۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
فقدان حمایت دولت از صنایع | تمام فشارهای اقتصادی کشور بر دوش تولید است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

فقدان حمایت دولت از صنایع | تمام فشارهای اقتصادی کشور بر دوش تولید است

گرگان- چلنگری، رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی ماشین گستر جویبار بخش اعظم تمام فشارهای اقتصادی کشور را بر دوش تولید دانست و گفت: با اینحال صنایع در شرایط سخت دست از تولید نکشیدند.

محسن چلنگری در گفتگو با خبرنگار بازار نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی را بستری برای بروز ظرفیت های این حوزه برشمرد و اظهار کرد: در این فضا صنایع تولیدی جدید به کشاورز و باغداران معرفی می شود.

رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی ماشین گستر جویبار با بیان اینکه بحران آب و جنگ جهانی برای دستیابی به منابع آبی بیشتر شروع شده، تصریح کرد: شرکت ما در بخش تصفیه آب رزومه خوبی دارد و در حال فعالیت هستیم.

این فعال اقتصادی مهم ترین عملکرد صنایع کشاورزی را استفاده بهینه از آب و جلوگیری از هدر رفتن آن برشمرد و گفت: این شرکت ماشین آلاتی مکانیزه برای آبیاری قطره ای در بخش باغداری و نهال تولید کرده است.

چلنگری ادامه داد: از طریق محصولات تولیدی شرکت کمترین پساب در کشاورزی ایجاد می شود ضمن اینکه آب شرب با کیفیت را در بخش شهری به مردم خواهیم رسانید. 

از تولید حمایت نشد

وی با بیان اینکه استقبال از این محصول رو به رشد بوده، تصریح کرد: متاسفانه شرکت ما مانند سایر تولید کننده ها حمایت نشد.

او اضافه کرد: در هر جای دنیا اگر بحث تصفیه آب مطرح شود به صورت فوق العاده ای مورد استقبال و حمایت دولت ها قرار خواهد گرفت ولی متاسفانه در کشور ما به واسطه بحث اقتصادی و تحریم ها، نمی شود به این موضوع دل بست.

چلنگری با بیان اینکه ۱۸ سال در بخش تولید فعال است، خاطر نشان کرد: در این مدت همچنان در حال مبارزه در برابر قوانین دست و پاگیر و استقامت در مقابل سختگیری ها هستیم.

رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی ماشین گستر جویبار افزود: بخش اعظم تمام فشارهای اقتصادی که در کشور وجود دارد به سمت تولید کننده ها است و ما یکی از این تولیدکننده هایی هستیم که در شرایط سخت به تولید ادامه دادیم.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزها توان خرید ماشین آلات و تجهیزات ندارند، ادامه داد: در چهار سال گذشته دولت سوبسید بخش کشاورزی برای خرید ماشین آلات را حذف کرده است.

این فعال اقتصادی یادآور شد: در گذشته دولت برای خرید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی ۸۵ درصد هزینه را پرداخت می کرد درحالیکه چندسالی است این رقم به زارعان تخصیص نیافته است.

وی افزود: این حذف سوبسید دولتی، منجر به افت چشمگیری در بخش تولید شده که به تبع آن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی هم ازاین موضوع ضربه خورده اند.

 چلنگری با بیان این نکته که میزان فروش این صنایع هم اکنون در مقایسه با چهار سال گذشته به ۱۰ رصد هم نمی رسد، افزود: شرایط نامناسب اقتصادی، افزایش چند برابری نهاده های دامی توان خرید کشاورز را به شدت اندک کرده است.

ناتوانی کشاورزان در نوسازی ناوگان

او ادامه داد: با وجود چنین هزینه هایی نوسازی ناوگان کشاورزی برای زارعان معنی ندارد آنها به ناچار به تعمیر ماشین آلات روی می آورند.

رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی ماشین گستر جویبار با بیان اینکه تحریم ها در رکود تولید تاثیرگذار نبوده، افزود: از آنجاییکه اکثر قطعات ماشین آلات کشاورزی در داخل تولید می شود بنابراین تحریم ها خللی در روند فعالیت ما نداشته است.

وی در خصوص صادرات محصولات تولیدی گفت: در حال حاضر صادراتی نداریم اما رایزنی با کشور عراق، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان انجام شده، ولی هنوز به نتیجه نرسیدیم.

رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی ماشین گستر جویبار افزایش دستمزد کارگران را منتج به گرانی قیمت تمام شده کالا دانست و گفت: در همه جای دنیا وقتی افزایش حقوق اتفاق می افتد، تولیدکنندگان از سمت دولت حمایت می شوند تا مقداری از این فشار که به تولید کننده می آید جبران شود.

او ادامه داد: امسال نزدیک به ۶۰ درصد افزایش حقوق داشتیم و نه تنها حمایت نشدیم بلکه فشار از سایر بخش ها بر تولید بیشتر از قبل شد.

چلنگری افزود: با توجه به اینکه شرکت پیمانکاری هستیم و تصفیه آب شهر و روستاها را انجام می دهیم اما متاسفانه در قسمت وصول مطالبات به حد نابودی ما را می رسانند و پایبند به تعهدات مالی خود نیستند.

وی در خاتمه تصریح کرد: انتظار ما از دولت این است که از کارفرما حمایت کند در غیر این صورت ضرر آن متوجه مصرف کننده خواهد شد چراکه عدم حمایت از تولید منجر به افزایش قیمت کالا می شود.

کد خبر: ۱۷۸٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha