۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸
سهم بالای کالاهای واسطه‌ای از واردات کشور

سهم بالای کالاهای واسطه‌ای از واردات کشور

براساس جدیدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در چهار ماه نخست امسال کالاهای واسطه‌ای به لحاظ ارزشی ۶۹.۱ درصد و به لحاظ وزنی ۸۷ درصد، یعنی بیشترین سهم از کل واردات، را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش بازار، بر اساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در چهار ماه نخست امسال ۱۱ میلیون و ۱۵۹ هزار تن کالای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی به ارزش ۱۷ میلیارد و ۲۲۸ میلیون دلار به کشور وارد شده است.

کالاهای واسطه‌ای به لحاظ ارزشی ۶۹.۱ درصد و به لحاظ وزنی ۸۷ درصد یعنی بیشترین سهم از کل واردات را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس این آمار، از ابتدای فروردین تا پایان تیر ماه بیش از ۹ میلیون و ۷۱۲ هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش ۱۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار به کشور وارد شده، که نسبت به ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۰ به لحاظ وزنی ۱۷.۱ درصد کاهش و به لحاظ ارزشی ۱۳.۷ درصد افزایش داشته است.

سهم کالاهای سرمایه‌ای نیز در این مدت به لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب ۱۴.۱ و ۲.۱ درصد بوده است. در ۴ ماه نخست امسال همچنین ۲۳۶ هزار تن کالای سرمایه‌ای به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۴۳۲ میلیون دلار وارد شده است، که وزن این نوع کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵.۶ درصد و ارزش آن ۳۹.۱ درصد افزایش یافته است.

براساس جدیدترین آمار وزارت صمت، از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه همچنین یک میلیون و ۲۱۱ هزار تن کالای مصرفی به ارزش ۲ میلیارد و ۸۹۴ میلیون دلار به کشور وارد شده است؛ یعنی سهم کالاهای مصرفی از کل واردات به لحاظ وزنی ۱۰.۸ و به لحاظ ارزشی ۱۶.۸ درصد بوده است. وزن و ارزش کالاهای مصرفی وارد شده نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶.۲ و ۱۳.۹ درصد افزایش داشته است.

براساس این آمار، کالاهای واسطه‌ای مانند چوب در ایجاد دیگر کالاها استفاده می‌شود و بخشی از محصولات دیگر را تشکیل می‌دهند و از کالاهای سرمایه‌ای مانند ماشین‌آلات، برای تولید دیگر کالاها استفاده می‌شود.

کد خبر: ۱۷۹٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha