۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
تشکیل کارگروه ملی برای اجرای الگوی کشت
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

تشکیل کارگروه ملی برای اجرای الگوی کشت

وزیر جهاد کشاورزی از تشکیل کارگروه‌های ملی و استانی برای پیگیری و اجرای الگوی کشت در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش بازار، سید جواد ساداتی نژاد در حاشیه همایش جهادگران کشاورزی که امروز پنجشنبه ۲۱ مهرماه در تهران برگزار شد، با اشاره به ابلاغ الگوی کشت فصل زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ از تشکیل کارگروه برای پیگیری اجرای این طرح خبر داد و اظهار داشت: کارگروه‌های استانی در هر استان به ریاست رئیس ادارات کل جهاد کشاورزی تشکیل خواهد شد تا بر روند اجرای الگوی کشت در هر منطقه نظارت داشته و امور را مدیریت کنند.

وزیر جهاد کشاورزی اجرای الگوی کشت را اقدامی فراقوه‌ای و نیازمند همکاری همه دستگاه‌های حاکمیتی خواند و افزود: انجام این کار به اهتمام و همگرایی جدی همه بخش‌ها و دستگاه‌های مرتبط نیاز دارد و از همین رو، کارگروه ملی اجرای الگوی کشت تشکیل خواهد شد.

ساداتی نژاد تصریح کرد: ریاست کارگروه ملی اجرای الگوی کشت بر عهده معاون اول رئیس جمهور خواهد بود و در آن، الزامات مربوط به اجرای طرح تدوین خواهد شد.

وی با اشاره به تاخیر ۵۰ ساله در اجرای الگوی کشت در کشور، اظهار داشت: دلایل بر زمین ماندن این طرح، نه کمبود دانش مربوطه در کشورمان بوده و نه اینکه کشاورزان آمادگی پذیرش آن را نداشته اند، بلکه عمده‌ترین دلیل اجرا نشدن طرح، فراهم نبودن الزمات اجرا بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: الزامات اجرای الگوی کشت باید بصورت مشخص تدوین شود تا دیگر شاهد تاخیر در اجرای آن نباشیم.

ساداتی نژاد مشخص کردن مسائلی مانند آب بها، هزینه‌های برق و انرژی و یارانه‌ کشت را از جمله الزامات اجرای الگوی کشت دانست و افزود: قرار است در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۲ ردیف بودجه مشخصی برای الگوی کشت در نظر گرفته شود.

الگوی کشت که ساده‌ترین تعریف آن؛ کاشت محصول مناسب در مکان و زمان مناسب است از دهه‌های گذشته مورد توجه و تاکید مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی بوده و در همه برنامه‌ها و اسناد بالادستی توسعه‌ای کشور بر اجرای آن تاکید شده است.
این طرح تاکنون به دلایل مختلفی بطور جدی اجرا نشده بود، اما اکنون دولت سیزدهم با توجه به اهمیت ویژه‌ای که برای توسعه کشاورزی و افزایش بهره وری قائل است، قصد اجرای الگوی کشت را دارد و به همین منظور، وزارت جهاد کشاورزی سه شنبه ۱۸ مهرماه اقدام به رونمایی از الگوی کشت فصل زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ و ابلاغ آن به استان‌ها و دستگاه‌های ذیربط کرد.

کد خبر: ۱۸۰٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha