۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
اصلاح باغ های گردوی همدان با استفاده از پیوندک/ پیش بینی برداشت ۳ برابری گردو
رئیس جهادکشاورزی همدان عنوان کرد

اصلاح باغ های گردوی همدان با استفاده از پیوندک/ پیش بینی برداشت ۳ برابری گردو

همدان - رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان بااشاره به اجرای طرح سرشاخه کاری گردو از اصلاح باغ های گردو در استان همدان با استفاده از پیوندک خبر داد.

منصور رضوانی جلال در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه طرح سرشاخه کاری درختان گردو از چند سال قبل در استان همدان آغاز شده است، گفت: این طرح به صورت پایلوت برای نخستین بار سال ۹۶ در شهرستان تویسرکان به اجرا درآمد.

وی افزود: در این اقدام پیوندزنان حرفه‌ای درختان گردو از سراسر کشور توسط کارشناسی از کشور ترکیه آموزش دیدند و از سال‌های بعد توسط اساتید ایرانی بازهم آموزش‌هایی در تویسرکان ارائه شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان در توضیح بیشتر سرشاخه کاری گردو عنوان کرد: در این طرح شاخه‌هایی که اصلاحات ژنتیکی در آن‌ها انجام شده به درختان موجود پیوند زده می‌شوند.

وی با بیان اینکه روند کار به گونه ای است که برخی شاخه‌های درختان گردو بریده و سرشاخه‌های جدید بر روی قسمت‌های بریده درختان پیوند زده می‌شود، افزود: با گذشت زمان درختان در قسمت‌های بریده از طریق سرشاخه‌های اصلاح شده رشد کرده و ویژگی‌های درخت از قسمت سرشاخه‌ها با بقیه قسمت‌های درخت متفاوت می‌شود.

سرشاخه کاری از مقرون به صرفه ترین راه های تغییر باردهی و افزایش بهره وری در باغات گردو است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه سرشاخه کاری از مقرون به صرفه ترین راه های تغییر باردهی و افزایش بهره وری در باغات گردو است، گفت: با اجرای این طرح بعد از حدود دو سال درخت دوباره بازآوری شده و به باردهی اقتصادی خود می رسد.

وی از طرح سرشاخه کاری درختان گردو در استان همدان در سال جاری نیز سخن گفت و یادآور شد: در این طرح ۱۲۰ هزار پیوندک برای درختان گردو انجام می‌شود.

رضوانی جلال هدف از اجرای این طرح را ایجاد محصول با کیفیت با راندمان تولید بیشتر از باغات سنتی عنوان کرد و ادامه داد: پیوندک‌های جدید در مقابل سرمازدگی مقاومت بالایی دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اضافه کرد: تاکنون در استان همدان بیش از ۴۵ هزار پیوندک اجرا شده و اجرای این طرح تا پایان اردیبهشت ادامه خواهد داشت به طوری که تنه درختان نیازمند پیوند، قطع و عملیات سرشاخه کاری انجام می‌شود.

وی گفت: با اجرای این طرح برداشت گردو به بیش از سه برابر افزایش خواهد یافت و موجب اقتصادی شدن گردوکاری خواهد شد.

کد خبر: ۱۸٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha