۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۰
افزایش پیش‌بینی مورگان استنلی از قیمت نفت

افزایش پیش‌بینی مورگان استنلی از قیمت نفت

بانک آمریکایی مورگان استنلی در پی تصمیم اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش عرضه نفت و به‌دنبال آن محدودیت عرضه احتمالی، پیش‌بینی خود از قیمت نفت را برای سه ماه نخست ۲۰۲۳ افزایش داد.

به گزارش بازار، به‌دلیل کاهش عرضه ۲ میلیون بشکه‌ای تولیدکنندگان ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) و در کنار آن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه که در پی آن برآوردها از کاهش عرضه حکایت خواهد داشت، مورگان استنلی پیش‌بینی خود درباره قیمت نفت را برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ افزایش داد.

اوپک‌پلاس پس از تسهیل تدریجی برنامه بزرگ کاهش تولید طی دو سال گذشته (افزایش تولید) که به‌دلیل شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا تنظیم شده بود، در نشست وزارتی هفته گذشته در وین توافق کردند که عرضه نفت خام خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

برآوردهای بانک آمریکایی مورگان استنلی نشان می‌دهد بازار نفت در سال ۲۰۲۳ میلادی شاهد کسری عرضه روزانه ۹۰۰ هزار بشکه‌ای خواهد بود که این پیش‌بینی نسبت به برآورد پیشین روزانه ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

برآورهای این مؤسسه آمریکایی حکایت از آن دارد که تولید نفت روسیه با اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا برای فروش نفت این کشور روزانه یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

مورگان استنلی پیش‌بینی خود درباره قیمت برنت در سه ماه نخست ۲۰۲۳ را از ۹۵ دلار به ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه افزایش داد و یادآور شد که برنت سریع‌تر از آنچه پیش‌تر برآورد کرده بودیم به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه خواهد رسید.

نفت خام برنت در معاملات روز چهارشنبه در ساعت ۶ و ۵۶ دقیقه به وقت گرینویچ روز چهارشنبه (۱۳ مهرماه) با افزایش حدود ۱.۷ درصدی ۹۳ دلار و ۲۹ سنت برای هر بشکه معامله شد.

در همین حال، وارن پترسون، رئیس بخش راهبرد کالا در مؤسسه آی‌ان‌جی (ING) در یادداشتی گفت: تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه نفت تا حد زیادی تعادل نفت را برای ماه‌های باقیمانده سال ۲۰۲۲ و کل سال ۲۰۲۳ تغییر می‌دهد.

وی افزود: حذف حدود روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه‌ای از عرضه به این معناست که بازار نفت در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۲ متعادل‌تر شده و در کل سال ۲۰۲۳ با کسری زیادی روبه‌روست.

این اقدام اخیر اوپک‌پلاس نشان می‌دهد پیش‌بینی مورگان استنلی برای سال ۲۰۲۳ میلادی یعنی ۹۷ دلار برای هر بشکه، روندی افزایشی دارد.

مؤسسه سیتی ریسرچ نیز اعلام کرد تأثیر نهایی کاهش تولید اوپک‌پلاس در بازار به مدت زمان توافق بستگی دارد و انتظار دارد مصرف‌کنندگان بزرگ به این توافق با نارضایتی واکنش نشان دهند.

کد خبر: ۱۷۹٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha