۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
ظرفیت حیاتی ایکوموس برای توسعه گردشگری | فرصت سوزی مدیران استان سمنان
در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح شد؛

ظرفیت حیاتی ایکوموس برای توسعه گردشگری | فرصت سوزی مدیران استان سمنان

میامی- مولایی، کارشناس میراث فرهنگی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت ایکوموس برای توسعه گردشگری امری ضروری است، گفت: ثبت کاروانسراها در فهرست میراث جهانی مهمترین گام در این زمینه است.

محسن مولایی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه استفاده از ظرفیت ایکوموس در استان سمنان و شهرستانی مانند میامی که با مشکلات عدیده اقتصادی و توسعه روبرو است بسیار ضرورت دارد، بیان کرد: حضور شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) برای بررسی مستندات ثبت کاروانسراهای استان سمنان در سال گذشته آتی خبر خوشی برای توسعه گردشگری اقتصادی و اشتغال در استان به خصوص سمنان، گرمسار و میامی است اما متاسفانه شاهد هستیم که در ادامه راه پیگیری خاصی صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه باید مسئولان میراث فرهنگی با برنامه، از این ظرفیت عظیم بهترین بهره را ببرند، افزود: کاروان‌سراهای سمنان ظرفیتی برای اشتغال و گردشگری هستند شناسایی و تعیین تکلیف این سازه‌ها اهمیت دارد.

اهمیت جهانی کاروانسراها

این کارشناس با اشاره به اینکه حضور مسئولان جهانی نشانگر اهمیت کاروانسراهای استان سمنان در زمینه اشتغال و توان جذب گردشگر در حوزه میراث فرهنگی است، تاکید کرد: یکی از اقداماتی که مسئولان باید انجام دهند این است که کاروانسراها را از چنگ بوروکراسی دولتی در بیاورند.

استفاده از ظرفیت ایکوموس در استان سمنان و شهرستانی مانند میامی که با مشکلات عدیده اقتصادی و توسعه روبرو است بسیار ضرورت دارد

مولایی افزود: بسیاری از کاروانسراهای استان سمنان مانند میامی در گیر و دار اختلاف بین واگذاری بخش خصوصی و صندوق بهسازی ابنیه تاریخی، میراث فرهنگی و اوقاف هستند و این جلوی بهره برداری اقتصادی و گردشگری از این بناها را گرفته است.

وی ادامه داد: بسیار ناپسند است که ما در پس این مسائل فرصت ثبت و بهره برداری اقتصادی از کاروانسراهای شاه عباسی مان را از دست بدهیم. این کاروانسراها مزیت‌های اقتصادی و گردشگری استان سمنان محسوب می‌شوند

ظرفیت کاروانسراها

این کارشناس که در حوزه گردشگری نیز مقالاتی دارد، بیان کرد: استان سمنان یکی از بزرگترین و سالم‌ترین کاروانسراهای شاه عباسی ایران را در میامی این شهرستان زیبا و پر ظرفیت دارد اما همچنان مشکلات عدیده نمی‌گذارد این کاروانسراها به بخش خصوصی واگذار شود. تعامل اوقاف و میراث فرهنگی در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

بسیاری از کاروانسراهای استان سمنان مانند میامی در گیر و دار اختلاف بین واگذاری بخش خصوصی و صندوق بهسازی ابنیه تاریخی، میراث فرهنگی و اوقاف هستند

مولایی افزود: باید به درک متقابل برای استفاده از ظرفیت این کاروانسراها برسیم تا بتوانیم در زمینه اشتغال و جذب گردشگر به این فضاها موفق عمل کنیم. میراث فرهنگی برنامه منسجم کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها را نداشته است در این هشت سال ضعیف‌ترین عملکرد در حوزه اقتصاد گردشگری متأسفانه در سطح استان سمنان با اداره کل میراث فرهنگی رقم خورده است.

وی درباره فرصت سوزی مدیریت میراث فرهنگی استان سمنان در این پنج سال اخیر، گفت: این فرصت هشت ساله به راحتی می‌توانست به مفری برای رفع مشکلات کاروانسراهای استان سمنان بدل شود عدم واگذاری این بناها به بخش خصوصی برای اشتغال و جذب گردشگر متأسفانه سبب بروز مشکلات در این زمینه شده است. مسئله مهم امروز بهره برداری اقتصادی و بهینه از این کاروانسراها است

این کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: جامعه جهانی برای ثبت فضایی می‌آید که قطعاً می‌بایست غیردولتی باشد اما هنوز ما نتوانسته‌ایم مشکل تملک این فضاها را رفع کنیم و قطعاً یا باید در هنگام بازدید مسئولان یونسکو و میراث بشر برایشان همه واقعیت‌ها را نگوییم یا فرصت را به راحتی از دست بدهیم که در این زمینه کم کاری مشهودی از سوی میراث فرهنگی و اوقاف دیده می‌شود.

کد خبر: ۱۷۸٬۹۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha