۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
تولید ۱۵۲ میلیون تن محصول کشاورزی با اجرای الگوی کشت
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد

تولید ۱۵۲ میلیون تن محصول کشاورزی با اجرای الگوی کشت

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با اجرای الگوی کشت، در پایان سال اجرای طرح، تولید از ۱۲۵ میلیون تن به ۱۵۲ میلیون تن خواهد رسید.

به گزارش بازار، سید مجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی، رونمایی و ابلاغ سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اظهار کرد: امروز یک روز تاریخی و نقطه عطف کشاورزی ایران اسلامی است و امیدواریم به یمن برکت این ایام این اقدام منشاء رفاه برای مردم شود.

وی افزود: چشم‌انداز اجرایی این سند دستیابی به امنیت غذایی پایدار و رسیدن به حاکمیت و اقتدار غذایی است.

خیام نکویی با بیان اینکه پیاده‌سازی نظام نوآوری بخش کشاورزی مهمترین اقدام این صنعت است، عنوان کرد: تدوین و اجرای سند نظام کشت محصولات کشاورزی در سال اول اجرا برای حوزه زراعی انجام شده و سال آینده در بخش‌های دیگر اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: این سند مبتنی بر شرایط اقلیمی، بهره‌برداری بهینه از آب و خاک و رعایت مسایل زیست محیطی پایدار است، همچنین به الگوی اولیه کشت دست پیدا کرده‌ایم و نیازهای آبی گیاهان مد نظر قرار گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به مولفه‌های اجرای الگوی کشت اشاره و خاطرنشان کرد: در مدل‌سازی الگوی کشت مولفه‌هایی همچون تخصیص آب و زمین، صادرات، راهبردهای ملی و منطقه‌ای، شاخص‌های امنیت غذایی، اشتغال، قطب‌های تولید و سرانه و الگوی مصرف را لحاظ کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: رویکردهای اصلی برای نظارت بر تدوین الگوی کشت شامل کاهش آب مصرفی خالص و ناخالص، حفظ و ارتقای تولید با الگوی مصرف فعلی، صرفه‌جویی ارزی، افزایش ضریب نفوذ دانش با ارتقای عملکرد در هکتار، توسعه کشت در دیمزارهای کم‌بازده، توسعه کشت گیاهان علوفه‌ای کم‌آب‌بر، توسعه کشت دانه‌های روغنی، اصلاح کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه و حفظ و ارتقای شاخص‌های اقتصادی است.

رئیس سازمان تات تاکید کرد: با اجرای الگوی کشت، در پایان سال اجرای طرح، تولید از ۱۲۵ میلیون تن به ۱۵۲ میلیون تن خواهد رسید و مصرف آب ۳ میلیارد مترمکعب کاهش خواهد یافت، همچنین خودکفایی در تامین انرژی را به دنبال دارد و همچنین نفوذ دانش به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

وی افزود: همچنین سطح زیر کشت در سال اول اجرا از ۱۱ میلیون هکتار به ۱۲ میلیون هکتار افزایش می‌یابد.

خیام‌نکویی با بیان اینکه با اجرای الگوی کشت صرفه‌جویی ارزی حدود ۶۹۷ میلیون دلار برای گندم خواهد بود، اظهار داشت: در سال اول اجرای طرح در صورتی که تمام الزامات اجرا شود ۲.۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت و اگر محقق نشود به همین میزان صرفه‌جویی ارزی کاهش خواهد یافت.

کد خبر: ۱۸۰٬۰۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha