ذره بین سازمان بازرسی کل کشور بر ایجاد دولت الکترونیک

ذره بین سازمان بازرسی کل کشور بر ایجاد دولت الکترونیک

رحمانیان، قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور از برگزاری همایش علمی «ارتقای شفافیت و نقش آن در سلامت اداری و مبارزه با فساد» خبر داد.

به گزارش بازار، احمد رحمانیان در نخستین نشست هماهنگی برگزاری «همایش علمی ارتقای شفافیت و نقش آن در سلامت اداری و مبارزه با فساد» اظهار کرد: یکی از کلید واژه‌های بسیار مهم در حوزه مبازره با فساد بحث شفافیت است که در تمامی کشورها مطرح می‌شود و جمهوری اسلامی ایران داعیه دار پیشگیری و مبارزه با فساد است.

وی ادامه داد: برای تحقق سلامت اداری باید علاوه بر دنبال کردن مسیرهای متعدد و تصویب قوانین ضد فساد جامع و کامل، عزم و اراده جدی وجود داشته باشد که در حال حاضر در کشور ما قوانین نسبتا خوبی در این حوزه وجود دارد، اما برای اجرای آن در پاره‌ای قوانین کیفری از جمله قانون ارتقاء و نظام سلامت اداری و سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری عزم جدی و کافی نیست.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور یکی از اهداف این همایش را برجسته کردن قوانین موجود در حوزه مبارزه با فساد عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف این همایش تلنگر زدن به افراد و مدیران و ایجاد گفتمان و فضای تبادل دانش و اندیشه در موضوع ارتقای شفافیت و کاربست آن در فسادستیزی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ساختارهای سازمانی برخی از دستگاه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: باید ساختارها به نحوی باشد که نه تنها زمینه و بستر فساد را ایجاد نکند بلکه این بسترها را از بین ببرد، اما متاسفانه برخی دستگاه‌ها ساختارشان به گونه‌ای است که زمینه فساد را ایجاد می‌کند از اینرو باید ساختار لازم و متناسب ایجاد کرد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به همکاری و هماهنگی کامل سه قوا برای مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت، بر لزوم انسجام بیشتر در این حوزه تاکید کرد و افزود: در این راستا طی چند سال گذشته شورای دستگاه‌های نظارتی فعال شده که اقدام خوبی در حوزه مبازره با فساد و ایجاد شفافیت بوده، اما نیاز است این شورا تقویت و ضوابط آن ارتقا پیدا کند.

وی یکی دیگر از ضروریات در حوزه مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت را توجه ویژه به موضوع دولت الکترونیک دانست و ادامه داد: طی چند مدت اخیر با ایجاد دولت الکترونیک و حذف ارتباطات چهره به چهره و امضاهای طلایی گام‌های خوبی در رابطه با شفافیت برداشته شده، اما برخی از دستگاه‌ها همچنان به وظایف خود عمل نکرده‌اند که این موضوع توسط سازمان بازرسی دنبال می‌شود و چنانچه دستگاهی به وظایف خود در رابطه با دولت الکترونیک عمل نکرده باشند، شناسایی و به دستگاه‌های قضایی معرفی خواهند شد.

رحمانیان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع شفافیت در متون اسلامی و ضوابط شرعی اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه در نامه ۵۰ و ۵۳ نهج البلاغه به این موضوع پرداخته، اما متاسفانه در حوزه حکمرانی آنگونه که باید به این نکات کلیدی کمتر پرداخته شده است.

وی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون بحث شفافیت نیز اشاره و بیان کرد: از نظر ایشان معنای شفافیت آن این است که مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خود را به صورت واضح در اختیار مردم قرار دهد که این امر نشان دهنده توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به موضوع شفافیت است.

عملکرد مسئولان باید در معرض دید عموم مردم باشد
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور ایجاد نظارت عمومی برای شفافیت را یکی از موضوعات مهم و اساسی برشمرد و گفت: در این راستا باید بتوانیم نوری بر قوانین و مقررات کشور بتابانیم تا تمامی اقدامات و برنامه‌ها به جز آن‌هایی که محرمانه است در اختیار مردم قرار گیرد و هر کدام بر اجرای آن نظارت کنند که نتیجه آن مشارکت مردم در عرصه حکمرانی، افزایش کارآیی و کاهش فساد خواهد شد و اینگونه مردم احساس می‌کنند که دیده می‌شوند و مسئولان متوجه می‌شوند که عملکردشان در معرض دید مردم است.

رحمانیان نتایج مشارکت مردم در عرصه حکمرانی را افزایش اعتماد عمومی، از بین رفتن زمینه‌های فساد و تقویت نظارت مستقیم و سازمان یافته مردم دانست و اظهار کرد: سازمان بازرسی کل کشور به دنبال این است که با برگزاری این همایش از دانش و اندیشه بخش‌های نظارتی، دانشگاهی و اجرایی بهره ببرد چرا که سازمان در این دوره مدیریت، نظارت‌ها با پشتوانه علمی را در دستور کار دارد و صرفا به دنبال مسائل نظری و تئوری نیست و رویکردهای کاربردی و راهبردی را پیگیری می‌کند.

وی از عزم و اراده سازمان بازرسی در بحث پیشگیری و مبارزه با فساد با بهره‌گیری از توان علمی خبرداد و تاکید کرد: این سازمان، یک دستگاه ناظر است و به دنبال این است که تا با یک هم‌افزایی به اهداف مورد نظر هم در رابطه با پیشگیری و هم شفافیت دست یابد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور کلید واژه مبارزه با فساد را شفافیت عنوان و تاکید کرد: باید ابعاد این موضوع به صورت کابردی مشخص و تکالیف اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه شفافیت نیز تعیین شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بازرسی کل کشور به دنبال کمک به دستگاه‌ها برای مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت است، گفت: این همایش توسط یک دستگاه ناظر (سازمان بازرسی) برگزار می‌شود و کار عملیاتی ما در سازمان، بعد از این همایش با استفاده از ایده‌های عملی و راهبردی آغاز خواهد شد، نه اینکه مانند برخی از همایش‌ها خروجی و دستاوردهای آن در گوشه کتابخانه خاک بخورد.

وی برخی از اهداف این همایش را اینگونه برشمرد: ارتقاء کارآمدی نظام، افزایش میزان رضایت‌مندی، اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی نظام، ارتقاء نظام پاسخگویی دستگاه، مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی به مردم و جامعه، از بین بردن زمینه فساد و ارتقاء نظام سلامت اداری و مبارزه با فساد.

رضا باقریان رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان بازرسی کل کشور در این نشست بیان کرد: به تدبیر ریاست سازمان بازرسی و نظر به ضرورت و اهمیت و وظایف ذاتی سازمان، مقرر شد همایش علمی ارتقای شفافیت و نقش آن در سلامت اداری و مبارزه با فساد در نیمه دوم آذرماه برگزار شود.

وی در خصوص اهداف برگزاری این همایش گفت: یکی از راهبردهای اساسی حساس کردن جامعه علمی کشور به مسئله شفافیت و مطالبه‌گری آن با هدف فساد ستیزی و اعلان عزم و اراده سازمان در ارتقای شفافیت معطوف به مبارزه با فساد و بیان مواضع و سیاست‌های سازمان در این خصوص است.

در این نشست نمایندگان تام اختیار دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها، نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را برای برگزاری همایش علمی ارتقای شفافیت و نقش آن در سلامت اداری و مبارزه با فساد مطرح کردند.

کد خبر: ۱۷۸٬۸۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha