۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۰
 بن سازه خودروهای تولید داخل هر ۳ سال نیاز به تغییر

بن سازه خودروهای تولید داخل هر ۳ سال نیاز به تغییر

کارشناس صنعت خودرو گفت: برای تغییر پلتفرم خودروهای داخلی نیاز است با دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کنیم تا به محصول جدیدی دست پیدا کنیم.

به گزارش بازار، مصطفی پهلوانی گفت: پلتفرم یا بن‌سازه (تکنولوژی‌ها و شاخصه‌های از پیش تعیین شده برای ساخت خودرو) هر چه بهتر طراحی شود ماندگاری بیشتری دارد؛ اصولا بن‌سازه خودرو طول عمر مشخصی ندارد و ممکن است یک خودروساز ۳ تا ۵ سال یکبار بن‌سازه خودرو را دستخوش تغییر کند، به طور مثال محصول تویوتا کرولا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ پنج مرتبه شاهد تغییرات بوده است که بعضاً زیر مجموعه‌های بن‌سازه‌ای این محصول نیز دچار تغییرات اساسی شده است.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: اکنون در داخل کشور بن‌سازه X۲۰۰ را داریم که برگرفته از بن‌سازه پراید و ریو است که اولین محصول پراید از شرکت کیا کره جنوبی برای دهه ۸۰ بوده است؛ بسیاری از خودروهای دیگری که در کشور داریم برگرفته از بن‌سازه محصولات قدیمی دیگر کشورهاست. به طور مثال طراحی پژو ۲۰۶ قدیمی است، یا پژو ۴۰۵ خودرویی متعلق به دهه ۸۰ است که می‌توان سمند را فیس لیفتی از این محصول به شمار آورد و دنا هم بر روی همان بن‌سازه اجرا شده است و آپشن‌های متفاوتی دارد.

پهلوانی در خصوص اینکه بن‌سازه (پلتفرم) شامل چه مواردی می‌شود، در ادامه افزود: مجموعه‌ای از سیستم‌ها، زیرسیستم‌ها و قطعاتی که به طور مشترک در یک خانواده محصول استفاده می‌شود (سازه‌ای، قوای محرکه، سیستم‌های دینامیکی، الکترونیک و برق) پلتفرم را تشکیل می‌دهند؛ به عنوان مثال قسمت‌های زیرین سازه خودرو و همچنین سیستم تعلیق، ترمز و فرمان که جلوی چشم نیست بخشی از پلتفرم مکانیکی خودرو را تشکیل می‌دهند.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، برای تغییر پلتفرم خودروهای داخلی نیاز است با دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و مراکز نوآوری ارتباط برقرار کنیم تا به محصولی با طراحی مناسب دست پیدا کنیم؛ اکنون بسیاری از طراحی‌ها قدیمی بوده و بن‌سازه بسیاری از خودروها مانند تیبا و سمند منسوخ شده و نیاز است طراحی جدیدی انجام شود. طراحی یک محصول در جهان حدود دو تا سه سال طول می‌کشد، اما در ایران این زمان بیشتر است به طوری که در مورد خودرو تیبا حدود ۱۰ سال بوده است.

کد خبر: ۱۷۹٬۲۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha