۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
ناامنی مسیرهای انرژی به اروپا؛ هشدار در مورد واقعه نروژ

ناامنی مسیرهای انرژی به اروپا؛ هشدار در مورد واقعه نروژ

متعاقب جنگ اوکراین مسیرهای انرژی به اروپا حتی از سمت کشورهایی چون نروژ نیز با مخاطره مواجه شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود تمام صحبت‌های اخیر مبنی بر اینکه «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه ممکن است از تسلیحات هسته‌ای برای حفظ خاک اوکراین استفاده کند، روسیه ممکن است جنگ هیبریدی را علیه نروژ و شمال اروپا، به‌ویژه آلمان برای بهره‌برداری از نیازهای انرژی اروپا در زمستان پیش رو آغاز کرده باشد.

به نظر می‌رسد این محتمل‌ترین توضیح برای دو رویداد اخیر است: قطع خطوط لوله گاز زیر دریا از روسیه به آلمان در ۲۶ سپتامبر و هواپیماهای بدون سرنشین یک هفته قبل از این حادثه بر فراز سکوهای نفت و گاز دریایی نروژ. حادثه اول به طور بالقوه بسیار تهدید کننده تر برای غرب بود.

غرب، از جمله ایالات متحده آمریکا درصدد هستند اقدامات متقابل فوری را با تمرکز بر دفاع از زیرساخت انرژی نروژ و شمال اروپا در برابر یک جنگ زمستانی ترکیبی آغاز کند.

از دید غرب، جنگ ترکیبی خطرناک و موثر است زیرا ترکیبی از جنگ متعارف اقتصادی و سیاسی با استفاده از حملات سایبری، عملیات اطلاعاتی، حمله به زیرساخت های حیاتی، دیپلماسی و مداخله در انتخابات است. در زمستان امسال، جنگ هیبریدی این پتانسیل را دارد که حمایت ائتلاف فراآتلانتیک از اوکراین را بشکند و زمینه را برای پیروزی روسیه در سال ۲۰۲۳ فراهم کند.

اخیرا دو انفجار در کف دریای بالتیک رخ داد که باعث قطع خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ و ۲ شد. هر دو خط لوله گاز اکنون بدون استفاده هستند، بنابراین فقط مقدار نسبتاً کمی متان - یک گاز گلخانه ای قوی - از بستر کم عمق دریا بیرون می آمد.

تجهیزات لرزه نگاری دو انفجار را قبل از فوران گاز روی سطح دریا شناسایی کردند. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در روز بعد از حادثه و «جو بایدن»، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا چهار روز بعد از حادثه این انفجارها را خرابکاری دانستند.

این نشان می دهد که اطلاعات ایالات متحده بر این باور است که روسیه مسئول بوده است، اما ایالات متحده به دنبال تحقیقاتی برای اثبات مسئولیت روسیه است بدون به خطر انداختن منابع و روش های اطلاعاتی آمریکا.

یک سری پروازهای هواپیماهای بدون سرنشین بسیار نزدیک به سکوهای نفت و گاز نروژ در دریای شمال نیز انجام شد که منابع صنعتی نروژ برای اولین بار یک هفته قبل از انفجارهای زیردریایی نورد استریم به آن اشاره کردند.

روزنامه محلی Stavanger Aftenblad گزارش داد که پهپادهای ناشناس در شش تاسیسات دریایی بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز نروژ، Equinor، و سه تاسیسات که توسط شرکت‌های دیگر اداره می‌شوند، مشاهده شدند. از این رو سازمان ایمنی نفت نروژ از شرکت ها خواست تا هوشیار باشند و خاطرنشان کرد که پروازهای غیرمجاز هواپیماهای بدون سرنشین در فاصله ۵۰۰ متری از سکوی دریایی غیرقانونی است و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

باید گفت پهپادهای غیرمجاز تهدیدهای آشکاری برای تأسیسات نفت و گاز فراساحلی هستند. تاسیسات دریایی نروژ اغلب از هلیکوپتر استفاده می کنند و یک برخورد هوایی می تواند ده ها نفر را بکشد.

حتی یک پهپاد غیر نظامی می‌تواند با تجهیزات حساس یک پلت‌فرم برخورد کند و باعث تعطیلی تولید شود. یک پهپاد تسلیحاتی می تواند باعث انفجار و آتش سوزی فاجعه آمیز شود و به طور بالقوه هر کسی را در سکو بکشد، باعث نشت عظیم شود و تولید را برای ماه ها مختل کند.

تقریباً تمام سکوهای نفت و گاز نروژی که توسط هواپیماهای بدون سرنشین تهدید شدند، فراتر از محدوده سرگرمی های ساحلی هستند. برای پرواز یک پهپاد بر فراز تأسیسات بسیار دور از خشکی به سیستم های ناوبری و کنترل ماهواره ای به همراه یک اپراتور ماهر که قادر به پرتاب و بازیابی پهپاد از یک قایق یا کشتی در دریا باشد، نیاز است.

بر اساس گزارش های مطبوعاتی، استفاده مکرر از پهپادها در گستره وسیعی از اقیانوس، حداقل ۹ بار، چیزی فراتر از کنجکاوی بیهوده را نشان می دهد. وجود هواپیماهای بدون سرنشین در سراسر فلات قاره نروژ توسط اپراتورهای سکوها از جنوب تا مرکز دریای شمال تا بخش‌های شمالی دریای نروژ گزارش شده‌اند.

به اعتقاد منابع غربی، نشانه قوی این است که مشاهده‌های اخیر پهپادها تصادفی نیستند. قایق های ماهیگیری روسی به طور مکرر در دریای شمال حضور دارند و روسیه سابقه طولانی در استفاده از ترال ها و کشتی های تحقیقاتی برای جمع آوری اطلاعات دارد.

کد خبر: ۱۷۹٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha