۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
 کاهش ارزش دلار و ثبات ارزش پوند

کاهش ارزش دلار و ثبات ارزش پوند

با وجود کاهش سود اوراق خزانه داری آمریکا، ارزش دلار کاهش یافت و روند صعودی پوند حفظ شد.

به گزارش بازار، در اوایل معاملات روز سه‌شنبه اروپا، ارزش دلار آمریکا کاهش پیدا کرد، در حالی که پوند پس از تغییر سیاست دولت بریتانیا، روند رو به رشد خود را حفظ کرد. در ساعت ۱۰:۳۵ صبح به وقت تهران، شاخص دلار در برابر شش ارز دیگر، ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۱۱۱.۱۴۵ و پایین‌ترین حد در دو هفته گذشته رسید.

رکود موجود در اقتصادهای ایالات متحده و جهان، فدرال رزرو را مجبور خواهد کرد تا مسیر افزایش نرخ خود را پایین‌تر تنظیم کند و معامله گران آن را دنبال می‌کنند. این امر موجب افزایش شدید اوراق قرضه دولتی در هفته گذشته شده و سود خزانه داری را کاهش داده که روز سه شنبه هم ادامه یافت.

در حال حاضر سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری ۳.۶۰ درصد است که ۵ واحد پایه دیگر نسبت به روز دوشنبه کاهش یافته است، در حالی که سود اوراق ۲ ساله، ۷ واحد پایه کاهش یافت و به ۴.۰۳ درصد رسید. با این حال، گلدمن ساکس همچنان روند صعودی دلار را پیش بینی می‌کند. هنوز فکر می‌کنیم که افزایش ۵ تا ۷ درصدی دلار، محدوده معقولی در مسیر سیاست سخت گیرانه فدرال رزرو به نظر می‌رسد.

در پی تصمیم دولت بریتانیا برای لغو پیشنهاد حذف بالاترین نرخ مالیات بر درآمد، پوند بریتانیا در برابر دلار با ۰.۵ درصد افزایش به ۱.۱۳۷۵ دلار رسید. کواسی کوارتنگ، وزیر دارایی جدید هم اعلام کرد که بیانیه مالی خود را در راستای آرام کردن بازارها ارائه خواهد کرد در حالی که احتمالاً کاهش هزینه‌ها را جهت محدود کردن استقراض دولت اعلام می‌کند.

اداره مدیریت بدهی بریتانیا گفت که بازار اوراق قرضه بریتانیا در حال تجدید قیمت کلان است، اما باید به راحتی ۶۲ میلیارد پوند (۶۹ میلیارد دلار) بدهی اعلام شده را جذب کند.

از سوی دیگر یورو در برابر دلار پیش از انتشار آخرین قیمت‌های تولید کننده برای کل منطقه یورو در ماه آگوست، با ۰.۴ درصد افزایش به ۰.۹۸۶۴ رسید، انتظار می‌رود این نرخ‌ها بسیار بالا باقی بمانند و فشار بر بانک مرکزی اروپا را برای ادامه افزایش نرخ بهره بعدی در اواخر این ماه افزایش دهد.

دلار در برابر ین ژاپن۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۴۴.۶۵ رسید و نزدیک به سطح ۱۴۵ باقی ماند، پس از آن که داده‌ها نشان داد که تورم توکیو در ماه سپتامبر به بالاترین حد در هشت سال گذشته رسیده است.

دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا با ۰.۴ درصد افزایش به ۰.۶۵۴۱ رسید، پس از اینکه بانک مرکزی استرالیا نرخ بهره را با ۲۵ واحد پایه پایین‌تر از حد انتظار افزایش داد و گفت که قصد دارد ت بین مهار تورم و اطمینان از افزایش شدید نرخ بهره تعادل را حفظ کند. پیش از جلسه سیاست گذاری بانک مرکزی نیوزلند در روز چهارشنبه، که انتظار می‌رود برای پنجمین بار متوالی، افزایش نیم درصدی نرخ بهره اعمال شود، دلار نیوزلند در برابر دلار آمریکا، با ۰.۵ درصد افزایش به ۰.۵۷۴۹ رسید.

کد خبر: ۱۷۸٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha