۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
تاثیر ۸ برابر شدن قیمت علوفه و نهاده بر محصولات پروتئینی و لبنی | عوامل رشد بازار جهانی ماست یونانی

تاثیر ۸ برابر شدن قیمت علوفه و نهاده بر محصولات پروتئینی و لبنی | عوامل رشد بازار جهانی ماست یونانی

درحالی که دامداران کشور میگویند قیمت نهاده و علوفه ۸برابر شده و محصولات لبنی و پروتئینی با افزایش قیمت روبرو هستند، کارشناسان از بازار جهانی ماست یونانی به ارزش ۱۲میلیارد دلار تا ۲۰۳۲ خبر می دهند.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت لبنیات از جمله صنایع با قابلیت بالا و پویایی است که حتی اقتصاد برخی کشورهای بر مبنای تولیدات این بخش برنامه ریزی می شود. با این وجود صنایع لبنی کشور با تحولات بسیار و نوسانات قیمتی بالایی مواجه است.

به طوری که منصور پوریان رئیس شورای تامین گوشت کشور به بازار می گوید: بعد از تغییراتی که در سیاست تخصیص یارانه ها رخ داد، قیمت نهاده ها و علوفه به یکباره جهشی تا ۸ و نیم برابر برای دامداران کشور داشت و صنعت دامداری نیز دستخوش تغییرات شد.

قیمت نهاده و علوفه ۸ و نیم برابر شد صنعت دامداری زمین گیر

پوریان ادامه داد: با این افزایش ۸ و نیم برابری قیمت ها، دامداران در تامین علوفه با مشکل روبرو شدند و از سوی دیگر با توجه به اینکه قیمت متاثر از پایه است وقتی کالایی تولید می کنید که هزینه های آن افزایش یافته، به تبع کالای نهایی نیز با افزایش قیمت روبرو خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: مساله مهم در این میان این است که با آزاد سازی یارانه به خصوص در مورد نهاده ها و علوفه در ادامه با افزایش قیمت ها در بخش پروتئینی و لبنی روبرو شدیم. به خصوص اینکه برخی دامداران به ویژه دامداران خُرد به دلیل عدم توان تامین نقدینگی مورد نیاز از چرخه تولید خارج شدند.

بر اساس این گزارش، در حالی صنعت دامداری و صنایع لبنی کشور با مشکل های عدیده ای مواجه هستند که این بخش ها در دنیا روند رو به رشدی دارد و خبرها حاکی از رونق این بازار بعد از فروکش کردن همه گیری کرونا است. به طوری که چندی پیش موسسه FactMr در خصوص محصول «ماست یونانی یا ماست پالوده» به عنوان یکی از فراورده های صنایع لبنی اعلام کرده است: بر اساس برآوردهای صورت گرفته انتظار می رود ارزش بازار جهانی ماست یونانی تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۴.۱۸ میلیارد دلار برسد.

پیش بینی ارزش ۱۲ میلیارد دلاری بازار جهانی ماست یونانی تا ۲۰۳۲

وی افزود: از سوی دیگر انتظار می رود ارزش بازار این محصول پرطرفدار با ثبت رشدی به میزان ۱۱.۱ درصد تا سال ۲۰۳۲ به ۱۲ میلیارد دلار برسد. این موسسه همچنین در بخش دیگری از گزارش خود اشاره کرده است که بر اساس برآوردهای صورت گرفته انتظار داریم صنعت لبنی جهان در یک دوره ۱۰ ساله یعنی از ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ به میزان ۳ برابر میزان فعلی رشد کند. این در حالی است که پیش بینی می شود بازار ماست پالوده یا یونانی ارگانیک همچنان برجسته باشد و سهمی درآمدی به ارزش ۴۵ درصد را به خود اختصاص دهد.

هند؛ پیشرو در ارائه ماست یونانی با طعم های مختلف

در این گزارش همچنین در بخش دیگری به عوامل رشد بازار اشاره شده است. به این معنا که کارشناسان می گویند: تقاضا برای واردات ماست یونانی در سایر وعده های غذایی همراه با طعم های مختلف، تقاضا برای ماست یونانی را تقویت می کند. از سوی دیگر افزایش تقاضا برای افزایش پروتئین چند منظوره نیز به رشد بازار جایگزین ماست دامن می زند.

نکته جالب توجه در این حوزه این است که با توجه به ماهیت بسیار متنوع ماست یونانی، شرکت های برجسته مواد غذایی در حال معرفی فرمت های مختلفی هستند که برای کاربردهای متعدد مورد استفاده قرار می گیرند و کشور هند نیز در این میان جزو مناطق پیشرو بوده است. به طوری که به عنوان مثال یک شرکت هندی، ماست یونانی را در طعم های مختلف، از جمله طبیعی، رز و لیچی، لوبیا وانیل، توت فرنگی، تمشک وحشی، زغال اخته و انبه ارائه می دهد که این محصولات یا به صورت مستقیم مصرف می شود و یا به عنوان ماده ای افزودنی به سایر مواد غذایی اضافه می شود.

کد خبر: ۱۷۹٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha