۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۶
مشکل نقدینگی کشاورزان در خرید | ادوات کشاورزی قسطی به فروش می رسد  
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

مشکل نقدینگی کشاورزان در خرید | ادوات کشاورزی قسطی به فروش می رسد  

گرگان- افزایش قیمت تجهیزات کشاورزی از یک سو و قیمت پائین محصولات کشاورزی از سوی دیگر باعث شده تا توان مالی زارعان برای تهیه تجهیزات و ادوات کشاورزی کاهش یافته و ناچار به خرید اقساطی ماشین آلات شوند.

مریم رضایی؛ بازار: کشاورزی امروزه با توجه به توسعه روزافزون صنعت، بدون استفاده از توان موتور و ماشین آلات در کشاورزی نمی‌تواند جای خود را ثابت و استوار نگه دارد. به طوریکه آمار کشورهای پیشرفته جهان نشان می‌دهد مزارعی که مجهز به توان موتوری و ماشین آلات در کشاورزی هستند؛ گذشته از کیفیت و کمیت انجام کار، صرفه جویی در مدت انجام مراحل مختلف عملیات آماده‌سازی بستر بذر، کاشت، وجین و سله‌شکنی، سم پاشی، کودپاشی، برداشت، بسته‌بندی و ذخیره محصولات کشاورزی، نیاز کمتری به توان بدنی کارگر جهت انجام این عملیات دارد.

گذشته از اهمیت استفاده از ماشین آلات کشاورزی، بهره گیری از سیستم های آبیاری نوین با هدف کاهش مصرف آب و افزایش سرانه تولید یکی از ضروریات این حوزه به شمار می رود.موضوعی که در سال های اخیر بسیاری از شرکت های تولیدی ماشین آلات کشاورزی را بر آن داشت تا در این بخش بیش از گذشته فعال شوند. در همین راستا شرکت تولیدی فولاد کوبان یکی از واحدهای فعال در تولید ماشین های آبیاری قرقره ایی بوم دار و با تفنگ فعالیت می کند و برای اطلاع از چگونه فعالیت این مجموعه و چالش های پیش روی این صنایع گفتگویی با «داوود فتحی» ترتیب دادیم.

* شرکت تولیدی فولاد کوبان در چه زمینه‌ای فعالیت دارد؟

این شرکت تولیدکننده ماشین های آبیاری قرقره ایی بوم دار و با تفنگ است. دستگاه هایی که پرتابل هستند و قابلیت حمل و جابه جایی دارند و کشاورزان از این دستگاه ها برای آبیاری اراضی کشاورزی استفاده می کنند.

تفاوتی که این سیستم ها با سایر دستگاه ها قابلیت جابه جایی آن است. با این سیستم کشاورز پس از پایان آبیاری زمین، می تواند دستگاه را به کنار زمین انتقال دهد. این کار باعث می شود که هم دستگاه آبیاری امنیت داشته باشد و هم تداخلی با سایر ادوات کشاورزی ایجاد نشود. یکی از معضلاتی که کشاورزان در آبیاری اراضی دارند این است که سیستم های کشاورزی اکثرا با ادوات کشاورزی تداخل ایجاد می کند. مثلا لوله یا شیر فلکه سازه دستگاه ممکن است در مسیر عبور و مرور تراکتور قرار بگیرد یا کمباین یا ادوات کشاورزی دردساز است.

* این قابل حمل بودن دستگاه چه فوایدی دیگری دارد؟

بحث امنیت نیز وجود دارد و برای کشاورز دارای اهمیت است. کشاورزان یک سری از لوازم آبیاری خود مثل لوله، اتصالات و شیر فلکه در زمان آبیاری استفاده می کنند. این ادوات در اراضی ممکن است دچار سرقت یا آسیب دیدگی شود و خوبی این نوع آبیاری این است که قابلیت جابه جایی دارند و وقتی کشاورز آبیاری زمین خود را تمام کرد، می تواند از زمین خارج کرده و به یک محل امن مثل داخل انبار ببرد. این محصول تولیدی ما بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است و در استان گلستان با توجه به ویژگی هایی که گفته شده خیلی مورد توجه قرار گرفته است.

مشکل نقدینگی کشاورزان در خرید | ادوات کشاورزی قسطی به فروش می رسد  

* با توجه به گرانی ها خرید شما کاهش داشته است؟

نه کاهش خریدی نداشتیم. اگرچه با افزایش قیمت خیلی شدید روبه رو بودیم و نسبت به سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بالغ بر ۵ تا ۶ بار قیمت ها با توجه به نوساناتی که در بازار ارز بود، تعدیل یا افزایش داشت به همین خاطر بزرگترین چالش تولید کننده افزایش قیمت هاست و در کنار آن هزینه های خدماتی و نیروهای انسانی و بیمه هم وجود دارد.

ولی در بحث خرید، عرضه و تقاضا خیلی خللی به وجود نیاورده است. به دلیل اینکه کشاورزان ما چاره ایی ندارند و مجبور به آبیاری اراضی و تولید محصول هستند و به این ترتیب حتی برای تهیه این تجهیزات ناچار به تهیه آن حتی به صورت اقساطی هم هستند چراکه تولید کشاورز در گرو استفاده از این محصولات است بنابراین خیلی کاهش خرید نداشتیم.

کشاورزان ناچار به تهیه تجهیزات حتی به صورت اقساطی هستند چراکه تولید کشاورز در گرو استفاده از این محصولات است بنابراین خیلی کاهش خرید نداشتیم

* برای مشکل نقدینگی در بین کشاورزان چه تدابیری شده است؟

کشاورزان با توجه به افزایش قیمت ها مشکل نقدینگی دارند. کارخانه برای کشاورزان خرید شرایطی گذاشته است که مقداری از آن را در ابتدای خرید پرداخت کنند و مقداری از پول را هم هنگام محصول پرداخت کنند. به این شکل در بازار خرید توسط کشاورزان تعادل برقرار کردیم.

* شرکت شما برای تهیه قطعات نیاز به واردات دارد؟

بله_ تقریبا ۱۰ تا ۲۰ درصد محصولاتمان وارداتی است. از سازه مواد اولیه ای که تولید می کنیم شامل سه قطعه است که تولید آن با توجه به تکنولوژی ساخت در کشور ممکن نیست. بنابراین مجبور به واردات قطعه هستیم و از آنجاییکه صد درصد خرید و فروش ما براساس دلار آزاد بوده، هر نوساناتی که در بازار وجود داشته در قیمت خریدی که از وارد کننده تهیه می کردیم و در قیمت فروش محصول ما خودش را نشان داده است.

قطعه ای از آب پاش را یک هفته به قیمتی خرید می کردیم و تا هفته بعد تضمینی برای خرید با همین مبلغ وجود نداشت. همه این افزایش قیمت ها در نهایت روی محصول تمام شده تاثیر گذاشته و افزایش قیمت برای مصرف کننده دچار مشکل بود و دودش به چشم کشاورز می رفت.

* آیا صادرات هم دارید؟

در بحث صادرات به صورت و مستقیم صادرات نداریم اما به طور غیر مستقیم با سلیمانیه عراق، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان دستگاه های خود را به اشخاصی که در سمت مرز ایران بودند، می فروختیم و آن ها با واسطه از ما خرید می کردند. به دلیل مشکلاتی که در بحث صادرات وجود داشت و به دلیل اینکه نمی توانیم پول را ردو بدل کنیم و حتی ما با کشور عراق دچار این مشکل هستیم نمی توانیم خودمان صادرات را انجام دهیم.

کد خبر: ۱۷۸٬۷۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمود از گرمسار IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      0 0
      باسلام و ارادت انشالله همیشه سلامت و موفق باشید اسم دستگاه و کارکرد آنرا بصورت ویدئو پخش میکردید متوجه می‌شدیم و حدودا مبلغ کل و پیش پرداخت را هم میفرمودید اینکار را انجام دهید با سپاس