۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۹
بافت فرسوده ظرفیت بالقوه پایتخت برای ساخت مسکن
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

بافت فرسوده ظرفیت بالقوه پایتخت برای ساخت مسکن

نایب رئیس کمیسیون عمران در مجلس با بیان اینکه حدود ۵ هزار هکتار اراضی بافت فرسوده در تهران وجود دارد از برگزاری جلسه ویژه برای اخذ تصمیم عملیاتی در جهت نوسازی بافت‌های فرسوده تهران خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، صدیف بدری، در تشریح نشست روز سه شنبه (۱۹ مهر ماه) کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: این جلسه در خصوص بررسی آخرین وضعیت بافت‌های فرسوده و ناکارآمد و سکونت‌های غیر رسمی شهر تهران و اقدامات وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران در خصوص تولید مسکن در این منطقه بود که مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس آمار شهرداری تهران، حدود ۵ هزار هکتار اراضی بافت فرسوده علاوه بر بافت های تاریخی و بافت های تحت ضوابط میراث فرهنگی در شهر تهران وجود دارد. صدور رایگان پروانه ساخت یکی از مشوقاتی است که شهرداری تهران برای نوسازی و ساخت و ساز در بافت های فرسوده ارائه کرده است. بی تردید املاک فرسوده تحت اختیار شهرداری تهران فرصت مناسبی برای الگوسازی و تولید مسکن به شمار می‌رود.

بدری ادامه داد: متاسفانه شورای عالی معماری و شهرسازی در مقطعی مشوق های تراکم بافت فرسوده که ابزار ایجابی برای تولید مسکن و نوسازی بافت فرسوده در دست مردم و شهرداری بوده را حذف کرده است. البته با توجه به پیگیری های صورت گرفته اخیرا این امر انجام شده اما هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه امروز کمیسیون مقرر شد؛ نشست ویژه‌ای با حضور وزرای میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و شهردار تهران در کمیسیون عمران مجلس با هدف هم افزایی برای اخذ تصمیم عملیاتی جهت نوسازی بافت های فرسوده برگزار شود.

بدری بافت‌های فرسوده را هم تهدید و هم فرصتی بسیار مناسبی برای شهر تهران بر شمرد و بیان کرد: فرصت از این جهت که از این ظرفیت می‌توان برای تنظیم‌گری در عرضه و تقاضا و تولید مسکن که مورد تاکید رئیس جمهور نیز بوده به دلیل وجود زیرساخت‌های مناسب در این مناطق استفاده کرد. تهدید نیز از این جهت که در صورت بروز زلزله با شدت متوسط خسارت‌های جانی و مالی بسیار زیادی مردم و شهروندان را تهدید می‌کند. از طرفی وجود بافت های ناکارآمد مانع کاربری‌های عمومی اعم از ایجاد امکان فرهنگی، ورزشی، درمانی بوده و طبیعتا نوسازی در این مناطق می‌تواند این امکان را برای مناطق فراهم کند.

نایب رئیس کمیسیون عمران در مجلس با بیان اینکه مسئولان شهرداری تهران گلایه‌مند هستند که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به حوزه مسکن علی رغم وجود تکلیف قانونی همراهی نمی‌کنند افزود: شرکت بازآفرینی شهری و وزارت راه و شهرسازی اقداماتی برای احیا بافت های فرسوده انجام دادند که کافی نبوده و باید تقویت شود. از طرفی شورای عالی معماری و شهرسازی باید دیدگاه عملیاتی به نوسازی بافت های فرسوده داشته باشد. تمامی موارد مذکور در جلسه ویژه‌ با حضور مسئولان مربوطه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۸۰٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha