبیه یک رویا برای اقشار کم درآمد جامعه شده است.   در حال حاضر پراید ۱۳۲ در بازار ۸۳ میلیون تومان و تیبا معمولی ۹۰ میلیون تومان و پراید ۱۱۱ هم ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار قیمت دارد. حتی مدل هاچ بک تیبا بالای ۱۰۰ میلیون تومان یعنی ۱۱۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود.  با این اوصاف مشتریان واقعی بازار با بودجه زیر ۱۰۰ میلیون تومان تنها ۳ حق انتخاب دارند.

آزادسازی واردات خودروهای دست دوم

شرایط به قدری در بازار خودرو نگران کننده است که برخی از کارشناسان از آزاد سازی واردات خودروهای دست دوم سخن می‌گویند. به عنوان مثال در حال حاضر تویاتا یاریس مدل ۲۰۱۲ یا کمری مدل ۲۰۱۰ در بازارهای جهانی خودرو قیمتی کمتر از پراید  دارند و همین مساله می تواند به خرید اقشار کم درآمد جامعه کمک کند.

پراید یا ارابه مرگ؟

از اوایل دهه۹۰ بود که انتقادات از ناامنی و مشکلات فنی پراید بالا گرفت. رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران ‌در ‌سال ۱۳۹۲، پراید را به‌عنوان رکورددار وسایل نقلیه در کشته‌شدن سرنشینان خودرو معرفی و اعلام کرد ‌بر اساس آمار این سازمان، ۲‌هزار و ۴۵۴نفر در این‌سال براساس تصادف رانندگی با این خودرو جان خود را ‌از دست دادند و ۱۳.۶‌درصد از تصادفات منجر به فوت به این خودرو اختصاص پیدا کرد. ‌همین چندماه پیش بود که رئیس‌پلیس راهور ناجا اعلام کرد امروز سهم ‌خودروسازها در تصادفات کم نیست و آنها در واقع ارابه مرگ تولید می‌کنند. سردار سیدکمال ‌هادیان‌فر در ‌انتقادات خود از خودروهای ایرانی به وضوح از پراید انتقاد کرده و گفت نباید اجازه تردد به این خودرو در ‌کشور داده شود. ‌

پراید رکورددار تصادف ‌

علاوه بر اینها، آمار اعلام‌شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی نشان می‌دهد که در سوانح رانندگی بازه ‌زمانی ۱۰ماهه فروردین تا پایان دی ۹۷ در ۷۹.۵‌درصد سوانح خودروهای سواری شخصی نقش داشتند که ‌در ۲۸.۵‌درصد پراید و ۲۶‌درصد پژو نقش داشته‌اند. این حوادث در بخش برون‌شهری در مجموع ۱۰‌هزار و ‌۸۹۰نفر جان باخته‌اند. همچنین آمار پلیس از سوانح رانندگی نوروز ۹۸ نشان می‌دهد، پراید و پژو به ترتیب در ‌۲۵ و ۲۳‌درصد حوادث نقش داشته‌اند.

کد خبر: ۱۸٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha